Hatalmasat nőtt az online reklámok piaca a válság kitörése óta: tavaly az erre fordított pénzek összege meghaladta a 41 milliárd forintot (41,17 milliárd), csaknem 20 százalékkal meghaladva a 2012-es 35,6 milliárdot, míg 2007-ben a 15 milliárdot is alig érte el. Mindeközben a teljes reklámtorta mérete egyre csökkent: a teljes reklámtorta tavaly mintegy 3 milliárd forinttal zsugorodott, ezen belül a televíziós hirdetésekre összesen 45,6 milliárd forintot költöttek a a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének felmérése szerint. (Egyre több értékesítési csatorna egyszerűen kiesik az értékesítési láncból.)
„A válság is közrejátszott abban, hogy a cégek – mérettől függetlenül – mindinkább az online felületekre helyezik át a reklámköltéseiket, mivel még mindig él az a hit, hogy az online lényegesen olcsóbb, mint a „hagyományos” reklámfelületek. Azonban az is fontos szerepet játszik, hogy a vállalatok is rádöbbentek, hogy az online reklám tökéletesen mérhető és követhető, így hatékonyabb marketing taktika dolgozható ki” – mondta az adatokat elemezve a Piac & Profitnak Gombos Zsolt, Facebook szakértő, az Online Marketing Akadémia alapítója és trénere.
Csak öntik a cégek a pénzt online-ba
A szakértő szerint viszont a cégek jelentős része még mindig egyáltalán nem, vagy nem hatékonyan használja az online felületeket. Az Ipsos által korábban, a „Neten a Cégem” program keretében készített kutatásból kiderül, hogy Magyarországon a mikro- és kisvállalkozásoknak kevesebb, mint fele rendelkezik saját honlappal, sőt, az interneten eddig jelen nem lévők 63 százaléka még soha nem is gondolkodott el vállalkozásának virtuális megjelenítésén.
A szakértő szerint ugyanakkor az elmúlt években a kiéleződő verseny a fogyasztókért egyre több céget kényszerít rá a változtatásra. „Senki sem ülhet a babérjain, bármikor megjelenhet egy új cég és pillanatok alatt lekörözheti a régi, biztosnak hitt ügyfélkörrel rendelkező vállalkozásokat, egyszerűen azért, mert jobb a kommunikációja” – hangsúlyozta. „Még azoknak a cégeknek is, amik rendelkeznek céges weboldallal, túlnyomórész statikus, a termékeit részben bemutató, un. prospektus honlapja van, ami jelentősen hátráltatja a fejlődésüket” – vélte Gombos Zsolt. Márpedig az elmúlt években megnőtt az ügyfelekkel folytatott kommunikáció és a content marketing (tartalommarketing) szerepe. „Egy céges blog, a folyamatos kommunikáció a közösségi oldalakon, és az adatbázis építés ma már elengedhetetlen a hatékony online jelenléthez, de a vállalatoknak sokszor még a legalapvetőbb elvárásokat sem sikerül megugraniuk” – hangsúlyozta a szakember.
Hogyan kommunikálhatunk hatékonyan?
Minden online céges marketing sarokpontja ugyanis a megfelelő céges weboldal. „Az elsődleges követelmény ezzel szemben, hogy minden platformról elérhető legyen, tehát mobilról éppúgy, mint laptopról, vagy tabletről. Sok cég éppen ilyen hibát vét: mobilon hirdet, de az ügyfél, mikor látja a hirdetését, nem tudja az okostelefonjáról megnyitni az oldalt. Így máris kidobott pénz lesz a hirdetésre fordított összeg” – mondta Gombos. (Itt összeszedtük, hogy kinek és miért jó a mobilra optimalizált weboldal.)
Ráadásul nem elég egyszer elérni a látogatót. „Ahhoz, hogy a látogatás konverzióvá váljék, azaz az érdeklődő az ügyfelünkké váljon, több impulzusra is szüksége van. Ezért ha ellátogatott a weboldalunkra, fontos, hogy feliratkozhasson a hírlevélre. Ezenkívül a vásárló után nyúlhatunk az Adwords és más remarketing megoldások segítségével is. ne hanyagoljuk el a közösségi oldalakat sem, ám jó tudnunk, hogy ezeken a médiumokon az érdekes tartalom terjed, nem az értékes.