A Bloomberg sikeres cégvezetőket kérdezett arról, hogyan csökkentették személyes és céges költségeiket a siker érdekében. Néhány jó példát már mutattunk, most jöjjön újabb hét tanács azoktól, akik nemcsak szavakkal, hanem tettekkel is bizonyították, hogy tudják, hogyan szorítsák le a költségeiket a legszokatlanabb módokon.
Nicolas Perkin, the Receivables Exchange
Nicolas Perkin született New York-i, aki Kaliforniában és Európában élt, hogy aztán négy évvel ezelőtt végül New Orleansban alapítson céget. „A világ egyre kisebb, és könnyebben elérhető, manapság tényleg ott alapít céget az ember, ahol akar – vallja Perkin.– New Orleans egy nagy előnnyel rendelkezik a dzsesszen és a konyháján túl: olcsó. A hotelek is olcsóbbak, könnyű volt az irodához közel olcsó apartmanokhoz jutni, és viszonylag egyszerű innen eljutni akár a keleti, akár a nyugati partra. Úgy érzem, jelentősen javult az életminőségem" – árulta el Perkin a város titkát.
Alexa von Tobel, LearnVest
Amikor Alexa von Tobel 2009-ben megalapította a nőknek szóló pénzügyi oldalt, a LearnVestet, igyekezett minden fillért megragadni. Eleinte például kávézókból dolgozott ahelyett, hogy előfizetett volna otthon is az internetre. A befektetőknek készült prezentációkat csak fekete-fehérben nyomtatta ki, nem színesben. A cég a technológiai szükségleteit, mint tartalomszolgáltatás, online kérdőívek, e-mail kiszolgálók stb. olyan sokáig intézte ingyenes szolgáltatók segítségével, amíg csak tudta. Von Tobel még azt is elérte, hogy egy jogász 10 ezer dollárnyi ingyenes szolgáltatást nyújtson a vállalkozásának, mielőtt valóban elkezdett volna fizetni. Egy területen viszont von nem engedett a megszorítások csábításának: a szakértőket ő hívta el kávézni. „Nincs nagyobb érték egy kezdő cég számára, mint az értelmes barátok és tanácsadók" – vallja az alapító.
Sergio Fernandez de Cordova, Fuel Outdoor
A 2009-es pénzügyi válság és az utána következő recesszió alaposan megviselte a Fuel Outdoort – az üzletág, amely korábban évi 8 százalékos növekedést produkált, hirtelen 15 százalékkal zsugorodott. A vállalatnak hatalmas költségcsökkentő akciót kellett kitalálnia, hogy életben maradjon. „Természetesen ki kellett rúgnunk embereket" – vallotta be az alapító, aki azonban ragaszkodott hozzá, hogy csak egy kör leépítés legyen a cégben. (Bár ez nem az első és egyetlen lehetőség, itt mutatunk néhányat, amivel talán elkerülhetők az elbocsátások.)A maradó kollégákkal megértette: "Jobb, ha nem süllyed el a hajó, és ezért túlóráztok egy kicsit." A cég az utazási költségekből is lefaragott, hiszen korábban rengeteget költöttek a kilenc piacot kiszolgáló hat iroda közti ingázással. Most már inkább videokonferenciákat tartanak maguk közt, egy üzleti útba pedig minél több tárgyalást igyekeznek besűríteni.
Mitchell G. Taylor püspök
A 2003-ban alapított East River Development Alliance az Egyesült Államok legnagyobb szociális lakónegyedét igazgatja a New York Államban található Queensben. A lakópark nem csak szállást nyújt, de azt is megtanítja az lakóknak, hogyan legyenek önállóak és gazdaságilag függetlenek. A "pénzügyi fitneszprogram" személyes tanácsokat nyújt a havi költségvetéstől kezdve az elmaradt fizetések behajtásáig. Négy hónap után az ügyfelek megtakarításai átlagosan 1900 dollárral nőttek. "Ezek az emberek engem is arra ösztönöztek, hogy jobban kezeljem a pénzem" – mondta a püspök.
Ben Lerer, Thrillist.com
„Elég gyengén teljesítek a megtakarítások terén" – vallotta be Ben Lerer, a Thrillist.com életmódmagazin ügyvezetője. Az alapítás óta azonban sokkal óvatosabban bánik a pénzzel. Ennek egyik oka, hogy a vállalkozás eredetileg Lerer hitelkártyájának terhére futott, így "tisztába kerültem vele, hogyan is költi egy cég a pénzt". Mivel a havi számlák akár 75 ezer dollárra is rúgtak, Lerer igyekezett minden kiadást személyesen „mikromenedzselni", és rászoktatni a céget is arra, hogy leszorítsák az olyan fix költségeket, mint az iroda bérleti díja vagy a számítógépes költségek. Azonban a túlzott garasoskodás néha visszaüt. Amikor Lerer úgy döntött, a tárgyalóba nem vesz költséges telefonrendszert, inkább használják a kollégák a mobiljuk kihangosítóját, hamarosan kiderült, hogy az ötlet nem fog működni. A készülékekből ugyanis a tárgyalóban nem lehetett hallani semmit, így a telefontárgyalások hamarosan el is maradoztak. „Igyekeztünk megúszni olcsón, de nem tudtuk kikerülni a kikerülhetetlent" –fogalmaz baklövéséről Lerer.
Renaud Laplanche igyekezett úgy változtatni szokásain, hogy ne csak pénzt, hanem időt is spóroljon. A hitelezőket és hitelt keresőket összehozó Lending Club vezére állítása szerint már azzal évi ezer dollárt spórolt meg, hogy vett egy minőségi kávéfőzőt az otthonába. „Ahelyett, hogy minden reggel megállnék a Starbucksban, magamnak lefőzöm a kávémat otthon. Legalább olyan jó, ráadásul 15 perccel hamarabb beérek. Ez remek érzés" – mondta LaPlanche.
S. Coppy Holzman, Charitybuzz
S. Coppy Holzman profi vállalkozóként rengeteg időt tölt el, hogy minden egyes új vállalkozásának személyre szabja a folyamatait és szabályait, szerinte ugyanis a vállalat minden tevékenységének – a készletek vásárlásától kezdve az üzleti utakon keresztül az áruk leszállításáig – hatékonynak kell lennie rögtön a kezdetektől. „Hasznosabb, ha az ember több időt szán rá, és végiggondol minden folyamatot, és még jobb, ha szoftvereket is lehet hozzá használni, amelyek automatizálják őket" – osztotta meg a Charitybuzz alapítója a személyes tapasztalatait.