Keserű valóságshow a divat világáról

Három tizenéves, divatmániás fiatalt röptettek a világ egyik legjobb módú országából Kambodzsába, hogy egy hónapig a saját bőrükön tapasztalják meg, hogy készülnek imádott és gyorsan cserélődő ruhadarabjaik.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:Sweatshop

Még hogy a valóságshow káros? Attól függ, miről szól! A norvég Sweatshop (angolul így nevezik a periférián fekvő országokban működő üzemeket, ahol a helyiek fillérekért, sokszor embertelen körülmények között dolgoznak a világ másik felén óriási haszonnal eladott termékeken) egyszerre tévéműsor és társadalmi kísérlet, amelyben három divatmániás fiatalt küldtek el Kambodzsába, hogy testközelből tapasztalják meg, hogyan is készülnek imádott darabjaik.

Az ötlete megdöbbentően hatásosnak bizonyult: az egy hónapos munka alatt a fiatalok szemlélte gyökeresen átalakult, nem gondolták többé, hogy bárki számára elfogadható lenne ez az élet csupán azért, mert nem ismer jobbat. Megdöbbenve tapasztalták például, hogy egy Mango márkájú póló egyhavi lakbérrel ér fel a világ azon tájékán. Az egyik részvető úgy nyilatkozott: „Kiábrándító, hogy a legnagyobb divatcégek éheztetik a dolgozóikat… És senki nem vonja felelősségre őket!” A műsor által kiváltott nemzetközi felháborodásnak állítólag máris van konkrét hatása, a H&M béremelést jelentett be.

Mennyire méregmentesek a divatcégek?
A Greenpeace nyilvánosságra hozta értékelését, hogyan állnak a divatcégek a méregtelenítéssel. A „Detox-kifutó” („Detox Catwalk”) nevű online felületen elérhető értékelésben a szervezet aszerint értékeli a legnagyobb divatmárkákat, hogy azok milyen hatékonyan vonják ki a mérgező anyagokat a gyártási láncukból, illetve mit tesznek a vízszennyezés megállításáért.
A sorozatot itt lehet megnézni.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo