Kevés olyan terület van manapság, ahol nagy bizonyossággal bővülés várható az elkövetkező időszakban. Ezek között első helyet foglal el az elektronikus kereskedelem és szolgáltatások világa. A vállalkozásoknak ezért szükségszerű lépést tartani az itt bekövetkező fejlődéssel, amit szerencsére egyre többen felismernek.
Öt éves időtávon dinamikus növekedésre számítanak az online szolgáltatások piacán a magyarországi vállalkozások – derül ki az RSM DTM Hungary Zrt. által még tavaly végzett kutatásból. A válaszadók egy éven belül ugyan csak szerény mértékű bővülést valószínűsítenek, ám már néhány éves távon is meghatározó ütemű növekedést jósolnak e területen. Az internetes kereskedelem az elhúzódó válság, a csökkenő vásárlóerő ellenére is folyamatosan növekedni képes terület, így a kisebb cégeknek elemi érdeke lenne, hogy megjelenjenek a weben is. A kkv-k körében végzett online felmérésből az is kiderül, hogy a magyarországi cégek zömében „meghallották az idők szavát". Ez igencsak örvendetes fejlemény lenne, de sajnos nem minden kutatás támasztja alá. Ez év elején a GKIeNET adatai még azt mutatták, hogy a kkv-knak bátorításra van szükségük ahhoz, hogy elkezdjenek aktívan jelen lenni a világhálón, illetve hogy elfogadják az online tranzakciókat. Annak ellenére így van ez, hogy azok a kkv-k, akik saját bevallásuk szerint összkiadásuk legalább 30 százalékát fordítják ICT eszközökre, 16,7 százalékkal növelték bevételüket. Összehasonlításképpen, azok, akik 10 százaléknál kevesebbet fordítottak erre, mindössze 2,1 százalékos növekedést értek el. (A teljes magyarországi kiskereskedelem 2,4%-a már online módon történt.)
Azonban a fejlesztéseknél nem szentelnek kellő figyelmet a jogszabályok, ezen belül is elsősorban a fogyasztóvédelmi szabályozás, a költséghatékonyság, illetve a legalapvetőbb online marketing fogásoknak sem.
Jogi problémák
Az e-kereskedelem egyik neuralgikus pontja a szabályozásnak, ezen belül a fogyasztóvédelmi szabályoknak való megfelelés. Ezen belül a legtöbb probléma az elállás jogával, az adatvédelemmel, a szerzői és reklámjogokkal, illetve az ár- és garancia jelölésekkel van – emelte ki Kis Ervin Egon a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SZEK) elnöke. Az e-kereskedelmi szakértő szerint különösen problémás az elállás joga. Ez az uniós direktíva ugyanis azt teszi lehetővé, hogy az ügyfél nyolc munkanapon belül jelezheti, hogy eláll a vásárlástól. (A közhiedelemmel ellentétben tehát nem nyolc napon belül kell visszaküldenie a terméket.) Kis Ervin Egon szerint ugyan a hazai e-kereskedők különböző megkötésekkel gyakran megpróbálnak kitérni ez alól a kötelezettség alól, felhívta azonban a figyelmet, hogy ezeket a kikötéseket a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság nem jól tolerálja és általában legalább 50 ezer forintos bírsággal bünteti. Kiemelte, hogy a direktíva nemrégiben megváltozott, így az elállási jog 14 munkanapra emelkedett. A magyar jogrendszer még nem tette magáévá az új direktívát, ám erre még az év során sor kerül.
További részleteket regisztrált olvasóink Használjuk az Informatikát témadobozunkban olvashatnak!
Az első, szinte kézenfekvő megoldás, hogy egyedileg fejlesztünk egy szoftvert. Ez azonban a legdrágább megoldás, és az esetek 99 százalékában erre nincs szükség. „Egy egyedi fejlesztésű áruház, legalább 10 millió forinttól indul. Senki sem készít pár százezerért áruházszoftvert – mondta az ügyvezető igazgató, aki szerint az ilyen ajánlatok többsége részben átverés: egy ingyenes szoftvert kalapálnak át az ügyfél igényei alapján.
További részleteket regisztrált olvasóink Használjuk az Informatikát témadobozunkban olvashatnak!
"Nem elég egy webshopotkialakítani üzemeltetni, azt jól is kell felépíteni, és a szükséges online marketing fogásokat alkalmazni, hogy sikeres lehessen" - mondta Hinora Bálint a Piac&Profit és a BKIK által rendezett Kkv-Akadémián.
A webshopok kialakításánál öt alapvető fontosságú kritérium van, amelyeket fontos szem előtt tartani: az arculat, a keresőbarát webszöveg, webergonómia, konverziókövetés, illetve a webanalitika. ezenkívül még számos kiegészítő marketingeszköz áll a kkv-k rendelkezésére: keresőoptimalizálás, linképítés, adwords és e-target hirdetések, tematikus hirdetések, webes hirdetések, bannerek, illetve a közösségi médiumok (Facebook, Twitter, stb). A webshop legyen elérhető több platformról is, itt kiemelt figyelmet kell fordítani a tabletekre és a különböző okostelefonokra. „Ez különösen fontos lehet az elkövetkező években, mivel ez a szegmens dinamikusan növekszik” – Hinora Bálint, a Hinora Marketing Group ügyvezető igazgatója.
További részleteket regisztrált olvasóink Marketing és Kommunikáció témadobozunkban olvashatják!