Piacvesztés - vissza kell fordítani

A nemzetközi konjunktúra továbbra is kedvez az idegenforgalom fejlődésének - állapítja meg az Ecostat turizmust "mérő" legújabb barométere.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Ecostat  2007. első fél évi turizmusbarométerének értéke 46,5 százalék, mintegy 10 százalékkal magasabb az előző fél évinél, sőt az eddig mért legmagasabb érték. Ennek magyarázata, hogy 2006. második felében a turizmus lehetséges fejlődésével kapcsolatos várakozások igen alacsonyak (36,4%) voltak. Ez év első fél évi felmérésünk szerint a hazai turizmus korábbi, a nemzetgazdaság egészével arányos teljesítménye, ha kis mértékben is, de bővül. A turizmus közgazdasági egyensúly-javító szerepe azonban átmenetileg mérséklődhet. A teljesítmény mérsékeltebb növekedése egyértelműen az éleződő nemzetközi versennyel van szoros összefüggésben.

Gyógy-wellness "szigetek"

Az idén a nemzetközi konjunktúra továbbra is kedvez a turizmus fejlődésének, ugyanakkor fennmarad a válsággócokkal, feszültségekkel teli kiszámíthatatlan nemzetközi politikai helyzet. A magyar turizmus számára a legnagyobb kihívást 2007-2008-ban a megingott országimage helyreállítása és az érdeklődés felkeltése jelenti. Az Európai Unió számunkra meghatározó piacán a legfontosabb vendégküldő országokban (főként Nagy-Britannia, Németország, Olaszország) erőfeszítéseket kell tenni a piacvesztés visszafordítására. Fontos feladat annak biztosítása, hogy Budapest továbbra is a magyar turizmus exkluzív vonzereje maradjon. Ennek eléréséhez elengedhetetlen a turisztika átfogó fejlesztése, a főváros regionális turisztikai versenypozíciójának javítása, ami nem képzelhető el a város általános rendezettségének, tisztaságának, a közbiztonságnak és a szolgáltatási színvonalnak a javítása, a vonzerő újabb gazdagítása nélkül. Az olcsó légi járatok, a Ferihegy légikikötő szerepének erősítése, versenyképességének javítása kedvezően alakíthatja a nemzetközi vendégforgalmat.

A Balaton térség új, korszerűsítő kínálatjavító programjának várt sikerében meghatározó tényező a vízminőség javulása, az ebből fakadó turisztikai vonzerő megőrzése. A kelet-nyugati országrészekben a versenyképes gyógy-wellness "szigetek", illetve az aktív turizmus válhatnak az év elején fellendült vendégforgalom további bővítésének forrásaivá. Ebben támaszkodni lehet a kormányzat üdülési csekkrendszerén keresztül nyújtott támogatásra, a belföldi turizmust népszerűsítő programokra, a vendégfogadás minőségi fejlesztésére (3-4 csillagos szállodák építése, rekonstrukciók, turisztikai szolgáltatások bővítése), a kelet-közép-európai térség turistáinak visszatérésére.

Beruházások hiányában

A szállodaipari vállalkozások konjunktúra indexe 2007 év első fél évében 48,8 százalék, ez 12,2 százalékponttal haladja meg az elmúlt fél évben mért értéket. Ez a szállodák azon véleményét tükrözi, hogy mind a turisztikai ágazat, mind a saját vállalkozásuk üzleti lehetőségei a következő hat hónapban növekednek.

A szállodaipari vállalatok beruházási tervei továbbra is szerények, főleg azokon a területeken kénytelenek önerőből fejleszteni, amelynek felújítását, korszerűsítését már nem nélkülözhetik. A szállodák több mint fele számít új, erős versenytárs megjelenésére. A vállalatok - a nyári szezonra való tekintettel - munkaerő-elbocsátást és munkaerő-kölcsönzést csak kis mértékben terveznek.

A következő félévben Magyarországon a vendégek főleg kongresszusokon és konferenciákon vesznek részt és jelentős lesz a szabadidő-eltöltés és egészségturizmus céljából hazánkba látogató vendégek száma a szállodák/szálláshely szolgáltató vállalatoknál.

A vendéglátóipari vállalkozások konjunktúra indexe 42,5 százalék. Ez 9,9 százalékponttal magasabb, mint az elmúlt fél évi várakozási index volt. E növekedésben jelentős szerepet játszik, hogy a vendéglátóipari vállalkozások optimistábban vélekednek, mind a nemzetgazdaság egésze, mind a turisztikai ágazat, mind saját vállalkozásuk gazdasági teljesítményének megítélésében.

Az éttermek, vendéglátóhelyek beruházási tervei továbbra is szerények, e cégek is tevékenységeik azon részeit fejlesztik önerőből, amelyek modernizálását tovább már nem halaszthatják. A vendéglátóipari vállalatok háromnegyede számít új erős versenytársak megjelenésére. A vállalkozások nem terveznek változtatást munkaerő-gazdálkodásukban; új munkaerő alkalmazását 15 százalékuk, elbocsátást majdnem 8 százalékuk, munkaerő-kölcsönzést ugyancsak 8 százalékuk feltételez.

A következő fél évben az éttermek, vendéglátóhelyek mind a belföldi, mind a külföldi vendégek számának stagnálását prognosztizálják.

Függésben a belpolitikától

Az utazásszervező és -közvetítő vállalkozások konjunktúra indexe 2007 első fél évében már 48,2 százalék. Tavaly az első fél évében 34,4 százalék volt, és a tavalyi év második felében 5,6 százalékponttal 40 százalékra növekedett. E relatíve magas index az utazási irodák azon véleményét jelzi, hogy mind a nemzetgazdaság egésze, mind a turisztikai ágazat és saját vállalkozásuk gazdálkodási lehetőségei a következő hat hónapban szinten marad, esetleg kismértékben még növekszik is. A szolgáltatások iránti kereslet a következő fél évben is erőteljesen függ majd a bel- és külpolitikai, valamint a gazdaságpolitikai tényezőktől, sőt az időjárás alakulásától is.

A vállalkozások beruházási tervei továbbra is igen szerények, főleg azokat a fejlesztéseiket kénytelenek megvalósítani, amelyek már halaszthatatlanok. Az utazási irodák 33 százaléka számít új, erős versenytársak megjelenésére. A cégek mintegy 30 százaléka tervez változtatást a foglalkoztatottak létszámában. Új munkaerő alkalmazását és létszám leépítését a vállalkozások azonos mértékben (7-7%) tervezik, munkaerő-kölcsönzést annak ellenére sem jeleztek, hogy az elkövetkező időszak jelentős része főszezonra esik, amikor a legtöbben mennek üdülni, nyaralni.

Véleményvezér

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo