Az elmúlt másfél év alatt 35 százalékkal emelkedtek az üzemanyagárak. (A héten történelmi csúcsra ért a benzin ára.) Ha ezt a fuvarozók teljes mértékben áthárítanák a piacra, az 14 százalékos növekedést jelentene a szállítási költségekben. S mivel az inflációs kosárban az üzemanyag árának közvetlen súlya 5 százalék, ennek hatása a kiskereskedelmi árakban és az inflációban rendszerint azonnal tetten érhető.
A vállalatok számára azonban nemcsak az üzemanyagárak növekedése jelent gondot, hanem az abból eredő veszteség is, hogy a céges személyautók használatának egy része - egy felmérés szerint átlagosan 10 százaléka - magáncélú. A tapasztalatok alapján a teljes üzemanyag mennyiségének 5 százalékát lopják el a „szolid" és 10 százalékát a „pofátlan" tolvajok. Az utóbbi esetben átlagosan 1000 kilométer megtételéhez szükséges gázolaj tűnik el havonta egyetlen kamionból. Mindez egy ötvendarabos járműparkot fenntartó közepes méretű fuvarozócég esetében havi 5 millió forint kárt is jelenthet, ami éves szinten elérheti a 60 millió forintot.
A járműkövető rendszerek viszont könnyedén kimutatják mind a benzintank megcsapolásából, mind a „kerülőutakból" származó pluszköltségeket. A GPS flottakövetés szakterülettől függetlenül mintegy 10 százalékos megtakarítást eredményez bármely vállalatnál. Segítségével lefaraghatók a cég büdzséjét terhelő felesleges kiadások. A bevezetés költsége egy 1-10 gépjárműből álló flottát tekintve autónként 70-80 ezer forint, de van havi bérleti díjas konstrukció is, ahol belföldi szolgáltatás esetén havi 4000, nemzetközi szolgáltatás igénybevételekor 7000 forintos átlagos költséggel lehet számolni. A szakemberek szerint a rendszer bevezetésének költsége egy 10-20 gépjárműből álló flottánál is néhány hónap alatt megtérül.
A költségmegtakarítás másik oldala, hogy a flottakövető rendszerek révén a menetlevelek és munkalapok előállítása is elektronikussá válik, ami amellett, hogy tehermentesíti az adminisztrációval foglalkozókat, még papírmegtakarítást is hoz, és ez érezhető spórolást jelenthet. Az útvonalak ellenőrzésével nemcsak a bejelentetlen magánutakat lehet kiszűrni, de hosszabb távon a céges utak útvonalának optimalizálásával is növelhető a megtakarítás. Ennek ellenére hazánkban egyelőre csak mintegy 8 százalék a flottafelügyelettel ellátott járművek aránya.
A flottakövetés során egy, az autóba épített egység a benne található SIM kártyán keresztül különböző formákban (SMS, DATA, GPRS) üzenetet küld a gépjárműnek a műholdak alapján behatárolt pozíciójáról. Az üzenetet a szolgáltató rendszere bárki számára könnyen értelmezhető adattá formálja. Ennek alapján minden pillanatban megismerhető a gépjármű pozíciója, követhető, hogy a sofőr az eredetileg tervezett utat járta-e be. A fejlettebb rendszerek képesek a hatóságok által is elfogadott elektronikus menetlevél generálására, az üzemanyagszint figyelésére, a sofőr azonosítására vagy éppen a tehergépkocsi raktártere hőmérsékletének figyelésére is.
Az autó szinte nélkülözhetetlen munkaeszköz a legtöbb vállalkozás számára. Mutatja ezt az is, hogy az újautó-beszerzésekben egyre nagyobb a cégek súlya: 2009-ben az összes értékesítés több mint fele vállalkozások számára történt, 2010-ben pedig - miközben a teljes újautó-értékesítés a válság előtti érték negyedére csökkent - ez a mutató már elérte a 70 százalékot. A beszerzés egyre népszerűbb módja a lízing, amiről itt olvashat részletesen.