Hogyan lesz kapzsiság a méltányosságból?

A kávék eladásait akár 13 százalékkal is növelheti a fair trade címke, ezért egyre többen szeretnék látni a termékükön. Az elnyerését övező szabályok amerikai lazítását sok kritika érte.

A fair trade címke olyan árukat és gyártókat takar, akik nem nyomott áron, hanem annál magasabb, fair árat fizetnek a terményekért. A fair trade mozgalom azért jött létre, hogy a harmadik világ nyomorgó termelőit, farmereit kiemeljék a szegénysorból. A felárat közösségi programokra, iskolák finanszírozására használhatják a program kezdeményezettjei, akiknek általában a termesztés és a termény minőségének javításában is segít az illetékes fair trade szervezet, melyből több is működik világszerte. A fair trade mozgalomról itt olvashat bővebben. (A fair trade egyike azon üzleti modelleknek, amelyek már a fenntartható gondolkodás szülöttei. Itt bemutatunk további öt ilyet!)

A kezdeményezés eddig javarészt a banán-, kávé- és kakaóbab-beszerzésekre vonatkozott, újabban a teára is. A fair trade címke forgalma az elmúlt években átlagosan 70 százalékban csak a kávébeszerzéseket jelentette.

Kép: sxc.hu

Szigorúan vagy megengedően

A címke amerikai használatát felügyelő és engedélyező Fair Trade USA 2011-ben úgy döntött, hogy – eltérve a nemzetközi fair trade címkézés gyakorlatától – eltörli a kis farmok előnyben részesítését, és a címkét odaítéli olyan termékeknek is, amelyek alapanyagait nagy ültetvényekből szerzik be. Ez felingerelte a zöld aktivistákat, akik jó ideje vallják, hogy a nagy ültetvényeket gyakran az őshonos (eső)erdők letarolása után, azok helyére létesítik.

Mások azt nehezményezték, hogy a változtatás a kistermelők háttérbe szorulásához vezethet, mert a nagy láncok, mint a Starbucks és a Wal-Mart idő- és erőforrás-optimalizálás gyanánt könnyen átállhatnak arra, hogy kisszámú nagy termelőtől szerzik be fair trade alapanyagaikat, csökkentve a tárgyalási, szerződési, adminisztratív költségeket és az időráfordítást.

A szervezet továbbá elkötelezte magát amellett, hogy megadja a besorolást olyan termékeknek, amelyekben a fair trade alapelvekkel beszerzett termények a felhasznált alapanyagoknak mindössze 10 százalékát teszik ki, amit a kritikus a program és a koncepció felhígításának tartanak. (Addig 20 százalék volt a hozzávalók arányának alsó limitje.) A Fair Trade USA azzal indokolta döntését, hogy így még több termelőt tud bevonni programja hatókörébe, vagyis több ember és család megélhetését tudja segíteni.

Ebben lehet igazság, mivel a bevezetőben említett, harvardi és MIT-beli kutatókkal végzett vizsgálatból kiderült, hogy a fair trade koncepcióval szimpatizáló, társadalomtudatos vásárlók valóban hajlandók a hagyományos termékhez képest 8 százalékkal többet fizetni az ilyen áruért. (A fogyasztókat kérdező felmérés 26 áruházra terjedt ki Amerikában.)

Kapzsiság amerikai módra?

Paul Rice, a Fair Trade USA feje egyúttal beszüntette a hivatalos kapcsolattartást a Rob S. Cameron által vezetett Fairtrade Internationallel, mely afféle ernyőszervezeteként közel kéttucatnyi országban koordinálja a társszervezetek címke-odaítélési folyamatait. A Fair Trade USA a szakítással 1,5 millió dolláros tagsági díjat spórolt meg, amelynek mértékét túlzottnak tartotta, s amiért cserébe nem sokat kapott (legfeljebb az amerikai javaslatok elutasítását).

A kávébab, a kakaó és a kókusz hagyományosan csakis a kistermelőktől érkezhetett, s csak a tea, virág és banánszállítmányoknál engedték nemzetközileg, hogy nagyobb farmokról szerezzék be a vállalatok a fair trade program égisze alatt. Az amerikaiak ezt terjesztették ki az összes terményfajtára.

2010-ben 1,3 milliárd dollárnyi forgalmat generáltak a fair trade termékek az USA-ban, világszerte pedig 5,8 milliárdot. A Fair Trade USA célja, hogy ehhez képest 2015-re megduplázza az eladásokat. 2010-ben a Fair Trade USA-nak 6,7 millió dollár bevétele származott azoktól a márkáktól, amelyek megkapták termékeikre a címkét. A befizetés elviekben a fair trade auditálás költségét fedezi. Ezek időnként elég tetemes tételek. A Coca-Cola tulajdonában lévő Honest Tea például 2010-ben 37 ezer dollárt fizetett licencdíjként a Fair Trade USA-nek, miközben a tulajdonképpeni fair trade felárakra 51 ezer dollárt. Vagyis a vállalati adakozókészségből túl sokat fölöz le a szervezet, és kevés jut a rászorulóknak! Érthető hát, hogy az alapelvek megváltoztatásának kritikusai azt rótták Rice szemére, hogy pusztán a szervezet saját bevételét akarja növelni azzal, hogy szakít a nemzetközi szervezettel, és eltér annak címke-odaítélési kritériumaitól.

Kávécsúcs
Az olajcsúcs (oil peak) elmélethez hasonlóan kávécsúcs-elméletet hangoztat Peter Baker, a brit CABI kutatóintézet kávéspecialistája, aki szerint a kávétermelés elérte a csúcsát, és ezután kötelezően csökkenés következik. Amelynek oka a klímaváltozás. Mások a kávétermelésre alkalmas területek elvonulásáról beszélnek, hasonlóan ahhoz, ahogy a sivatagok is terjeszkednek. Más tájakon válik kedvezővé a klíma a termesztésére.
A kávébab nagyon kényes növény, csak bizonyos hőmérsékleten, pára- és csapadékfeltételek mentén éri a kívánt érettséget. Az aszály és a túlzott zivatarok tönkreteszik a termést. Az Arabica kávéról híres Kolumbia néhány éve 17 millió zsákot kitevő éves termelésről álmodott, ami akkor reálisnak is tűnt, de ezt milliókkal alulmúlta.
Az International Coffee Organization 2009-ben egyetértett azzal a megfigyeléssel, hogy a „klímavariabilitás" felelős a kávétermések csökkentéséért – írta a New York Times. A Specialty Coffee Association of America nevű szakmai szervezet is rámutatott, hogy a különleges kávétermékek (specialty coffee) – mint például az Arabica és a Robusta – léte veszélyben vannak.
A Robustát Ázsiában és Afrikában termesztik, az Arabicát Brazíliából és Kolumbiából exportálják. A latin-amerikai országban az éves csapadékátlag 25 százalékkal nőtt az elmúlt években, ami könnyen a növény elgombásodásához vezet. Az elmúlt 30 évben 1 Celsius-fokkal nőtt az átlaghőmérséklet, ami első hangzásra nem sok, de a kávé szempontjából hatalmas változás. A rügyek növekedése vagy megáll, vagy a növény túl korán érik be.

Véleményvezér

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban 

Az ukrajnai háború versenyfutás az idővel.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A lengyel valuta árfolyama fenn, a magyar lenn.
Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt

Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt 

Ez a harc lesz a végső?
A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik 

Nem tűnik túl átgondoltnak a mini-Dubaj projekt.
A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott

A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott 

Bindzsisztán működik, ahogy kell.
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo