„A magyar válogatott 44 éve nem játszott Európa-bajnokságon, és a csapat franciaországi szereplése nem csak a szurkolóknak öröm, hanem a magyar gazdaságra is jótékony hatással lesz” – mondta Vanek Balázs, az Atradius országigazgatója. Részben az EB-nek is köszönhetően 2016-ban várhatóan nő Magyarországon az élelmiszerek forgalma, és bár az ágazathoz tartozó vállalkozások jövedelmezősége 2015-ben javult, 2016-ban pedig várhatóan változatlan marad, az ország többi iparágához képest továbbra is alacsony lesz. Hasonló hatást várnak a szakértők az italgyártásban is az Európa-bajnokság miatt - és nem csak az élelmiszerek és szeszes italok fogyasztása nő ilyenkor, hanem a szórakoztató elektronika is "rászervez" a nagy sporteseményekre.
Ráfér az ágazatra a forgalomnövekedés
A magyar sörfogyasztásra is jellemző a prémium és szuper prémium márkák előre törése, míg a középkategóriás sörök hátrébb szorultak tavaly. A magyar sörpiac 2015-ös növekedése ellenére az értékesítés még nem érte el a 3 évvel ezelőtti szintet, de ez most a foci-eb és később az Olimpia hatására megváltozhat.
Sok az adó
Az élelmiszeripari cégek számára a legnagyobb kihívást a lakossági fogyasztást visszafogó, magas adóterhek jelentik. A magyarországi élelmiszeripari és italgyártó (F&B) vállalkozások tőkeáttétele általában magas, ami jelentős kockázatot jelenthet a gyenge jövedelmezőség mellett működő vállalatok számára.
A hitelbiztosító elemzése szerint az élelmiszeripar a magyar gazdaság egyik legfontosabb ágazata: a termékgyártás területén a második legnagyobb munkaadó, és egyben a harmadik legnagyobb termelő. Ez az iparág állítja elő az ország teljes ipari termelésének több mint 10 százalékát. Az élelmiszerexportból származó bevétel nagy szerepet játszik abban, hogy Magyarország külkereskedelmi mérlege összességében pozitív.
Az utóbbi időben az export lett az éves összesítésben 10,7%-kal bővülő szektor fő motorja, amit jól illusztrál, hogy a belföldi értékesítés mindössze 4,8%-kal nőtt. A legfontosabb exportcikkek a zöldségek és gyümölcsök, valamint a hús- és tejipari termékek. Az export 90%-a az Európai Unió országaiba irányul.