Rólad milyen kép alakult ki a munkahelyeden?

Lejárt a munkaerőpiacon az élethosszig tartó állások ideje és a nyugdíjig tartó munka. A karrierváltás és annak tudatos irányítása egyre inkább terjed, amelynek eszköze a personal branding, vagyis az énmárka. Sokan nem foglalkoznak az önmenedzseléssel, pedig minden cselekedetünkkel, megnyilvánulásunkkal üzenetet küldünk a külvilágba, azok alapján ítélnek meg minket - figyelmeztet Dr. Juhos Andrea karrier-tanácsadó, coach.

- Miért van szükség az önmenedzselésre a mai munkaerőpiacon? Miért nem elég a szakmai teljesítmény, szaktudás?

- Sok az álláskereső, és a cégeken belül is erős a mezőny, így egy jó pozícióhoz kevés a szép tanulmányi eredmény, az érvényesüléshez ki kell tűnni a tömegből. Természetesen a szakmai teljesítmény elengedhetetlen a munkaerőpiacon való boldoguláshoz, az az alap, arra épül a szakértői énmárka, valamint az, hogy kinek teszem azt láthatóvá. Hiszen hiába jó szakember valaki, ha egy megbeszélésen nem szól hozzá semmihez, mivel nem lesz szava a cégen belül és az a benyomás alakul ki róla, hogy nem kezdeményező, nincsenek ötletei, miközben elképzelhető, hogy briliáns elme, csak épp gyenge az érdekérvényesítő képessége. Ugyanakkor a mindenhez kommentárt fűző "minden lében kanál" típus sem szerencsés, egy idő után ugyanis nem fognak adni a szavára, hiszen senki nem érthet mindenhez. Ha megszólalunk, annak legyen súlya, és törekedjünk a következetességre. Egyébként régebben is létezett önmenedzselés, csak nem így hívták és nem volt ekkora súlya.

- Tényleg a kiemelkedő személyes márka garantálja az átütő sikert, mint ahogyan azt a szakemberek állítják? Vagy ez is csak egyike azon eszközöknek, amelyek jól hangzanak, de nincs mögöttük sok minden, ám a munka piacán jól el lehet adni az erre épülő szolgáltatásokat.

- Négy-öt évvel ezelőtt még nem ismerték az énmárka fogalmát, manapság pedig már tanítják annak elsajátítását is, ami jelzi, mennyire fontos az álláspiacon az érdekérvényesíti képesség, az önreklám. A nagy cégek vezetőinek ugyanis éppúgy oda kell figyelniük a megnyilvánulásukra, ahogy a pályakezdőknek, vagy az álláskeresőknek. Az önmenedzselés semmit nem garantál, ugyanakkor nem egy példát láttam arra, milyen sokat jelent a szakmai és emberi reputáció, az, hogy tudatosan alakítom ki a szakmai önmárkámat, például megválogatom azokat a médiumokat, amelyeknek nyilatkozom, kiépítem a kapcsolati hálómat. Ezen múlhat ugyanis, hogy megkapok-e egy állást, kineveznek-e, vagy épp az, hogy el tudok-e helyezkedni ötvenéves kor fölött.

- Sokat hallani arról, hogy egy idő után nehezen változnak az emberek. Az életkor releváns az énmárka-építésben, vagy azokak van igazuk, akik azt állítják, mindenkinek van személyes márkája, csak talán nincs összerakva?

- Az önmárka-építésnek nincs korhatára, folyamatosan kell magunkat menedzselni. Az viszonyt tény, hogy 55 felett sokkal nehezebb a változás.

- Bár egy friss felmérés szerint a személyes marketing egyre inkább jellemző a magyarokra, van még mit fejlődnünk. Mit tapasztal karrier-tanácsadóként, coach-ként, miért nem tudjuk érvényesíteni érdekeinket?

- Egyetértek a felméréssel, a magyarok nem remekelnek az önmárkaépítésben. Azt kell tudatosítani az emberekben, hogy késő akkor elkezdeni önmagunk menedzselését, amikor baj van. Előfordul, hogy a rólunk kialakult kép nincs összhangban azzal, amit szeretnénk közvetíteni környezetünk felé. Nem is gondolnánk, hogy egy-egy reakciónk, megnyilvánulásunk vagy akár öltözködésünk milyen sok információt hordoz magában és akár a karrierünk is rámehet, ha ez az üzenet rossz, hiszen beleég a környezetbe. A felső vezetői coaching fontos témája szokott lenni az önmárkaépítés.

- Mi történik akkor, ha nem foglalkozunk az önmárkánkkal?

- Ráragadhat az emberre például a gyenge konfliktuskezelés és megakadályozhatja a feljebb jutásban. Egy vezetőről elterjedt, hogy rosszul kezeli a konfliktusokat, aminek híre ment a vállalaton belül és a végén már úgy álltak hozzá kollégái, csak vele ne kelljen együttdolgozni. Nehéz ezt megváltoztatni, de nem lehetetlen, önismeretre, önuralomra vagyis érzelmi intelligenciára van szükség. Ahhoz ugyanis, hogy megértsük a másik motivációit, miért úgy reagál az adott szituációban, először önmagunkkal kell tisztában lennünk.

- Jó hír, hogy a nyolcvanas években született generáció már önérvényesítésre van szocializálva, így elvileg jól menedzseli magát. Hiába van azonban tisztában a munkahelyeken lezajló változásokkal és azzal is, hogy ezeket ő maga is képes előidézni, inkább sodródik az árral, s biztos állás, egzisztencia hiányában a szüleinél él, a diplomákat halmozza mindenfajta cél nélkül. Emellett mindent azonnal akar, és a szorgalmas munkában nem jeleskedik. Ilyenkor tényleg az önmenedzselés segíthet?

- Azt én is tapasztalom, hogy nehéz motiválni a 25 és 30 év közöttieket, nem túl lojálisak, nincs jövőképük, a közösségi oldalakon szocializálódnak, ami az álláskeresés szempontjából hasznos, de veszélyes is lehet. Ugyanakkor ez egy összetett kérdés, az önmenedzselés ugyanis nem tud állást generálni, de sokat segíthet abban, hogy kitűnjünk a tömegből.

- Valóban igazak azok a hírek, hogy a HR-esek a közösségi oldalakon néznek utána a jelölteknek?

- Igen, ez egy létező gyakorlat. Bevallom, előfordul, hogy én is a Facebookon tájékozódom, kihez megyek tárgyalni, hiszen rengeteg hasznos információhoz lehet hozzájutni ezeken az oldalakon. Olyannal is találkoztam, hogy a HR-es, akinek példát kellene mutatnia cégen belül, olyan bejegyzéseket és képeket osztott meg, amelyek a cégre nézve igen kedvezőtlenek. Nincsenek tisztában tettük súlyával.

- Ezek szerint akár egy állástól is eleshetünk egy-egy bejegyzés, komolytalan adatlap miatt?

- Igen, tudatosítani kellene az emberekben, a közösségi oldalakon való megjelenés éppúgy az önmárkánk része, ahogy a beszédünk. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy mindennel, amit csinálunk, üzenetet küldünk a világba: így az, hogy miként kommunikálok, öltözködöm, ebédelek, milyen képet rakok ki a közösségi oldalamra, mind-mind a rólam kialakult képet építi. Tétje van, ezért érdemes tudatosan csinálni.

Véleményvezér

Orbán Viktor Európa szégyenpadjára tette Magyarországot

Orbán Viktor Európa szégyenpadjára tette Magyarországot 

Mivel egyedül vétózott. 
Milyen rezsicsökkentés? Nálunk a legmagasabb az áram ára

Milyen rezsicsökkentés? Nálunk a legmagasabb az áram ára 

Erre Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő hívtál fel a figyelmet.
Nem omlik össze az ukrán hadsereg Trump szakítása miatt

Nem omlik össze az ukrán hadsereg Trump szakítása miatt 

Marad az ukrán ellenállás.
Nemsokára újra szomszédunk lehet Oroszország

Nemsokára újra szomszédunk lehet Oroszország 

Ukrajna eltűnhet a térképről.
Döbbenet, hatalmasat ugrott a piaci szolgáltatások inflációja

Döbbenet, hatalmasat ugrott a piaci szolgáltatások inflációja 

Több éves drágulásrekord.
Öt év alatt megduplázódott a kiszállított ételek ára

Öt év alatt megduplázódott a kiszállított ételek ára 

Tetten érhető drágulás.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo