Nem mind innováció, ami annak látszik

A magyar cégek innoválnának, de hajlamosak rá, hogy a legalapvetőbb praktikus és tulajdonjogi kérdéseket sem tisztázzák. A Piac & Profit K+F + Innovációs konferenciáján praktikus tanácsokkal szolgáltak az előadók.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Glósz Andrea, a Glósz és Társa Innovációs Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója azokat a szempontrendszereket ismertette, amelyeket célszerű átgondolni, mielőtt innoválni kezd egy cég, illetve K+F támogatásra pályázik.

Kép: Pixabay

A szakértő szerint muszáj megbizonyosodni az alábbiakról:

  • Valós piaci igényeket szolgál ki a fejlesztés.
  • Igazodik a szervezet lehetőségeihez.
  • Racionális és reális munka- és erőforrásterve van.
  • Időben rendelkezésre áll a szervezeti egység és a pénzügyi források. (A pályázati pénzek finanszírozásának ütemével, időbeli korlátaival tisztában kell lenni.)
  • Megvalósítása során igénybe vették a pályázati forrásokat és az adókedvezményeket.
  • Védelme és hasznosítása célirányos jogi eszközökkel biztosított (a tapasztalatok szerint ugyanis ha van is ötletünk, sokszor más profitál belőle)
  • Kockázatának megfelelő megtérülése van.
Támogatást is csak az kap, ami piacképes
Hibás pályázatok, rossz hozzáállás és „megélhetési innovátorok” miatt nem hasznosul jól a K+F-re szánt forrás – hangzott el a Piac & Profit által szervezett K+F Innováció 2016 konferencián. Amit a piac nem kér, annak nincs értelme.
Rendszeresen találkozunk olyan projektekkel, ahol nem tiszta a jogi alap – mondta Glósz Andrea. Amikor több érintett tulajdonos van egy új vívmány mögött, megesik, hogy másé a szabadalom, más a cég tulajdonosa, s a felek nem tisztázták már a kezdet kezdetén, hogy „milyen jogok kiket illetnek”, ideértve nemcsak a tulajdonjogot, hanem a hasznosításból származó bevételt, az abból való részesedést is.

Azt is figyelembe kell venni, hogy ha konzorcium áll az innováció mögött, a nonprofit és a profitorientált feleknek eltérőek az érdekei. Előbbi (rendszerint egyetem) inkább publikálni akarja az áttörést, az utóbbi bevételt szerezni belőle. A cégek között is változó, ki mit szándékozik tenni a fejlesztésével. Van, aki titkosítani akarja, és nem nyújt be regisztrációs kérelmet a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalához, van, aki inkább kiterjesztené létező innovációját új irányokba.

De ha nem áll fenn szabadalmi jogi anomália, gyakran a cég pénzügyei nincsenek rendben. Ha a pénzügyi részleg lekönyvelt mindent a többi költségtétel közé, és nem mutatható ki specifikusan, mennyi pénzt vitt el az innováció, ráadásul a tőke is negatívba fordult, egy befektető ezzel nem tud mit kezdeni, hiába ígéretes az innováció.

Finisbe ér a támogatás
Véget fog érni a 2020-as forrásbőség - hangsúlyozta Cséri Zoltán, a Magyar Nemzeti Kereskedőház innovációs szakértője a Horizont 2020 támogatási program kifutására utalva. A hazai startupoknak és kkv-knak még most kell innoválniuk, nehogy 4-5 év múlva azt lássák, hogy elszaladt mellettük a világ, lehagyták őket a versenytársak.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo