November utolsó péntekje - ebben az évben 25-e - a kereskedelem számára egyike az év legfontosabb napjainak, legalábbis pár éve. A "Fekete Péntek" a karácsonyi vásárlási szezon kezdete, az őrült akciók napja. A fekete péntek a hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban. A kifejezés 1966-ban keletkezett, 2009-re használata általánossá vált. Sok kereskedő igen korán kinyit: többségük reggel 5 órakor de akár még korábban. Vannak nagyobb áruházláncok, melyek ezen a napon huszonnégy órában szolgálják ki a vásárlókat. Ami pedig ennél is fontosabb, szokássá vált, hogy a kereskedők rendkívül alacsony (akár önköltség alatti) árakat szabnak, amellyel igyekeznek a tömegeket a boltjaikba vonzani.
Bár itthon hagyományosan Advent első vasárnapját szokás a karácsonyi szezon kezdetének tekinteni, a Fekete Péntek tavaly óta már biztosan a magyar kereskedők életének is része. Ötvenezer vásárló egy óra alatt, egymást taposó vevők a boltokban – ez volt a tavalyi, első igazi magyarországi Black Friday eredménye. Volt olyan webshop, amely két hónapi forgalmat bonyolított egy nap alatt.
Érdemes külön ötletekkel készülni, a kisvállalkozások számára azonban nagy számú komoly kedvezményt adni komoly terhet jelent. Ha úgy érezzük, hogy ezt nem vállalnák, akkor sem kell lemaradnunk a Black Friday-jel feltüzelt vásárlók hadáról.
Kínáljunk extra szolgáltatást vagy szervizt
A vevők szeretik az alacsony árakat, de talán még ennél is jobban szeretik értékesnek és fontosnak érezni magukat. A kisvállalkozások nagy előnye, hogy képesek ezt a személyre szabott figyelmet adni minden vásárlónak. Adjunk ebben extrát! Kínáljunk kiterjesztett garanciát vagy ingyenes szaktanácsadást a Fekete Pénteken vásárlóknak, vagy ajánljunk ingyenes telepítést vagy hosszabb visszacserélési lehetőséget. De azzal is sokakat lenyűgözhetünk, ha minden megvásárolt termékhez ajándék díszcsomagolást adunk a Fekete Péntek alkalmából. Olyasmit, ami nem csökkenti a bevételeinket, viszont egyértelmű értéket jelent a vásárlónak.
Kínáljunk extra ajándékkártya lehetőségeket!
Az emberek egyre inkább szeretnek ajándékkártyát vásárolni másoknak, hiszen ez esetben szinte biztosra mehetnek, hogy örülni fog a megajándékozott. Helyezzük ezt a marketingünk középpontjába! Mondjuk azzal, hogy a Fekete Pénteken megvásárolt ajándékkártyák valamivel többet érnek, vagy esetleg kiegészítjük őket valamilyen látványos aprósággal, amitől még inkább „ajándék szerű”l esz a dolog. Egy kedves plüssállat a cégünk logójával, egy elegáns névjegykártyatartó, benne a megvásárolt kártyával épp megteszi.
Ha e felé tereljük a vásárlóinkat, megússzuk azt is, hogy hatalmas készleteket kelljen felhalmoznunk a Black Friday-re – ez a kisebb boltoknak komoly cash flow és raktár problémákat jelent – hiszen a beváltás csak karácsony után jön majd. Ráadásul, ha ügyesek vagyunk, mikor az ajándékkártyás vásárlók megjelennek, némi upsellingel még az egyébként gyatra januárt is megnyomhatjuk kissé az értékesítésben.
Kép:Pexels
Csapjunk le a sorban állókra!
A nagyáruházaknál komoly sorok alakulhatnak ki, amíg az emberek arra várnak, hogy bejuthassanak és elkölthessenek egy rakás pénzt az akciókban. Amíg ott várakoznak, éppen ráérnek – és nagyon ki vannak hegyezve a jó lehetőségekre. Szerelkezzünk fel egy nagy halom kedvezménykuponnal és osztogassuk el őket a sorban állóknak! A tisztességes megoldás persze az, ha ezt az akció előtt azért egyeztetjük annak a boltnak a tulajdonosával is, akinek a vevőit épp levadásszuk, nehogy gond legyen belőle.
Kínáljunk pihenési lehetőséget!
Megszerezni a legjobb lehetőségeket sokak számára komoly stresszt jelent. Legyünk mi a nyugalom szigete a nagyáruházakkal szemben! Aki betér hozzánk az adott napon, kapjon ingyen kávét, teát vagy egy bögre forró csokoládét és egy szelet süteményt! A kedvességet megjegyzik az emberek és az sem rossz, ha a vásárlási dömping közben éppen mi vagyunk azok, akik emlékeztetik a rohanó tömegeket arra, hogy valójában miről is kéne szólnia a karácsonynak.