Sok oka lehet annak, hogy az emberek hezitálnak a vásárlással, miután meglátogatják webáruházunkat. (Talán ez is az oka annak, hogy csak néhány nagy szereplő uralja a magyar netpiac jelentős részét.) A Webshop Experts cikke rámutat arra a négy leggyakoribb hibára, ami azt eredményezheti, hogy a látogató vásárlás nélkül hagyja el az oldalunkat, és hogyan kerülhetjük el ezeket.
Termékképek alacsony minősége
Példaként vegyünk egy táskaboltot. Ha elmegyünk vásárolni egy utcai üzletbe lehetőségünk van megvizsgálni a kiválasztott táskát minden szögből. Nemcsak meg tudjuk fogni, de ki is próbálhatjuk, hogy méretben és stílusban illik-e hozzánk. Ha úgy érezzük igen, és az árat is elfogadhatónak találjuk, tudni fogjuk, hogy jó vételt csinálunk.
Ezt a vásárlási tapasztalatot kell megpróbálnunk átadni a látogatóinknak online is. Ez nem egy könnyű feladat, hiszen a fizikai érintkezés hiányát kellene valahogy pótolnunk. Ha úgy csináljuk, mint a fenti példákban, akkor ez biztosan nem fog sikerülni, és a látogató egész egyszerűen „kisétál’ webáruházunkból.
Nemcsak azért, mert a gyenge termékképek miatt nem tudtuk őket meggyőzni a termék valódiságáról, hanem azért is, mert rólunk valószínűleg ezek után azt gondolja, hogy nem vagyunk elég profik, ha ilyen képeket rakunk ki.
Tippek:
Ha jobban belegondolunk, a minőség javítása nem kell, hogy költséges legyen. Vennünk kell egy fehér hátteret (ne falat). Állítsuk fel az ablaknál egy napsütéses napon, hogy ne kelljen világító eszközöket használnunk. Majd egy a célhoz megfelelő fényképezőgéppel kezdhetjük is.
Ha megvannak a képek, az ingyenes fényképszerkesztőkkel még tovább javíthatunk a minőségen. Itt van egy lista ezekről az eszközökről.
A termékképek meggyőzik a látogatót, hogy az a termék valódi, de a termékleírás lesz az, aminek helyettesítenie kell a valódi kontaktus hiányát. Egy kutatás például azt mutatta ki, hogy pusztán a termék megérintése megnöveli az ember birtoklás utáni vágyát.
Ezért olyan részletesen kell írnunk a termékünkről, hogy a leendő vásárló úgy érezze, mintha csak a kezében tartaná azt. A gyenge termékleírással egy esélyt szalasztunk el, hogy rávegyük a látogatót a vásárlásra azáltal, hogy megkülönböztetjük termékünket a többiekétől.
Nemcsak akkor kerülünk hátrányba, ha nincs jó leírásunk, de akkor is, ha az a termékleírásunk rossz. Ha az tele van helyesírási és nyelvtani hibával, vagy csak ostoba módon írja le a terméket, akkor az még súlyosabb következményekhez vezethet.
Ha egy látogató azt látja, hogy egy termékleírás kevésbé profi, akkor elkezd azon gondolkodni, hogy talán a webáruház lehet más téren is ugyanilyen hanyag. Például azt gondolhatja, hogy a termék kevésbé lesz olyan, mint amilyennek előre ígérték, vagy rossz címre szállítják ki a csomagot, illetve nem biztos, hogy megbízhat a webshopban a bankkártyás fizetéssel kapcsolatban.
Tippek:
Koncentráljunk az ideális vásárlónkra: a legjobb termékleírás közvetlenül és személyesen az ideális vásárlónknak szól. Gondoljunk rá írás közben.
A termékspecifikációk (technikai részletek) feltüntetése fontos, de nem minden vásárlónkat fogja csak az érdekelni. Sőt lesznek olyanok is, akiknek ezek nem mondanak semmit. A legtöbben arra lesznek kíváncsiak inkább, hogy számukra mit tud nyújtani a termék.
Gondoljuk végig termékünk tulajdonságainak (funkcióinak) előnyeit. Hogyan teszik ezek a vásárlót boldogabbá, egészségesebbé vagy hatékonyabbá? Melyek azok a problémák, hibák és akadályok, amelyeket termékünk segíthet megoldani?
Gyakran hozzuk fel példaként a gyártótól átvett leírásokat, ahol ugye a gyártók legtöbbször csak a termékek technikai paramétereit írják le. Egy ilyen leírás azonban az esetek többségében egy laikus számára sajnos semmit sem mond.
Mikor egy termékről nem nagyon tudunk mit írni, hajlamosak vagyunk hozzáadni a termékleírásokhoz olyan sallangokat, mint pl.: „kiváló minőség”. Kevésbé leszünk meggyőzőek, mikor a vásárló elolvasva az ilyen termékleírást, elkezdi mondogatni magának a fenti szavakat. Hogy elkerüljük az ilyen reakciókat, legyünk olyan egyediek, amennyire csak lehetséges,.
Rosszul megtervezett webdizájn
Besétálni egy olyan offline boltba, amely termékeit rendszertelenül helyezi el, és ott megtalálni egy keresett árut több mint bosszantó. Néha annyira frusztráló tud lenni, hogy inkább nem vásárolunk ott. Ugyanez a helyzet egy online webáruháznál is, csak onnan még könnyebb is „lelépni”.
A webdizájn terén két fő probléma lehet, ami az embereket visszafordulásra késztetheti. Az első, ha nehézzé tesszük a látogatónak, hogy megtalálja a keresett terméket. Ez olyankor fordulhat elő, mikor:
- a kezdőoldal nem mutatja jól az áruház termékkínálatát,
- a termékkategóriák nem egy helyen vannak mutatva,
- néhány termék mélyen el van rejtve a kategóriákba.
A második dizájn probléma, ha úgy rendezzük el a termékeket, hogy az eltántorítja az embereket a vásárlástól. Erre példa lehet az, mikor egy webáruház rendszertelenül összerak egy csomó, össze nem illő terméket, csak azért, hogy a mennyiség érzését adja. A DX.com főoldalán különböző kategóriákba tartozó termékeket mutat.
Ezeken felül pedig a termékképek mennyiségével is előfordulhatnak problémák. Az csak természetes, hogy azokat a termékeket nagyobb eséllyel veszik meg, amihez kép is tartozik nemcsak szöveg.
Ugyanakkor egy 2013-as kutatás kimutatta, hogy bizonyos termékek esetén a túl sok kép éppenséggel a vásárlás befejezésére ösztönzi a vásárlót, és ilyenkor a több szöveg lehet a kifizetődőbb. A képek számát tekintve egy bizonyos határ fölött az emberek hajlamosak arra, hogy átugorják azokat. Ilyenkor egyszerűen már nem értékelik a vizuális változatosságot.
Ellenben egy szöveg láttán lelassítanak, hogy alaposabban, jobban átgondolva megfontolhassák a választást. Egy jó leírással a vásárlók nagyobb eséllyel lesznek arra kíváncsiak, hogyan használhatnák az adott terméket.
Tippek:
Válaszunk egy jó témát, lehetőleg reszponzív dizájnnal! Soha ne legyen több megtalálni egy adott terméket 4-5 kattintásnál! Az, hogy ez sikerül-e nagyban függ attól, hogy a kategóriánk elnevezései visszaadják-e a benne lévő termékek típusát. Emellett figyeljünk oda, hogy minden termék ott legyen, ahol lennie kell.
A bizalom hiánya
Az utcai üzletek esetében mindig számolhatunk egy bizonyos fokú bizalommal. A terméket a fizetés előtt megvizsgálhatjuk, beszélhetünk az eladóval (akit így egy kicsit megismerünk), és a vásárlás után is tudjuk hova kell visszamenni, ha bármi panaszunk lenne. (Éppen ez a magyar webshopok egyik leggyengébb pontja, amin sürgősen változtatni kellene!)
Azt már jól tudjuk, hogy a neten ez másképp működik. Mit fogunk gondolni, ha meglátogatunk egy olyan webáruházat, ahol a következőkkel találkozunk:
- a „Rólunk” oldal szinte semmit nem mond az adott webáruházról,
- nincsenek termékértékelések vagy ajánlások,
- nem látunk se nevet, se telefonszámot, de még egy e-mail címet se,
- nincs garancia arra, hogy a fizetés biztonságos.
Valószínűleg eszünk ágában nem lenne vásárolni egy ilyen webáruházban, egész egyszerűen nem tartanánk őket megbízhatónak.
A bizalomépítésnek számos útja van. Ajánlott mindegyiket alkalmazni, mert lehetnek akármilyen jók is képeink, meggyőzőek a termékleírásaink és jól megtervezett a dizájnunk, ha a vevőink nem hisznek nekünk.
„Rólunk” oldal
Mondjuk el, kik vagyunk, honnan jöttünk Sztorinkhoz csatoljunk képeket, így vizuálisan megnyerőbbé tesszük ezt az oldalunkat.
Mondjuk el, mivel foglalkozunk, mit tartunk küldetésünknek (miért szeretnénk, hogy vásárlóinkká váljanak).
Adjuk hozzá az arcunkat lehetőleg névvel együtt. A vevők így tudni fogják, hogy kitől vásárolnak. Lesz valaki, akit a nevén tudnak szólítani, túl azon, hogy „Kedves Tulajdonos”.
Ha többen dolgoznak a cégnél, csapatunk tagjairól is mutassunk fényképet (legalább egy csoportképet).
Sajtómegjelenések
Ha van rólunk hír a sajtóban, azt tüntessük fel. Ezzel jelentősen növelhetjük hitelességünket.
Ajánlások
Elégedett vásárlóink ajánlásai is hatással vannak a vásárlói döntésekre.
Termékértékelések
Az interneten vásárlók 63 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nagyobb valószínűséggel vásárol, ha lát pozitív értékeléseket.
Biztonsági információk
Ezek olyan címkék, amelyek jelzik a vásárlóknak, hogy boltunkat egy harmadik, tőlünk független fél bátran ajánlja, mert az megbízhatónak bizonyult.
A fenti pontokból alkalmazzunk annyit, amennyit csak tudunk, mert a vásárlóknak megnyugtató lesz azt látni, hogy minden amellett szól, hogy egy hiteles, megbízható webáruház vagyunk, akikhez bizalommal fordulhatnak.