Sokan hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy az anyagi javak hozzák meg a boldogságot, de vizsgálatok azt mutatják, hogy lelki jóllétünkhöz nagyban hozzájárul, hogy vajon megbecsülnek-e a minket mások, valamint hogy bizalommal viseltetnek-e mások irántunk. Respect: An Exploration című könyvében Sara Lawrence-Lightfoot összegyűjtötte azokat a mindennapi szokásokat, melyekkel az ember növelheti a megbecsültségét.
Sokat olvasnak
Harry S. Truman amerikai elnök mondta találóan: "Nem minden olvasó jó vezető, de minden jó vezető jó olvasó." (Ez szójáték a reader és a leader szavakkal.) A nagy sikerű üzletemberek napjuk 80 százalékában olvasnak. Steve Jobs és Bill Gates is szorgalmas olvasók voltak. Gates könyvrecenziókat ír a blogján, Buffett listákat állít össze kedvenc könyveiről, melyek alapján mások is elsajáíthatják azt a gondolkodást és logikát, amivel ő sikerekre tett szert. Miért fontos az olvasás? Mert fejleszti a szóbeli kifejezőkészségünket és a szavak használatával kapcsolatos intelligenciánkat, javítja a társas jelzések iránti érzékenységünket és növeli az érzelmi intelligenciánkat is.
Melegség, nemcsak hozzáértés
Pszichológusok azt mondják, ahhoz, hogy az ember bizalmat ébresszen másokban, alapvetően két dolgot kell sugároznia. Emberi melegséget mások iránt és kompetenciát mutatni abban, amit csinál. De az elsődleges tényező a melegség. Ez váltja ki a bizalmat alapszinten. Amikor az emberek azt kérdezik maguktól: "Megbízhatok ebben az emberben?", a bizalmat az illetőtől kapott melegség fogja kiváltani. A tiszteletet viszont a hozzáértés, a kompetencia. Hogy ért ahhoz, amit csinál.
Tudnak nemet mondani
Az emberek felnéznek azokra, akik asszertív típusok, vagyis önérvényesítők. Mert ebből azt veszik le, hogy kompetensek és erejük, hatalmuk van. Aki vissza tud utasítani dolgokat, nemet tud mondani kérésekre, ajánlatokra, azt erőteljes egyéniségnek tekintik. Sokan hiszik, hogy aki sokszor mond nemet, azt agresszívnek és nehezen kezelhetőnek látják mások, de a kutatások azt bizonyítják, hogy aki amiatt aggódik, mit fognak gondolni róla a munkatársai, az nagy valószínűséggel nem nehezen kezelhető figura. Akiknek viszont ilyen kétely nem fordul meg az agyában, és úgy érzi magáról, hogy a helyén van a viselkedése, az már nagy valószínűséggel túlzásba vitte az asszertivitást.
Tudnak dicsérni
Szóban is kifejezik tiszteletüket mások és az eredményeik iránt. Mert ahhoz, hogy az embert tiszteljék, az első lépés az, hogy ő is tiszteletteljes legyen. Amerikában persze nagy hagyománya van a pozitív visszajelzésnek, a másokról való áradozásnak, köszöntő- és dicsérőbeszédek elmondásának.
Tudnak nevetni magukon
A humor kétféle funkciót szolgál munkahelyi közegben. Segít lebontani a társasági korlátokat és segíthet az egyén hatalmának megszilárdításában. Utóbbi eléggé játszmás cél, mert a főnökök általában úgy élnek a humorral e cél végett, hogy másokat kifiguráznak, másokból viccet csinálnak. Ezzel azonban senkinek a szívébe nem lopják be magukat. Fejlett érzelmi intelligencia és jó diplomáciai érzék kell ahhoz, hogy ezzel a szatirizáló hajlammal úgy éljünk, hogy nem bántunk meg másokat. A hiteles főnök tud nevetni magán, a hibáin, a gyengeségein, a mániáin, és nem fél attól, hogy egy kicsit viccelődjön magán mások előtt. Nem árt azonban ezt is módjával űzni, mert ha túlzásba viszi, akkor elveszítheti a beosztottjai tiszteletét, nem fogják őt komolyan venni.