"Pillanatemberek" lettünk, vagy legalábbis egyre inkább ilyenné változik az ifjú generáció. Az élményeket azonnal meg akarják osztani egymással, ezért a chat applikációk gyorsantesznek szert olyan hatalmas felhasználói bázisra, mint néhány éve a közösségi oldalak. Az ifjúságot már az sem izgatja, hogy nem őrződnek meg az üzeneteik. A Snapchat - az a közösségi oldal, ahol a fiatal korosztály egyre nagyobb arányban megtalálható, ha elmenekült a kínos családi vacsorává alakuló Facebookról - abban különbözik a többi chat platformtól, hogy olyan az online kibertérnek, mint a papírmegsemmisítő az irodának. Folyamatosan bedarálja a múltat. A snapek (posztok?) megtekintés után csak 10 másodpercig láthatók a felhasználóknak. A posztoló számára is van időlimit: 24 órán belül törlődnek a tartalmai.
Miért az időbeli rövidség? Mert a "sexting" (vagyis erotikus tartalmú üzenetek küldésének) korában teljesen megszokott dolog, hogy a fiatalok úgy udvarolnak, elküldik egymásnak az ágyékukról készült fotókat. Ha nem jött be a "kezdeményezés", az üzenet úgyis törlődik, és az élet megy tovább. A küldő biztos lehet benne, hogy a címzett nem élhet vissza a továbbiakban az általa küldött képpel.
Ha az ember azt akarja, hogy üzenetei a hozzá kapcsolódó felhasználók mindegyike számára hozzáférhető legyen, a snapet saját "sztorijába" illesztheti, és akkor ők 24 óráig láthatják. Ez esetben akárhányszor megnézhető. Az a videófelvétel, amit nem így raktak fel, csak egyszer játszható le.
A Snapchatben pereg az idő, elmúlik és többé nem nyerhető vissza. Hacsak az ember nem készít róla screengrabet, azaz képernyő-pillanatképet. A Snapchatnek erre állítólag van valamije, ami megakadályozza a suttyomban fényképezést, illetve figyelmezteti a fényképezőt, de ezt is ki lehet játszani: erre van a SnapKeep, a SnapBox és a SnapSpy. Csak néhány a zugfotózó appek közül.
A fiatalok főleg az imént ecsetelt intimitása miatt szeretik az egyszerű felhasználói felütetet és a játékos ikonjait. A Snapchaten az is jó, hogy a képregényekből ismert szövegbuborékokkal láthatják el a fotókat. (Az argentin kormány a Casa Rosadából például így magyarázta el az ifjú polgároknak, hogy az államfő körül őrködő testőr éppen mit csinál a fotón.)
A Snapchat legmenőbb újdonságai azok a filter, amik arcképünket átváltoztatja nyúllá vagy a fene tudja mi minden mássá. Az egyik segítségével szivárványt is lehet okádni a szánkból! Ezeket a filtereket már cégek szponzorálják. A Snapchat tehát a reklámozás és a marketing terepévé avanzsált.
Azt sem jelzi a Snapchat, hogy a híres emberek accountjainak hány követője van, vagy hogy egyes snapek (posztok) hány megtekintést generáltak. A posztokat sem lehet nyilvánosan szidni- ami jó a cégeknek és a politikusoknak. Tudjuk, hogy a Facebookon véleményarénája gyakran milyen brutálisan szókimondó tud lenni. (Hogy megérdemelten vagy igaztalanul-e, az más kérdés.) A kommunikáció, a posztokra való reagálás itt kizárólag privát üzenetekben lehetséges. A felhasználó score-ja, vagyis aktivitásának adatai is csak akkor láthatók számunkra, ha az illető személy vagy szervezet a követője az accountunknak.
Másoknak is megtetszett
A Snapchat üzleti komolyodását jelezte, hogy 2015 októberében megváltoztatta adatvédelmi szabályzatát. A felhasználók ezzel felhatalmazták a Snapchatet, hogy azt kezdjen a tartalmaival, amit akar. Ez nagy felháborodást keltett, különösen a sok sikamlós üzenet miatt. A Snapchat szabadkozott: továbbra is törölni fognak mindent, csak nem tudják garantálni, hogy rövid időn belül. Nyilván azokra az esetekre biztosította be magát a cég, amikor együtt kell működni bűnüldözés céljából a hatóságokkal.
Matthias Lüfkens, a Burston-Marsteller PR-ügynökség digitális igazgatója szerint a kormányok a holnap vezetőit próbálják a politika felé orientálni a Snapchaten. De álszentség lenne mindössze ennyi motivációt feltételezni róluk: a holnap választóira akarnak hatni a politikusok, akik majd életben tartják a pártjukat a következő 5-10 vagy 15 évben.
Marketing szempontból a kormányok a "lineáris történetmesélést" és a közvetlen, informális kommunikációt gyakorolhatják a Snapchaten. (Rájuk fér!)
A Burston-Marsteller 16 olyan politikust és politikai intézményt talált a világban, akik már létrehozták Snapchat accountjukat. Mindegyikük nemrég tette ezt, ami azt jelzi, hogy a Snapchat elért egy kritikus tömeget, ami után már nem ignorálható.
A legjobb "engagement", vagyis elköteleződési-rátákat a brit Külügyminisztérium mondhatja magáénak. Ez az adat azt mutatja meg, hogy mennyire aktívak a felhasználók a posztolt tartalmaikkal kapcsolatban. Az engagement ráta 60%, vagyis a követők ennyi százaléka nézi meg a feltett tartalmakat, a "befejezési" (completion) ráta pedig 90%, vagyis továbbra is meg-megnézik a tartalmakat, nem morzsolódnak le az első vagy első néhány alkalom után.
A Snapchat hasznos eszköz arra, hogy az egy helyszínen/eseményen jelen lévő embereket is összekapcsolja. A brit Külügyminisztérium a rögbi világbajnokság alkalmából tette ezt 2015 szeptemberében, valamint a minisztériumi nyílt nap beharangozására használta. A minisztérium virtuális túrát kreált a Snapchaten és arra kérte a felhasználókat, hogy szóljanak hozzá. Több mint 300 új követőre tett szert az intézményt.
Az amerikai Külügyminisztérium a párizsi klímacsúcson kezdte használni a Snapchatet 2015 decemberében. Az ENSZ szintén ekkor aktivizálta magát a platformon. Feltették a felvételt arról, ahogy Ban Ki-Moon találkozik Leonardo DiCaprióval.
A Fehér Ház 2016 január 11-én csatlakozott. Kulisszák mögötti felvételeket közöltek az amerikai elnök szokásos éves "State of the Union" tévés beszédének forgatásáról. Márciusban a Fehér Ház gyakornokai vették át a "ház" accountját, hogy ily módon tegyék vonzóvá a Fehér Házat, mint munkahelyet kortársaik számára. Az Európa Parlament is elleste ezt a fogást és áprilisban ugyancsak a gyakornoki állásokat igyekezett beállítani úgy, mint valami menő karrierlehetőséget.
Tekintettel a Snapchat fiatal közönségére a Fehér Ház Húsvétkor bemutatta Obama és a First Lady hogyan olvasnak fel a vendégeskedő gyerekeknek, s a rakoncátlan kölykök hogyan rohangálnak a Fehér Ház gyepén.
Az ír kormány március 17-én ünnepelte Szent Patrik napját a Snapchaten. De a húsvéti utcai parádét is nagyban nyomta itt. Obama Buenos Aires-i hivatalos látogatása is Snapchat-esemény lett. Az új argentin államfő, Mauricio Macri tulajdonképpen ezzel kezdte jelenlétét a Snapchaten 2016 márciusában. Bemutatták az amerikai elnök páncélautóját, a testőröket, csupa háttérinfót. Igazi bulvársajtós hagyományok szerint. Macri teamje mindennap új tartalmakkal látja el a Snapchatet, de Francois Hollande minden nyilvános "fellépése" is Snapchat-tartalom. Ő még szelfizni is leáll a rajongókkal! Hamarosan a többi államfő is itt fog tartani.
A politikai intézmények kicsit az önkarikírozásba is belemennek itt. Az amerikai Külügyminisztérium olyan geofiltert rakott fel, ami a becenevét -vagy inkább csúfnevét- vette alapul: "Foggy Bottom." Ködös mélység. Így hívják a minisztérium épületét.
Lüfkens szerint a UNICEF és az Európai Parlament tekinthető a legügyesebb kommunikátornak a Snapchaten, mert közvetlenül beszélgetnek-üzengetnek a felhasználókkal. Gyakran kérik őket, hogy posztoljanak snapeket az adott témában, s a legjobbakat újraposztolják e szervezetek.