A mértéktelen vásárlás és az emiatt keletkező mérhetetlen mennyiségű csomagolási és egyéb hulladék fenntarthatatlan fogyasztásunk egyik legtöbbet emlegetett szegmense. A kereskedelem ugyanakkor állandó és fontos szektora a gazdaságnak, és lehet, felelősségteljes is. Vannak, akik hisznek benne, hogy csak minőségi terméket érdemes kínálni, hogy nem az a lényeg, hogy minél több vásárlásra beszéljék rá a boltjukba térőket.
Egészségügyis családból származik Bezsila Ágnes, a Pure & Good alapítója, először mégis közgazdász végzettséget szerzett. Igaz, a gyógyszeriparban helyezkedett el. Hamarosan azonban úgy érezte, nem ez az egészséghez vezető út.
– Jógázni kezdtem, és figyelni, mi történik a testben és lélekben. Megtanultam, hogy a fizikumot nem lehet külön kezelni a mentális egészségtől, és végül úgy döntöttem, beiratkozom egy természetes gyógymódokat tanító magánegyetemre.
Tanulmányai közben nyitotta meg aprócska boltját, ahol egészséges élelmiszereket lehet beszerezni adalékok nélküli természetes formájukban. Az üzlet fő üzenete a közhellyé vált – de éppen ezért igaz – mondás: az vagy, amit megeszel, tágabb értelemben, amit magadhoz veszel. Természetes kozmetikumokat és gyógynövénykivonatokat is kínálnak, és már végzett táplálkozási és természetesgyógymód-tanácsadóként Ágnes rendelést is tart.
Az árut tucatnál több helyről szerzik be, amit lehet, természetesen magyar beszállítóktól. Támogatják a hazai innovatív termékeket is. Ebben is törekednek a fenntarthatóságra, ahogy a kiszolgálásban is. A legtöbb terméket kimérve árusítják, a szükséges mennyiséget papír- vagy vászonzsákban viheti el a vevő. A vásárlók kérésére pedig újabban recepttel összecsomagolt, minden hozzávalót megfelelő mennyiségben tartalmazó főzős „egységcsomagokat” is kínálnak.
– Csak akkor tudhatjuk, hogy mit juttatunk a szervezetünkbe, ha magunknak főzzük az ételeket. A megfelelő hozzávalók pedig az egészségünknek is kedveznek. A szervezet a természetes anyagokat tudja leginkább hasznosítani, tehát bátran ajánlunk megfázásra csillagánizst, fejfájásra gyömbért. Persze lassabban hat, mint bekapni egy pirulát, cserébe azonban a szervezet nincs megterhelve rengeteg más anyaggal.
Ha valaki konkrét problémával tér be, vagy egyszerűen csak elvész az aprócska, de az egyszerű zabpehelytől az egzotikus goji bogyón át a sosem látott Manna Raxig mindennel megrakott bolt kínálatában, természetesen tanácsot is adnak. A személyesség és a hangsúlyozottan vevőközpontú szemlélet itt alapvető.
– A vásárlóink alapvetően tudatosan élő fiatalok, de sok idősebb ember is jön a környékről, akik szívesen beszélgetnek. A fő vásárlóbázisunk a kisgyerekesek és természetesen az itt élő külföldiek. Nem véletlen, hogy a termékleírások és a receptek mind elérhetők angolul is.
Az üzlet folyamatosan fejlődik, a következő terv, hogy a boltban kapható alapanyagokból helyben készített finomságokkal (kekszekkel, energiaszeletekkel) is várják majd a vásárlókat. Ezeket Ágnes fő támasza, a magát szintén szakértővé képző eladó, Gönczi Adrienn készíti majd. A tudásmegosztás érdekében főzőesteket is terveznek, ahol a receptek mellett az is kiderül, egészségügyi szempontból milyen hatásuk van az egyes ételeknek.
Tervek tehát bőven vannak, és növekedésben is gondolkodnak, de ez maximum még egy-két boltot jelenthet. Ágnes azt vallja, „picinek és ráérősnek” kell maradniuk ahhoz, hogy önazonos lehessen az üzlet.