Luxemburg nem tervezi, hogy változtatna üzemanyag-árpolitikáján, közölte az ország környezetvédelmi minisztere 2015-ben, pedig próbálnak nyomást gyakorolni rá. Az ugyanis, hogy immáron legalább három ország polgárai járnak a miniállamba feltölteni autóik tankját régóta szálka az Európai Bizottság szemében. Különösen azért, mert a szomszédos országok kormányai úgy vélik, a luxemburgi üzemanyag olcsósága az alacsony üzemanyagadónak köszönhető, ami beillik egy nem hivatalos benzinártámogatásnak.
Nemcsak az átlagpolgárok használják ki az olcsóságot, hanem a szállítmányozási vállalatok is, melyek direkt úgy tervezik útvonalaikat, hogy a kamionok áthaladjanak Luxemburgon és ott olcsón jussanak üzemanyaghoz. Ha egy teherautó 1000 literes tankját kell teletölteni, azt 120 euróval olcsóbban tehetik meg a cégek Luxemburgban, mint Németországban. Ez pedig olyan jelentős különbség, amiért megéri akár kitérőt is tennie a szállítmányozó vállalatok kamionjainak.
Az Eurostat adatai szerint a félmilliós lakosú Luxemburgban 2014-ben közel egymilliárd eurója származott a kormánynak az üzemanyagadóból, míg a 80 millió lakossal bíró Németországnak például 31 milliárd euró (előbbinél 34 cent, utóbbinál 53 cent volt abban az évben az üzemanyagadó átlaga).
Az EU már 2007-ben tervbe vette, hogy valamiféle adót ró ki Luxemburgra a benzinturizmus megfékezése érdekében, de azóta sem történt semmi hathatós lépés.
Forrás: Reuters, FT