Gazdaság
Zöld utat ad a magyar közvélemény az EU-csatlakozásnak
A magyar közvélemény többsége bízik az Unióban, sőt, igen sokat vár a belépéstől a gazdasági helyzet javításával kapcsolatban.
Hasznosításra váró kastélyok
A Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) idén is folytatja úgynevezett kastélyhasznosítási programját. Ennek keretében júniusban a fővárosi Herz-villa, a gyönki Magyary-Kossa-kúria, valamint a vácdukai Latinovits-Bottlik-kúria tulajdonjogának értékesítésére írt ki pályázatot, rövidesen pedig néhány patinás kastélyépületek vagyonkezelői jogát hirdeti meg. Ez utóbbi, hosszú távú hasznosításra pályázható ingatlanok között szerepel a bajnai ördöglovas és a nágocsi Zichy-kastély, melyekhez tőkeerős befektetőket vár a szervezet, hiszen felújításuk jelentős beruházást igényel.
A monetáris politika legfrissebb értékelése
Július 24-én közleményt jelentetett meg a Magyar Nemzeti Bank a monetáris politika céljairól.
Festmények befektetőknek
Perlrott, Kenstok, Kassák, Moholy-Nagy munkái igen népszerűek. Bár a festmények mindig kedvelt ajándéktárgyak voltak és azok is maradtak, az aukcióra járás divatba jöttének, no meg a tőkeerős vállalkozók – sőt gyakran spekulánsok – megjelenésének hatására eddig soha nem tapasztalt mértékben megnőtt az érdeklődés a régi képek iránt – állítja dr. Virág Judit művészettörténész.
Gazdasági összefoglaló 2001. január-májusi adatok alapján
A magyar gazdaság dinamikus bővülése folytatódik, a gazdaság növekedése nemzetközi összehasonlításban továbbra is gyors. 2001. első negyedévben a magyar GDP 4,4%-kal növekedett, ez a tavalyinál kissé mérsékeltebb növekedési ütem is közel kétszerese az Európai Uniónak. A világgazdasági konjunktúra általános gyengülése ellenére fennmaradt tehát a magyar gazdaság gyorsabb fejlődése. A magyar gazdaság fejlődésének fontos jellemzője, hogy az ország pénzügyi, fizetési helyzete továbbra is kiegyensúlyozott.
A dohányreklám tilalom alóli felmentés eljárási szabályairól
A gazdasági reklámtevékenységről szóló 1997. évi LVIII. törvényt (a továbbiakban: Grtv.) módosító 2001. évi I. törvény 2001. július 1-jétől megtiltja a dohányáruk közvetlen és közvetett reklámját.
A turizmus legfontosabb bevételei
Az MNB előzetes adatai szerint 2001. I–V. hónapban a turizmus devizabevételei megközelítették az 1,5 milliárd eurót, ami 16,5 %-os többletet jelent az előző év hasonló időszakához képest.
Az egészségturizmus helyzete
Az európai társadalmakban egyre fontosabb szerepet tölt be az egészség. A megelőzés gyógyítással szembeni előtérbe kerülésével az egészségturisztikai szolgáltatásokat igénybe vevők között egyre több a fiatal.
A magyarországi gyógyturizmus kapcsolódása a nemzetközi trendekhez
Magyarország területének közel négyötödén találhatunk termálvizet, (vagyis a hazai előírások szerint 30ºC-nál magasabb hõmérsékletű vizet), mely jelenleg összesen 1289 nyilvántartott hévízkútból tör a felszínre. Ebből – közel 140 településen – mintegy 270 kút szolgál fürdési célokat.
Kisvállalkozások biztosítása
Úgy tűnik, hogy a sokat emlegetett “biztosítási kultúra” egyre inkább kialakul a kisvállalkozások körében is. Ez persze a biztosítók kínálatán is múlik, amelyek felismerték e vállalkozói réteg szerepét az ellátásban, a foglalkoztatásban, a multinacionális cégeknek történő beszállításban, és ezzel párhuzamosan egyre inkább potenciális ügyfélként tekintenek rájuk.
A forma piaci ereje
Egyre meghatározóbb a desing dr. Bendzsel Miklós, a Magyar Szabadalmi Hivatal elnöke szerint.
Bővülő külföldi értékpapír kínálat
A devizaliberalizáció és az ősszel várható - de már régóta esedékes - új tőkepiaci törvények lehetővé teszik különböző külföldi befektetési formák magyarországi forgalmazását. Az első fecske a tőke és hozamgaranciával rendelkező osztrák Epicon Best Garant 2008 fund of funds konstrukció.
Hogyan válasszuk meg egy kereskedelmi egység méretét, helyét?
Megfelelő lokáció és bérlőmix – alapvető sikertényezők?
Az ásványvíz lett a legkedveltebb szomjoltó ital
Még mindig növekszik az ásványvíz fogyasztása, de már jóval kisebb mértékben, mint tavaly. Az egyes szomjoltó italok forgalma a háztartások beszerzéseiben különböző módon változik. Az idei első négy hónapban a szénsavas üdítőitalok beszerzett mennyisége csökkent a legkisebb mértékben, majd a gyümölcslé következik és a sör. Többek között ezt állapította meg a GfK Piackutató Intézet.
Új lakossági hitel az Inter-Európától
Az Inter-Európa Bank az Európa Biztosítóval együttműködve a közelmúltban új lakossági hitelkonstrukciót vezetett be. A módozatot az Európa Biztosító RÁCIÓ típusú életbiztosításával rendelkező magánszemélyek vehetik igénybe, az igényelhető kölcsön legfeljebb a biztosítási összeg lehet. Az ügyfeleknek a lejáratig csak a kamatot kell fizetni, a lejáratkor a biztosító által kifizetésre kerülő összegből történik a tőke megfizetése. Az Inter-Európa Bank a közeljövőben több hasonló konstrukció megjelentetését tervezi.
Az élelmiszer-kereskedelem banki szemszögből
Az élelmiszer-kereskedelem átalakulása, az új bolttípusok és tevékenységi formák megjelenése (és ezek pénzintézeti termékekkel történő kiszolgálása) egy bank számára speciális feladatokat és ugyanakkor lehetőségeket teremt – derül ki a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. elemzéséből.
Programot készít a kamara az árfolyamsáv szélesítéséből fakadó negatív hatások kezelésére
Szerdán sajtótájékoztatót tartott Parragh László a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke arról, hogy hogyan vélekedik a kamara a 30 százalékos árfolyamsávról és milyen eszközöket tartana szükségesnek a vállalakozók terheinek enyhítésére.
Kevesebben reggeliznek, a hideg vacsora pedig háttérbe szorítja a meleget
A felnőttek háromnegyed része táplálkozik többé-kevésbé rendszeresen, míg egynegyed inkább rendszertelenül. Az étkezési szokások leginkább a vacsoránál változtak. Jó húsz százalékkal csökkent ugyanis azok aránya, akik rendszeresen esznek esténként meleg ételt, és ugyanakkor többen lettek a hideget előnyben részesítők. Ezt a GfK Piackutató Intézet állapította meg, amely 1989 óta rendszeresen felméri az étkezési szokásokat.
Romló világgazdasági kilátások
A Kopint-Datorg 2001/2. konjunktúrajelentése (röviden).
Konjunktúrával induló nyári szezon
Az Üzleti Jelentések a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) havonta megjelenő kiadványa, mely az 1995. szeptembere óta feldolgozóipari vállalatok beszerzési vezetői körében végzett, havi rendszerességű felmérések adatait tartalmazza. A felméréseket az MLBKT megbízásából a TNS Modus Kft. végzi. A kiadvány elkészítését a Magyar Nemzeti Bank támogatja. Az Üzleti Jelentések VI. évfolyamának 7. száma, mely a 2001. június végén készült felmérésre épül, 2001. július 6-án jelenik meg.
Régit vagy újat? Messzebbre jobban látni
A címben feltett kérdésre nehéz a válasz, de egy jó helyen fekvő, műszakilag korszerű lakóingatlan, legyen az használt vagy újonnan épült, alacsony kockázat mellett évtizedek múltán is garantáltan időtálló érték, saját használatra éppúgy megéri, mint tőkebefektetésre. A rövidebb táv tendenciáit ma nehéz megjósolni.
Vásárlói csoportok. Az intenzív költők a hipermarketek és a C+C üzletek legjobb vevői
Hogyan tartanak lépést az egyes vásárlói csoportok a kereskedelem koncentrációjával? A nagy eladóterű üzletek leginkább az „intenzív költők”-re számíthatnak, állapította meg Horváth Annamária, a GfK Piackutató Intézet területvezetője a cég által szervezett budapesti workshopon júniusban. Az „intenzív költők” háztartásai havonta átlagosan 178 480 forintot adtak ki napi fogyasztási cikkre 2000 első negyedévében. Ez kilenc százalékkal több mint a tavalyi első három hónapban.
Nemzetközi jogi irodát választott a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete
Együttműködési megállapodás kötött a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete és az Ernst & Young Szabó, Kővári, Tercsák & Társai Ügyvédi Iroda, melynek alapján az E&Y szakmai tanácsaival, nemzetközi tapasztalataival és széleskörű jogi szaktudásával segíti az egyesület munkáját. Ennek révén a magyarországi internetes önszabályozás az eddiginél is szélesebb körben hasznosíthatja a nemzetközi tapasztalatokat, a társszervezetek és egyéb a kérdéssel foglalkozó állami és európai szervezetek dokumentumait.
Kitolódik az ásványvízszezon augusztus végéig
Az ásványvízszezon idén a szokásosnál várhatóan tovább tart, és augusztus végéig húzódik. Igaz, hogy a fogyasztás ugrásszerű emelkedése is eltolódott, és a szokásos május helyett csak június elején kezdődött – mondja Barkász Anikó, az Apenta Ásványvíz és Üdítőital Kft. marketingvezetője az időjárási előrejelzések alapján. – A háromféle szénsavas változat közül nyáron a forgalom leginkább a csendesből és enyhéből emelkedik. Ezeket kedvelik inkább ugyanis az alkalmi fogyasztók.
Minden harmadik felnőtt tervez nyaralást
A magyar felnőttek egyharmada tervez nyaralást az idén. Ez az arány elmarad a kelet-közép-európai országok 42 százalékos átlagától. Legalább ötnapos utazást pihenés céljával egyszer tervez az évben a magyarországi válaszadók 28 százaléka. További 5 százalék kettő, három százalék pedig három vagy annál több utazást tervez. Többek között ezt állapította meg a GfK Piackutató Intézet a felnőtt lakosságot reprezentáló háromszor 1000 fő személyes megkérdezésével ez év januárban, februárban és márciusban.
A sikeres tranzakciók titka
KPMG-felmérés a tranzakciók okairól és a siker összetevőiről.
Lenyomja-e az inflációt az erős forint?
A GKI Rt.-nek a K&H Bank együttműködésével készült előrejelzése szerint az infláció az év hátralevő részében már – ha lassan is –, de csökken. A május eleji sávszélesítést követően igen erőssé vált forint ősztől már inkább kissé gyengül, de ezt nagy ingadozások kísérik. A gazdasági növekedés nemzetközi összehasonlításban gyors, de a tavalyinál kisebb lesz, a külső és belső egyensúly romlani fog.
Összeomolhat a gabonapiac
Folyamatosan csökkenő árakkal jelzi a tőzsde, hogy könnyen nagy baj lehet az idei gabonaértékesítésekkel.
Bátran használja fizetőkártyáját külföldi út során
A nyári idegenforgalmi szezon beköszöntével honfitársaink közül sokan mennek külföldre nyaralni. Előbb-utóbb mindannyiuknak el kell dönteniük, mennyi pénzt és milyen valutában vigyenek magukkal a vakációra, és hol kössenek biztosítást. Radu Obreját, a Magyarországon eddig több mint másfélmillió fizetési kártyát kibocsátó Visa International CEMEA-régiójának elnökhelyettesét arról kérdeztük, milyen előnyöket kínálnak a fizetőkártyák a külföldi út során.
Sávszélesítés és devizaliberalizáció
A GKI Gazdaságkutató Rt. elemzést készített a sávszélesítés és devizaliberalizáció 2002. végéig várható hatásairól.
Magyar beszállítási lehetőségek Japánba
A japán–magyar kapcsolatokról, ezen belül a magyar beszállítók lehetőségeiről szervezett konferenciát a napokban Budapesten az ITD Hungary és a Jetro Japán Külkereskedelmi Szervezet közösen.
Nőtt az életszínvonalukkal elégedettek aránya
Kelet-közép-európai felmérés a családok gazdasági helyzetének megítéléséről.
Döntéshozatali folyamatok a különböző kormányokban
A Piac és Profit off-line és on-line még soha nem merészkedett a napi belpolitika játszóterére – úgy érezzük, nem ez a feladatunk –, ám az üzleti élet szereplői szemszögéből természetesen folyamatosan elemezzük, hogy az egyes kormányzati döntések milyen hatással vannak a vállalkozások életére. Ez a cikkünk most azt kísérli meg összegyűjteni, hogy mi jellemezte a döntéshozatali folyamatokat a különböző magyar kormányokban. Az Orbán-kormány értékelését – legalábbis alaposabban – hagyjuk az utókorra.
Kritikus attitűd - vándorbottal és számoszlopokkal.
Valószínűleg tudatosan rendezte a Magyar Közgazdasági Társaság idei összejövetelét a "sikervárosként" emlegetett - többek között az IBM üzemének is helyet adó - Székesfehérváron. "A Tudás, Képzés, Mobilitás - Siker" avagy "A nemzetgazdasági teljesítmény optimalizálásának humán feltételei" címet viselő rendezvény első látszatra mintha a tudásalapú társadalom gazdasági kihívásainak áttekintését tűzte volna zászlajára. De a hat szekció előadóiban a megszabott kereteket áttörő problémaérzékenység munkált, ami a rendezvény előnyére vált.
Költségmegtakarítás a létesítménygazdálkodásban
A vállalatok többsége csak üzemeltetési szinten foglalkozik saját létesítményeivel, és kevesen ismerik fel, hogy az átfogó létesítménygazdálkodás jelentős költségmegtakarítást jelenthet a cég számára. Pedig akár 25-30 százalékos költségcsökkentés is elérhető, ha a létesítménygazdálkodás (Facility Management – FM) a vállalati stratégia és az általános üzletmenet szerves részévé válik – hangzott el a KPMG és az Oracle közös ügyfél-szemináriumán. A hatékonyság egyik alapfeltétele a megfelelő informatikai támogatottság, ezért a szakértők hamarosan olyan megoldással kívánnak megjelenni a piacon, amelynek segítségével összehangolhatók a létesítménygazdálkodásban már ma is használt szoftverelemek, így ténylegesen átfogó és egységes rendszerben lesznek irányíthatóak a folyamatok.
Gyorsjelentés a bankszektor 2001. I. negyedévi teljesítményéről
Az első három hónap azt mutatja, hogy lassabb ütemben bár, de folytatódik a banki mérlegszerkezetek restruktúrálódása. 2001. első negyedévében az ügyfélkövetelések dinamikája változatlanul erős, ez azért is figyelemre méltó, mert az év első három hónapja hagyományosan nem a legintenzívebb időszak a vállalati bankszolgáltatások tekintetében. Ugyanakkor a szektor összesen mérlegfőösszeg az év végéhez képest csak kismértékben növekedett (reálértéken valójában csökkent), de az elmúlt év első negyedévéhez viszonyítva sem nőtt.
Rengeteg vevő gyakran vásárol önálló boltokban
Az önálló kis boltok tartják piaci pozíciójukat. Idén az első negyedévben ugyanis 35 százalékkal részesedtek a háztartások beszerzéseiből a napi fogyasztási cikkeknél. Ez az arány ugyanakkora, mint tavaly az első három hónapban. Többek közt ezt állapította meg a GfK Piackutató Intézet ConsumerScan részlege. Ugyanakkor figyelmeztető jel, hogy a vásárlási szokások átalakulása hátrányos a kis boltok számára. Forgalmukból ugyanis átlagon felül részesednek azok a háztartások, amelyek keveset vagy közepesen költenek élelmiszerre és háztartási vegyi árura.
Aki ismeri a piacát, jobb üzleti döntéseket hoz
A piackutatás adja az egyetlen hiteles visszajelzést a piaci versenyben működő vállalkozások számára arról, hogy mennyire sikeresek a termékeik vagy szolgáltatásaik – mondta Kozák Ákos, a GfK Piackutató Intézet igazgatója a Csongrád megyei Kereskedelmi és Iparkamara Marketing Klubjában tartott előadásában. Mivel a találkozás a Szeged Expo egyik kísérő rendezvénye volt, az egész dél-alföldi régióból eljöttek a néhány nagy cégen kívül a kis- és középvállalkozások képviselői is. A piaci adatok feltárásának módszereiről, a jobb marketing döntésekhez való felhasználásuk lehetőségei iránt élénk érdeklődés nyilvánult meg.
Étkezési szokások új trendjei
A marhahúst sokkal kevesebben kedvelik, és átlagosan csak fele olyan gyakran fogyasztják, mint két évvel ezelőtt. (Alighanem szerepet játszik ebben a kerge-marha kórral kapcsolatos félelem.) A sertés- és különösen a baromfihús megítélése viszont javult. Többek közt ezt állapítja meg a GfK Piackutató Intézet „Étkezési szokások 2001” című tanulmánya. Immár tizenharmadik éve, folyamatosan nyomon követik az étkezések rendjét, fontosságát, 47 különböző ennivaló és ital kedveltségét és fogyasztásának gyakoriságát.
Konferencia a Phare pályázati alapjairól
A Phare-program pályázati alapjainak (grants) magyarországi felhasználásáról és a támogatási konstrukciókkal kapcsolatos gyakorlati kérdésekről tartott június 14-én konferenciát a Központi Pénzügyi és Szerződéskötő Egység (Central Finance and Contracts Unit, CFCU). A Phare-programok adminisztrációját, pályáztatását végző CFCU képviselői mellett az eseményen előadást tartottak az Európai Bizottság Magyarországi Delegációja, a Miniszterelnöki Hivatal, az FVM VÁTI Területfejlesztési Igazgatósága és az ír Shannon Development szakértői is.
A külkereskedelmi forgalom alakulása 2001. január–április hónapban
Továbbra is élénk a külkereskedelmi forgalom növekedése – állapította meg az első negyedévi adatokat összegezve a Gazdasági Minisztérium. A márciusi megtorpanás után áprilisban ismét 19%-os export, és 21,4%-os importnövekedést regisztráltak.
Egyre több vállalatfelvásárlás és összeolvadás Magyarországon
A GKI Gazdaságkutató Rt. és az Ernst & Young Kft. közös felmérése azt jelzi, hogy Magyarországon is erősödnek a fúziók és az összeolvadások. A 2001. január–március között készült térkép összegzi a hazai vállalkozások tapasztalatait és várakozásait.
Országos ingatlanár-körkép: használt lakások piaca
Az ingatlanpiacon az idei év első öt hónapjában folytatódott az egy esztendeje megindult folyamat: az építési telkek piacán az újlakás-építést és vásárlást támogató kormányzati kedvezmények hatására az egyéni vásárlók mellett felerősödött a nagy lakásszámú beruházásokra alkalmas területek iránti vállalkozói kereslet is, amely bár a korábbinál visszafogottabban, tovább növelte az árakat. A használt lakások szegmensében az elmúlt év közepéig „lecsengett” árrobbanás után idén az árak stagnálnak, néhány ingatlantípusban visszaestek, míg az újlakás-piacon továbbra is keresletélénkülés tapasztalható. Ugyanakkor a stabil lakásbérleti, iroda- és üzlethelyiség-díjak mellett országosan változatlanul kedvezően alacsony föld- és erdőingatlan árak jellemzik a piacot.
Országos ingatlanár-körkép: új lakások piaca
Az ingatlanpiacon az idei év első öt hónapjában folytatódott az egy esztendeje megindult folyamat: az építési telkek piacán az újlakás-építést és vásárlást támogató kormányzati kedvezmények hatására az egyéni vásárlók mellett felerősödött a nagy lakásszámú beruházásokra alkalmas területek iránti vállalkozói kereslet is, amely bár a korábbinál visszafogottabban, tovább növelte az árakat. A használt lakások szegmensében az elmúlt év közepéig „lecsengett” árrobbanás után idén az árak stagnálnak, néhány ingatlantípusban visszaestek, míg az újlakás-piacon továbbra is keresletélénkülés tapasztalható. Ugyanakkor a stabil lakásbérleti, iroda- és üzlethelyiség-díjak mellett országosan változatlanul kedvezően alacsony föld- és erdőingatlan árak jellemzik a piacot.