Bizalom nélkül nincs üzlet

Az üzleti élet, mint ahogyan az élet minden más területe is, együttműködések rendszeréből épül fel. Az együttműködés pedig bizalmat feltételez. A bizalom olcsóbbá és hatékonyabbá teszi a működést, és lojálisabbá a kollégákat. Kiépüléséért pedig sokat tehetünk.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 


Kép:PP/BartosGyula

A bizalom a társadalom működéséhez szükséges alap. A társadalmi kapcsolatok lehetetlenné válnának egy olyan világban, ahol senkiben sem lehet megbízni. Megbízható és kiszámítható környezetre van szükség a mindennapi élethez, ezért elvárjuk, hogy a világ és a benne élő emberek megbízhatók legyenek.

Nem érzelgős humbug

A bizalom minden megállapodás alapja is, de az üzleti életben betöltött jelentőségét azok a kihívások is növelik, amelyekkel a gazdasági élet szereplői - álljanak akár a munkáltatói, akár a munkavállalói oldalon - egyre gyakrabban szembesülnek. A versenyhelyzetek növekvő száma, a szervezeteken belül erősödő fluktuáció és a bizonytalan környezet nagyon megnehezíti a bizalom kiépítését és fenntartását, és mind emberi, mind üzleti szempontból kockázatosabbá az abba való befektetést. Ráadásul a válság még inkább felerősítette ezt a tendenciát. Pedig a bizalom nem csak valamiféle érzelgős humbug. Stephen M. R. Covey amerikai kutató a Bizalom sebessége című könyvében megfogalmazott egyszerű alapvetése szerint minél alacsonyabb a bizalom szintje, annál lassabban és költségesebben mennek a dolgok.

Szervezetek egymás közt
Nemcsak az emberek, hanem a szervezetek közötti bizalom is kiemelkedő fontosságú az üzleti életben. Ha nincs meg a bizalom, a szerződések megkötése előtt auditorok és jogászok hadai vizsgálják át rengeteg időt és pénzt felemésztve a másik felet tetőtől talpig, ezzel kompenzálva a hiányzó bizalmat, és csökkentve az együttműködés későbbi lehetséges kockázatait. A bizalmi szint drasztikus csökkenése jelentette kihívásoknak való megfelelés érdekében a cégek szervezeti innovációkat vezetnek be – olvasható Tóth Lilla A bizalom szerepe a helyi gazdasági kapcsolatokban című tanulmányában. Az ilyen innovációk közé tartozik a szoros, hosszú távú szerződéses kapcsolat és az úgynevezett stratégiai szövetség. A szervezeteken belül a bizalomra egyre inkább úgy tekintenek, mint a kiváló teljesítmény feltételére, egyfajta versenyelőnyre az új gazdasági környezetben. Az alapvetően bizalmatlan környezetben külső segítségek is igénybe vehetők a hitelesség képe kiépítésének megkönnyítéséhez. A minőségbiztosítási, vállalatirányítási rendszerek bevezetése például megkönnyíti a bizalom megteremtését, hiszen bárki számára érthető adatokat kínál a partnernek, amelyeket gyorsan a rendelkezésére bocsáthatunk igény esetén. A bizalom egyúttal a legősibb értékesítési segédeszköz is. A bizalmatlanság bármilyen üzletet meghiúsíthat, és a vevő a legtöbb esetben ösztönösen dönti el, hogy bízhat-e a kereskedőben. A kereskedők előszeretettel használják az új partnerek megnyerésére a bennük bár bízókat, gondoljunk csak az elégedett ügyfelek véleményének közzétételére.

Mindenki által ismert példa, hogy manapság órákat állunk sorban a repülőterek biztonsági ellenőrzésénél, ahol rengeteg ember és modern gép dolgozik azon, hogy bízhassunk abban, nem lesz veszélyes anyag vagy fegyver a gépen. A szerző ellentétes példája egy fánkárusról szól, aki rájött, kevesebb embert tud kiszolgálni ebédidőben, mivel minden vendégnél rengeteg idő kiszámolni a visszajárót. Ezért a zsúfolt időszakokban kitett egy kosár egydollárost a kassza mellé, és a vendégekre bízta, hogy vegyék el az aprót. Az emberek jelentős többsége tisztességes volt, sőt nőtt a borravaló is - a vendégek értékelték a barátságos közeget -, a gyorsabb kiszolgálás miatt pedig több vevőt lehetett ellátni azonos idő alatt.

A bizalom mint hatékonyságnövelő tényező jó az egyénnek és a közösségnek is. Megléte összességében növeli a társadalmi tőkét, így a testi-lelki egészség mellett a gazdasági teljesítmény javulásában is fontos szerepe van - állítja Magyari Éva üzleti coach. Minden cég eredményes működésének feltétele a minél jobb csapatmunka. A jó munkaközösség kialakítása számos tényezőn múlik, de nagyon fontos elem a bizalom kiépítése. Ezzel érhető el, hogy a csapat tagjai kényelmesen, feszültségmentesen érezzék magukat egymás társaságban, tudva, hogy a gyengeségeiket, hibáikat, félelmeiket és viselkedésüket a többiek ismerik, és jó szándékkal vannak egymás iránt. Bizalommal teli légkörben eredményesebbek és konstruktívabbak lehetnek a viták, érdemben megvitathatók a döntések, hiszen mindenki tudja, hogy nem lesz baj, ha kiderül, más véleményen van, mint a többiek - magyarázza Metzger Gábor vezetési tanácsadó. A bizalom aztán önbizalmat szül, aminek következtében a munkatársak kreatívabbá is válnak.

Fontos a viszonosság

Ahhoz, hogy a munkatársak megbízzanak a cégben és vezetőjükben, viszonosságra van szükség. Ha úgy érzik, nem kérdőjelezik meg sem emberi, sem szakmai képességeiket, és látják, hogy a cég az ő érdekeiket is szem előtt tartva cselekszik, az segít az elköteleződés megerősítésében. Ez amellett, hogy növeli a közös célok elérésének motivációját, a nehéz helyzetek átvészelésében is fontos. Az emberek a kedvezőtlen döntések mögött is hajlandók lesznek meglátni a valódi indokokat, és nem maguk és érdekeik elleni támadásként élik meg azokat.

A bizalom kiépítése
1. Ahhoz, hogy kapjunk, előbb adni kell. Vagyis ahhoz, hogy megbízzanak valakiben, annak először bizalommal kell közelítenie a másik felé.
2. Első lépésként olyan dolgokat kell bízni valakire, amelyeket várhatóan el tud végezni. Így sikerélményt kap, és úgy érzi, rászolgált a bizalomra.
3. A sikeresen teljesített feladatot mindig el kell ismerni. A dicséret és annak kifejezése, hogy megbízunk a másikban, szárnyakat adhat a következő feladat elvégzéséhez.
4. A jó példa ragadós! Ha a vezető megbízható, akkor ez olyan értékké válik a cégben, amelyet a többiek is elfogadnak.
5. Mindig legyen második esély. Ha valaki egyszer hibázik, az még nem jelenti azt, hogy érdemtelen a bizalomra, sőt.

A bizalom megléte a túlszabályozást is csökkenti. Bár szabályokra természetesen szükség van, ha kivesszük közülük azokat, amelyek a bizalomra nem méltó néhány százalék kiszűrését célozzák, a pozitív hozzáállás jelentette többlet jó hatással lesz a szervezetre és a teljesítményre. Warren Bennis, a vezetéstudomány egyik megalapozója szerint hosszú távon jobban megéri túladagolni a bizalmat, még akkor is, ha néha visszaélnek vele, mint abból kiindulni, hogy az emberek többsége inkompetens vagy nem őszinte.

A bizalom kiépítése minden esetben nagy rizikóval jár, mert először adni kell úgy, hogy nem lehetünk biztosak a másik reakciójában. Kialakulásához azonban idő kell, aminek a mai kultúrára jellemző rövid távú gondolkodás nem kedvez. Szokták a cseppkőhöz is hasonlítani: lassan, fokozatosan épül, viszont egy pillanat elég ahhoz, hogy tönkremenjen.

A dolgozók bizalmának megtartása különösen fontossá vált a válság időszakában, amely egyesek szerint az önzés ideje. Az embereknek érthető módon fontosabb a saját sorsuk, mint vállalatuk sikere, a biztonságos munkahely azonban felértékelődik, így sokat nyerhetnek azok a cégek, amelyek képesek a munkatársaik szemében is megőrizni megbízhatóságukat. A kritikus helyzetben a vállalatok nem bírják el a motiválatlan, a csak a saját céljaik iránt elkötelezett munkavállalók jelentette pluszsúlyt. Nehéz helyzetben az emberek többsége még egyértelműbben a vezetőtől vár iránymutatást és biztatást. Nem azt várják el, hogy tévedhetetlen legyen, sőt, a bizalmat éppenséggel erősítheti, ha tudják, hogy az, akit követnek, képes belátni, ha hibásan döntött, és ha rájön, hogy rossz utat választott, hajlandó lesz változtatni korábbi döntésén.

Kommunikáció nélkül nem megy

A bizalom kiépítésére szakemberek szerint a legjobb módszer az, ha csak egyszerűen beszélgetünk egymással. Az informális beszélgetések is elengedhetetlenek, hiszen senki nem tudja reggel az ajtón kívül hagyni a problémáit, ezért bizonyos szintig ezekkel is foglalkozni kell a munka világában.

Idézet:
„A legfontosabb dolog az üzleti életben a korrektség és a bizalom. Ha ezt egyszer is megszeged, meglátod, gyorsan híre megy. Onnantól kezdve akármilyen jó üzletet is kínálsz, az emberek eleve szkeptikusak és bizalmatlanok lesznek veled. A legnagyobb érték az üzleti életben az emberek közti hosszú távú bizalom. Csak másodlagos dolog a tényleges üzleti ajánlat.” (Robert Kiyosaki, a Gazdag Papa-bestsellerek szerzője)

A cégen belüli kommunikáció egyébként is fontos szerepe a bizonytalanság hatására még inkább felerősödik. Sokat segít a bizalmatlanság csökkentésében, ha a dolgozókat bevonják a cég ügyeibe. A Világgazdaság-Hewitt Legjobb Munkahely Felmérésének adatai szerint azonban a magyar munkavállalóknak csak kevesebb mint a fele érzi, hogy megfelelő tájékoztatást kap a vállalat hosszú távú célkitűzéseiről, és még ennél is kevesebben gondolják úgy, hogy vezetői őszintén tájékoztatják a céget érintő kérdésekről, holott a bizalom megteremtésének ez lenne az alapja. A vezetőnek őszintén kell beszélnie a dolgozónak a vállalat tényleges üzleti helyzetéről - bármilyen nehéz is legyen ez -, és „vissza kell foglalnia" az emberek szívét és eszét, hogy közösen tudjanak cselekedni a helyzet javításáért. Zűrzavaros időkben a dolgozók válaszokat keresnek, és még inkább észreveszik a belső kommunikációban rejlő ellentmondásokat. A híresztelések beépülnek az üzenetekbe, és csak növelik a szervezetben amúgy is jelen lévő zavart.

Nincs szükség hangzatos ígéretekre. A vezetőség úgy tudja megtartani a dolgozók bizalmát, ha azt a keveset, amit a jelen bizonytalan helyzetben ígérni tud, be is tartja.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo