Míg tavaly a három francia szolgáltató által forgalmazott melegétel juttatás dominálta a piacot, idén ez a cafeteria elem drasztikusan visszaesett, és a vezető pozíciót a SZÉP juttatások vették át, derül ki a c1 cafeteria felméréséből. A nyugdíjpénztárakat rosszul érintette a kötelező nyugdíjkasszák megszüntetése, így egy lépéssel hátrébb kerültek a sorrendben. Az átalakításoknak egyértelműen viszont nyertesei az egészségpénztárak.
Átrendeződés
A budapesti és vidéki kis- közepes- és nagyvállalat több mint 30 ezer munkavállalójának cafeteria nyilatkozata alapján készült kutatás szerint az egészségpénztári juttatások tavalyhoz képest 50 százalékkal erősödtek, és kevéssel maradnak csak le a SZÉP kártyáktól. Harmadik helyezett lett a nyugdíjpénztári tagdíj-hozzájárulás, és a munkavállalók a helyi közlekedési bérleteket is érezhetően nagyobb mértékben igényelték idén, mint tavaly.
Az Erzsébet utalvány csak a lista ötödik helyére tudott befutni és bár az adómentes juttatások „adóelőnye” 2012-ben jelentősen nőtt, ezek – a kockázati életbiztosítás és az egészségbiztosítás – csak elenyésző népszerűséget tudtak szerezni. Továbbra is rétegjuttatásnak tekinthetők, állapítja meg a c1 cafgeteria.
Tavaly a juttatások több, mint 97 százalékát az öt legnépszerűbb juttatás adta, idén a SZÉP kártya és az Erzsébet utalványok megjelenésével, valamint az Üdülési csekk megszűnésével már hat igazán népszerű juttatásról beszélhetünk, ezek idén hasonló együttes részesedést értek el, mint tavaly az ötök.
Ha a juttatásokat a felhasználás célja szerint vizsgáljuk meg, akkor az is kiderül, hogy az elmúlt években a többi juttatást fokozatosan háttérbe szorító étkezés szerepe továbbra is meghatározó, mégis idén ennek aránya 30 százalék közelébe mérséklődött.
A SZÉP alszámlák megoszlása is az étkezések elsődlegességét tükrözi, hiszen a vendéglátás alszámlára érkezett a SZÉP juttatások több mint fele (56%). Sőt, ezt a szegmenst a gyakorlatban tovább növelheti a 28 százalékos arányt képviselő szálláshely egy része is, mivel az a szálláshelyen való étkezésre is felhasználható.
Az elemzés eredményei a juttatások dolgozók általi preferenciáit tükrözik, nem pedig a munkáltatók elképzeléseit, teszi hozzá a c1 cafeteria.
A munkáltatók oldaláról
A munkáltatók oldalát elemző K&H bizalmi index kutatása is azt mutatja: az elmúlt egy évben jelentős változtatáson átesett étkezési hozzájárulás továbbra is őrzi népszerűségét. Jelenleg a kkv-k 37 százalékának áll szándékában dolgozóit ilyen formában támogatni. Ezzel pedig a leggyakoribb cafeteria elemnek minősül, annak ellenére is, hogy ez az arány mintegy fele a pár évvel ezelőtt jellemző értéknek.
A második leggyakoribb cafeteria juttatás a közlekedési hozzájárulás, idén a kkv-k 22 százalékának áll szándékában hozzájárulni dolgozóik utazási költségeihez. A Széchenyi Pihenő Kártya iránti érdeklődésen sokat lendített, hogy felhasználási köre étkezési szolgáltatás igénybevételével is kibővült, Az egyre nagyobb elfogadói hálózattal rendelkező SZÉP Kártya 16 százalékos alkalmazási hajlandósággal immár stabilan a harmadik legnépszerűbb cafeteria elem. Ma már nagyságrendileg annyi vállalkozás számol vele, mint egy-két évvel ezelőtt az üdülési csekkel.
A munkáltatók attitűdjét vizsgáló kutatás eredménye azt mutatja, hogy a befektetési típusú cafeteria juttatások - életbiztosítás, nyugdíjpénztári és egészségpénztári befizetések – alkalmazása stabilizálódott. Igaz ezek a juttatási formák a vállalkozások csupán néhány százalékát, azon belül is főként a középvállalkozásokat érintik. A c1 cafeteria adataival összevetve az eredményt úgy tűnik, hogy ahol viszont a munkáltató felajánlja az egészségbiztosítási hozzájárulást, a dolgozók igénylik ezt a juttatási formát.
Csak a kkv-k fele alkalmazza
Az idei változások bevezetésekor többen úgy vélték, hogy a megemelt adóteher, a korábban 18 ezer forintig kedvezményesen adható étkezési utalványok kiiktatása valamint a plafonösszeg bevezetése együttesen jelentősen csökkentik a cafeteria juttatások bérelőnyét és népszerűségét, olyannyira, hogy sok cég nem fog béren kívüli juttatást adni dolgozóinak. A tények azonban mást mutatnak.
– A hazai kkv-k több mint fele továbbra is használni kívánja a béren kívüli juttatásokat, ugyanakkor minden cafeteria elem esetében jelentős visszaesés tapasztalható a néhány évvel ezelőtti alkalmazáshoz képest. Egyedül az újonnan bevezetett SZÉP Kártya tervezett alkalmazása növekszik jelentős mértékben – mondta el Németh László, a K&H Kkv marketing főosztály vezetője a hazai kkv vezetők körében végzett felmérés eredményeire hivatkozva.
Ezek szerint a tavaly év végi adatokhoz képest nem csökkent tovább azoknak a vállalkozásoknak az aránya, akik béren kívüli juttatást kívánnak nyújtanak dolgozóiknak. Ugyanakkor látni kell, hogy ezzel együtt is idén már csupán a vállalkozások alig több, mint fele (53%) kívánja alkalmazni a cafeteria juttatásokat, szemben a korábbi 70-80%-os arányhoz képest.