Tudom, merre jártál

Az üzemanyagárak emelkedése mellett a cégek számára plusz költséget jelent, hogy a céges személyautók használatának egy része - egy felmérés szerint átlagosan 10 százaléka - magáncélú. Pedig ez könnyedén kiküszöbölhető lenne.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 


Kép:PP/nun

Az elmúlt másfél év alatt 35 százalékkal emelkedtek az üzemanyagárak. (A héten történelmi csúcsra ért a benzin ára.) Ha ezt a fuvarozók teljes mértékben áthárítanák a piacra, az 14 százalékos növekedést jelentene a szállítási költségekben. S mivel az inflációs kosárban az üzemanyag árának közvetlen súlya 5 százalék, ennek hatása a kiskereskedelmi árakban és az inflációban rendszerint azonnal tetten érhető.

A vállalatok számára azonban nemcsak az üzemanyagárak növekedése jelent gondot, hanem az abból eredő veszteség is, hogy a céges személyautók használatának egy része - egy felmérés szerint átlagosan 10 százaléka - magáncélú. A tapasztalatok alapján a teljes üzemanyag mennyiségének 5 százalékát lopják el a „szolid" és 10 százalékát a „pofátlan" tolvajok. Az utóbbi esetben átlagosan 1000 kilométer megtételéhez szükséges gázolaj tűnik el havonta egyetlen kamionból. Mindez egy ötvendarabos járműparkot fenntartó közepes méretű fuvarozócég esetében havi 5 millió forint kárt is jelenthet, ami éves szinten elérheti a 60 millió forintot.

A járműkövető rendszerek viszont könnyedén kimutatják mind a benzintank megcsapolásából, mind a „kerülőutakból" származó pluszköltségeket. A GPS flottakövetés szakterülettől függetlenül mintegy 10 százalékos megtakarítást eredményez bármely vállalatnál. Segítségével lefaraghatók a cég büdzséjét terhelő felesleges kiadások. A bevezetés költsége egy 1-10 gépjárműből álló flottát tekintve autónként 70-80 ezer forint, de van havi bérleti díjas konstrukció is, ahol belföldi szolgáltatás esetén havi 4000, nemzetközi szolgáltatás igénybevételekor 7000 forintos átlagos költséggel lehet számolni. A szakemberek szerint a rendszer bevezetésének költsége egy 10-20 gépjárműből álló flottánál is néhány hónap alatt megtérül.

Üzemanyag: készpénz helyett kártya
A hazai vállalkozások körében még kevéssé elterjedtek az üzemanyagkártyák, pedig számos előnyt nyújtanak. A 30 százalékos mutató jelentősen elmarad a külföldi országokban tapasztalható 50 százaléktól – mondta el a Piac & Profitnak Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének (Fuvosz) főtitkára. Magyarországon több cég bocsát ki üzemanyagkártyákat – nem csak olajtársaságok –, amelyeknek legfőbb előnye természetesen az üzemanyagköltségek általuk elérhető csökkenése: kártyával literenként a költségek akár 2–7 százaléka, vagyis 8–28 forint is megspórolható. A szolgáltatók egyéb kedvezményeket is nyújtanak. Van, ahol a kártyát az autó működéséhez köthető áruk és szolgáltatások– például ablaktörlő folyadék, motorolaj, izzók ablaktörlő lapát vásárlása vagy autómosatás – igénybevételére is fel lehet használni. Ez a kibocsátó egyébként kikötötte, hogy egyéb termékekre, mint például cigaretta, alkohol, élelmiszer vagy újság, a kártya nem használható. Egy másik szolgáltató azzal próbál meg új ügyfeleket szerezni, hogy egyéni – akár napi, heti, havi, negyedéves vagy éves – limit beállítására ad lehetőséget, és azt is meg lehet határozni, hogy mely termékek vásárlására lehet igénybe venni a kártyát. A cégek számára az üzemanyagkártya használata további előnyöket is kínál: csökkennek az adminisztrációs terhek, nyomon követhetők a tankolások, így a költségek is folyamatosan ellenőrizhetők. Több kártyakibocsátó azzal is próbál ügyfelet csábítani, hogy külföldön is nyújt extraszolgáltatásokat, például szervizt vagy csereautót. Az üzemanyagkártyáknak számos fajtája létezik, így van többek között előre feltöltéses, limitált tankolást lehetővé tevő, halasztott fizetéses, rendszámhoz kötött vagy szabad – üzemanyagfajtától és a rendszámtól független – felhasználású. Peredi Péter szerint mindig az adott vállalkozástól függ, hogy számára mi jelent előnyt, de ő úgy látja, a halasztott fizetési forma jobban alkalmazkodik a fuvardíjak beérkezéséhez, mint az előre feltöltés, míg a rendszámhoz és üzemanyagfajtához kötés csökkenti a visszaélési lehetőségeket.

A költségmegtakarítás másik oldala, hogy a flottakövető rendszerek révén a menetlevelek és munkalapok előállítása is elektronikussá válik, ami amellett, hogy tehermentesíti az adminisztrációval foglalkozókat, még papírmegtakarítást is hoz, és ez érezhető spórolást jelenthet. Az útvonalak ellenőrzésével nemcsak a bejelentetlen magánutakat lehet kiszűrni, de hosszabb távon a céges utak útvonalának optimalizálásával is növelhető a megtakarítás. Ennek ellenére hazánkban egyelőre csak mintegy 8 százalék a flottafelügyelettel ellátott járművek aránya.

A flottakövetés során egy, az autóba épített egység a benne található SIM kártyán keresztül különböző formákban (SMS, DATA, GPRS) üzenetet küld a gépjárműnek a műholdak alapján behatárolt pozíciójáról. Az üzenetet a szolgáltató rendszere bárki számára könnyen értelmezhető adattá formálja. Ennek alapján minden pillanatban megismerhető a gépjármű pozíciója, követhető, hogy a sofőr az eredetileg tervezett utat járta-e be. A fejlettebb rendszerek képesek a hatóságok által is elfogadott elektronikus menetlevél generálására, az üzemanyagszint figyelésére, a sofőr azonosítására vagy éppen a tehergépkocsi raktártere hőmérsékletének figyelésére is.

Az autó szinte nélkülözhetetlen munkaeszköz a legtöbb vállalkozás számára. Mutatja ezt az is, hogy az újautó-beszerzésekben egyre nagyobb a cégek súlya: 2009-ben az összes értékesítés több mint fele vállalkozások számára történt, 2010-ben pedig - miközben a teljes újautó-értékesítés a válság előtti érték negyedére csökkent - ez a mutató már elérte a 70 százalékot. A beszerzés egyre népszerűbb módja a lízing, amiről itt olvashat részletesen.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo