Urbán: a növekedést gátolja a reklámadó

Alapvetően megváltozik a reklámügynökségek, a reklámközlők és a reklámmegrendelők kapcsolata a hamarosan életbe lépő reklámadó miatt. Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke úgy véli, a szabályozás kifejezetten káros a piacra nézve, ugyanakkor a 30 napos fizetési határidő könnyebb kiszámíthatóságot is eredményez.

Kép: SXC

Aki 2008 előtt úgy gondolta, hogy megéri a reklámiparban dolgozni, nagy valószínűséggel a marketingszakmát választotta. Elhelyezkedett egy reklámügynökségnél, hogy magát kellő tudással felvértezze, és megteremtse egzisztenciáját. Jól is gondolta, hiszen akkoriban igen komoly pénzösszegek mozogtak e piaci szegmensen. 2008-ban azonban beütött a gazdasági világválság, ami a marketingeseket is rosszul érintette.

– Mondhatni, hogy a 2014-es év végre pozitív esztendő volt a reklámpiac szereplői szempontjából. A Magyar Reklámszövetség minden év márciusában összegyűjti az előző év reklámokkal kapcsolatos adatait. Tavaly egy 7,77 százalékos növekedésről számolhattunk be. Megfordult a 2008-ban indult negatív tendencia. Nőtt a médiavállalatok bevétele – mondta Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke a Piac & Profit konferenciáján. 2014-ben 2013-ról a top 100 médiavállalat tekintetében csökkentek a veszteségek, és jelentősen növekedtek az árbevételek.

– A reklámadó megjelenésénél és a bónusztörvény bevezetésénél a Magyar Reklámszövetség elhitte, hogy a kormányzat komoly tárgyalópartnernek tekinti. Több alkalommal is tiszteletünket tettük az akkor még a Miniszterelnökséget vezető államtitkárnál, és külön ebből a célból szakmai tanulmányokat is készítettünk. Tettük ezt azért, hogy a kormányzat számára is világossá tehessük, mit jelent a magyar gazdaság számára az az iparág, amelyet mi képviselünk

A 2015–2016-os évre viszont nagy kérdőjel kezd kialakulni azzal kapcsolatban, vajon tartható lesz-e a növekedés – mondta Urbán.

Nyakunkon az új reklámadó! Segítünk átlátni a teendőket
2015. július 5-én életbe lép a módosított reklámadó- szabályozás. Még mindig rengeteg a kérdőjel. A legfontosabb alapszabályokat segített áttekinteni Dr. Szilágyi Zsuzsa, a Magyar Lapkiadók Egyesülete Jogi Bizottságának elnöke a Piac & Profit konferenciáján többek között azoknak, akik most, a változás után kerülnek az adó hatálya alá. Lássuk, mire kell figyelni!
– Küzdöttünk a reklámadó ellen. Sokáig élt bennünk a remény, hogy magát a jogszabályt is kivezetik a rendszerből. Ez akkor volt talán a legerősebb, amikor az Európai Bizottság is beszállt a játszmába, megállapította az adónem piactorzító hatását, és a kormányt alapvetően módosításra ösztönözte. A napnál is világosabb, hogy az 5,3 százalékos reklámadó a teljes gazdaságra káros, ugyanis visszaveti a versenyt. Ez bármelyik országban bebizonyosodott, ahol korábban létezett – magyarázta a szakember.

– A törvényben meghatározott 100 millió forintos határ gyakorlatilag nem más, mint egy növekedési plafon. Ha egy cég ennél magasabb árbevételt ér el, jó sokkal kell a bevételét növelnie, hogy megérje. A reklámadó egyértelműen elvonja majd a médiavállalatok megtermelt nyereségét. A hirdetők egyelőre nem tudhatják, hogy az ügynökségek és a médiumok hogyan próbálják majd áremeléssel és bármiféle áthárítással csökkenteni a veszteségüket. Jelenleg az látszik, hogy közel 5 milliárd forint el lesz vonva a médiavállalatoktól, és a maradék 3–5 milliárd forint pedig el lesz vonva a terhelt reklám után.

Urbán szerint a 0 százalékos adókulcs kizárólag a kis reklám-árbevételű körnek nyújt valódi segítséget, ami jócskán csökkenti az ennél kicsit nagyobb kis- és középvállalkozások növekedési lehetőségeit, és fokozza a versenyhátrányukat a nagyvállalatokkal és globális cégekkel szemben.

A kormányzati kommunikációs feladatok költséghatékony megvalósítása céljából létrehozott Nemzeti Kommunikációs Hivatal Urbán tájékoztatása szerint mintegy 20 százalékát költi a teljes magyarországi reklámkiadásnak. Az elnök szerint ebből is világossá válik a valódi cél.

– Ha egy ügyfél költése eléri a 10-12 százalékot, nagyon nagy baj van már csak azért is, mert lehet, az egyik évben növekszik, a másikban nem. Ha már a 20 százalékot is eléri, az nem jelent mást, mint egy óriási befolyást a teljes médiapiacra, a tartalomszolgáltatásra. Felmerülhet a kérdés, hogyan fog működni, mennyire szakmai alapon.A Magyar Reklámszövetség párbeszédet kezdeményezett a NKH vezetőjével. Nobilis úr megerősítette a korábbi állításokat, melyek a transzparenciára, az átláthatóságra, az állami költségek kontrolljára vonatkoztak.

Urbán Zsolt a fent taglaltak ellenére pozitívumokat is lát a törvényben.

– Üdvözlendő a 30 napos fizetési határidő bevezetése, mert az kiszámítható pénzügyi folyamatokat garantál, bár hozzá kell tenni, senki sem tudja biztosítani, hogy egy olyan hirdető, amely egyik napról a másikra hirtelen egy negatív pénzügyi eseményt elszenved, nem válik fizetésképtelenné. Egy ilyen eshetőségre fel kell készülni. A reklám a gazdaság hajtómotorja. Ahhoz, hogy Magyarországon a kommunikációs iparág jelentős mértékben hozzájárulhasson a gazdaság egészéhez, erőteljesebben kell foglalkoznia saját maga pozicionálásával.

Véleményvezér

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban 

Az ukrajnai háború versenyfutás az idővel.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A lengyel valuta árfolyama fenn, a magyar lenn.
Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt

Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt 

Ez a harc lesz a végső?
A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik 

Nem tűnik túl átgondoltnak a mini-Dubaj projekt.
A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott

A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott 

Bindzsisztán működik, ahogy kell.
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo