Bármely üzletember megmondhatja, hogy a vállalkozásba vetett hit elengedhetetlen annak sikeréhez. Azonban a lelkesedés önmagában még nem garantálja a sikert, egy igazi vállalkozónak a cégvezetéshez szüksége van néhány alapvető képességre. Ezek a képességek nem feltétlenül vannak velünk születésünktől kezdve, de jó, hír, hogy tanulhatóak és elsajátíthatóak.
Helyzetelemzés
Nyilvánvalóan a legjobb pont a saját vállalkozás lehetőségeinek felmérésére a képességek és lehetőségek számbavétele: a meglévő tudás és kompetencia őszinte vizsgálata csakúgy, mint a piaci viszonyok helyes felmérése. Ha ez megvan, utána lehet megtervezni a várható nehézségek áthidalását a képességek, lehetőségek bővítésével vagy új munkatársak felvételével. A vállalkozások csaknem kétharmada személyi problémák miatt bukik ugyanis meg. Például hiába jó mérnök valaki, nem árt mellé a cégbe egy piaci ismeretekkel is rendelkező társ. (Önmagunk elemzésére is kiváló eszköz lehet a SWOT analízis.)
Akár tanult az ember vállalkozói ismereteket, akár nem, szüksége lehet olyanok tanácsára és tapasztalatára, akik már jártak ebben a cipőben. A startup vállalkozások körül pedig igazán létfontosságúak azok az emberek, akiket érdekel a vállalkozás sikere, őszintén elmondják a véleményüket, és szükség esetén támogatást nyújtanak. Akármennyire is fontos azonban a mentorok véleménye, nem szabad vakon követni a tanácsaikat. A céggel kapcsolatos döntések végeredményben a vállalkozó kezében vannak, neki kell kimondania egyes esetekben a végső szót.
Odafigyelés
A legfontosabb feladatok egyike, amit egy vállalkozónak el kell sajátítania, hogy odafigyeljen az ügyfeleire. Az induló vállalkozások zöme nem annyira a termék fejlesztési hiányosságai miatt szenved, mint inkább az ügyfelek hiányától, a piac alapos ismerete pedig segít elkerülni ezt a csapdát. Egy jó vállalkozónak tudnia kell, mit értékelnek leginkább az ügyfelei, és hogyan tudja a saját termékét vagy szolgáltatását ezekhez az elvárásokhoz közelíteni. Egy tulajdonos természetesen teljesen máshogy értékeli a termékét, mint az ügyfelei, de végső soron utóbbiak értékítélete dönt a vállalkozás sikeréről vagy kudarcáról.
Képességfejlesztés
Bár egyesek szerint bizonyos személyiségjegyek birtokában az ember sikeresebb vállalkozó lehet, a valóság inkább az, hogy bizonyos tulajdonságok fejlesztése segíti a vállalkozás sikerre vitelét. Egyesek szerint a megfelelő eszközöket és lehetőségeket kézbe adva bárkiből sikeres vállalkozó lehet, ez azonban nem teljesen igaz. A személyiséget ugyanis nem lehet megváltoztatni – annál inkább az alapvető viselkedési szokásokat.
A sikeres vállalatvezetéshez alapvetően öt – fejleszthető – tulajdonságra van szükség: helyzetértékelés, lehetőségek felismerése, a sematikustól eltérő gondolkodás, praktikum és meggyőző erő. (Az angolban „five P" néven futnak ezek a tulajdonságok: perception, possibilities, provocation, practicality and persuasion.) Ezen felül nem árt, ha egy vállalkozó képes az elképzeléseit, lelkesedését és odaadását oly módon kifejezni, amellyel képes másokat motiválni.
Bárki képes rá
Nem mindenkiből lesz végül vállalkozó, de rengeteg lehetőség van rá, hogy ha valaki valóban bele szeretne vágni, a képességeit fejleszthesse. Üzleti kurzusoktól kezdve konferenciákon keresztül erre szakosodott honlapokig rengeteg remek segítséget találhat az ember, hogy képességeit fejleszthesse e téren. Vállalkozónak nem kell születni – bár kétségtelenül vannak olyanok, akiknek e szakma a vérében van –, elegendő nyitottsággal és elszántsággal tanulhatóak és fejleszthetőek a szükséges képességek.
A cikk a Business News Daily alábbi cikke alapján készült.