A mikro- és kisvállalkozásoknak különösen fontos lenne, hogy mielőbb tisztázzák a pénztárgépek és a NAV közötti online kapcsolat feltételeit. Ezek a cégek jellemzően ezen a területen (sem) a legfejlettebb eszközökkel rendelkeznek, forrásaik szűkösek, ha pedig pályázni lehet esetlegesen új gép vásárlására (ahogy az korábban elhangzott) mielőbb ismerni kellene ennek feltételeit is. Egyelőre kevés azonban a konkrétum.
A meglévő kasszák fejlesztése várható
A NCR Magyarország Kft. szakértői szerint a meglévő kasszák feltuningolása lehet a megoldás. A kifejezetten a témával kapcsolatos információk publikálására létrehozott Onlinekassza.hu oldalnak a cégnél úgy nyilatkoztak: főként a meglévő kasszák megfelelő szintre történő fejlesztésére lehet majd számítani, az új pénztárgépek iránti kereslet várhatóan visszafogottabb lesz. Ez abból is adódhat, hogy a kiskereskedelem szereplői – főként a kisebb vállalkozások – igen megfontoltan költenek az informatikára. Ezt mutatja az is, hogy még mindig túlnyomó többségben vannak az egyszerűbb, elektromechanikus pénztárgépek, igaz a nagyobb hálózatok, üzletláncok már átálltak az intelligens gépekre.
Az átállásra jelenlegi, április 1-i határideje az NCR szakemberei szerint sem tartható. A becslések szerint 350-400 ezer hazai kasszát figyelembe véve a projekt nem kivitelezhető.
Lépcsőzetes bevezetésre lenne szükség
Nincs az új előírásoknak megfelelő gép a piacon
A szakmai szervezet Onlinekassza.hu-n megjelent véleménye szerint jelenleg az első és legfontosabb probléma, hogy az új előírásoknak megfelelő pénztárgépek nem kaphatóak egyetlen pénztárgépgyártónál sem. A feltételeknek megfelelő új gép fejlesztési ideje legalább 4-12 hónapot vesz igénybe. A fejlesztést követő tesztelésre és az így kiszűrt hibák kijavítására legalább egy újabb hónapra lenne szükség. Az ezután esedékes engedélyezési eljárás átfutási ideje megint csak 1 hónap, amennyiben nincs szükség hiánypótlásra vagy más korrekcióra.
Így azt javasolják, hogy az új pénztárgépek bevezetése történjen lépcsőzetesen, reális ütemezés mellett, amelyet szakmai konzultáció előz meg.
Bulgáriában bevált a rendszer
Alátámaszthatja a szervezet véleményét a bulgáriai példa, ahol tavaly március végén kapcsolták az összes kasszát a rendszerbe. Ezt a lépést azonban a hvg.hu korábbi összeállítása szerint nagyon alapos előkészítő munka előzte meg. Az egyeztetések 2010-ben indultak. Ekkor készültek el a részletes tervek is, és a rendszert a pénztárgépek gyártójával (a Telekom Austria bolgár leányvállalatával) együttműködve alakították ki, majd fokozatosan vezették be. Előbb (2011 elején) a benzinkutaknál, majd (2011 őszén) az áfaköteles körbe tartozóknak kellett kapcsolódni, s csak ezt követte minden érintett bekötése tavaly tavasszal.
A bolgár példa azért is lehet érdekes Magyarország számára, mert nagyságrendileg hasonló mennyiségű, mintegy 300 ezer pénztárgép esetében kellett megoldani az online kapcsolatot az adóhatósággal. Az alapos előkészítés úgy tűnik eredményes volt. Dr. Kiril Avramov, a Political Capital Bulgaria munkatársa Gazdaság TV-nek rekordmagas bevételről számolt be: a regisztrált adózóktól mintegy 1,5 milliárd euróval több adót tudtak így beszedni.
Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter október 5-én jelentette be, hogy a 2013-as költségvetést érintő, 397 milliárd forintos kiigazítási programról döntött a kormány, amellyel biztosítható a 3 százalék alatti GDP-arányos államháztartási hiány.
Ennek részeként a kormány az áfabevételek 95 milliárd forintos növekedésével számol jövőre annak köszönhetően, hogy a pénztárgépek és a NAV között online kapcsolatot alakítanak ki a kiskereskedelemben. A később megjelent rendelettervezet hatásvizsgálata végül 97,5 milliárd költségvetésiegyenleg-javító hatással és 17 milliárd forint kiadással számolt. (A pénztárgépekben egyébként jelenleg is van egy „fekete doboz”, amely rögzíti az adóbevételt, viszont az online összeköttetés azt fogja eredményezni, hogy azonnal, már a vásárláskor bekerül az információ az adóhivatalba.)
Az év elején a nemzetgazdasági miniszter már úgy nyilatkozott, hogy az új típusú pénztárgépek bevezetésének ütemezése a realitáshoz igazodva, a műszaki, technikai feltételeknek teljes mértékben megfelelve kerül megállapításra. Így, nem zárható ki, hogy – részben a beérkezett észrevételekben megfogalmazott érvek figyelembevétele alapján – a 2013. április 1-jei céldátum módosításra kerül a jogszabály véglegesítése során.