A kisvállalatok szinte minden létező platformot kipróbálnak. A legnépszerűbb online platform a honlap, mellyel a válaszadók 85 százaléka rendelkezik. (És az még a jobbik eset, ha VAN weboldala.) Üzleti Facebook oldala a megkérdezett kisvállalkozások 81 százalákának, míg blogja 31 százalékuknak van. A válaszadó kkv-k 30 százalékának van YouTube csatornája és bár kisebb arányban, de rendelkeznek még LinkedIn, Twitter, Pinterest és Instagram oldallal is. Viszont ezeknek az eszközöknek a jó részét a kisvállalkozások csak kipróbálják – derül ki a Marketing Commando 2014. szeptemberében, 1500 fő megkérdezésével végzett internetes felméréséből.
„Sokszor csak az újdonság iránti kíváncsiság hajtja a cégvezetőt. Azonban csak azt az eszközt használják huzamosabb ideig ami működik, ami pénzt hoz és csak addig ameddig pénzt hoz. De ez nem baj, hiszen éppen ez a rugalmasság a kisvállalatok sikerének egyik titka” – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója. (Bár a marketingen még mindig spórolnak a cégek.)
Hogyan halásznak új ügyfeleket?
Az új vevők szerzésére használt legnépszerűbb online marketing eszköz a Facebook hirdetés, melyet a felmérésben résztvevő kisvállalatok 33 százaléka használ. Ennél valamivel kevesebben, 25 százalék használ Google AdWords kampányt.
„A múlt évben volt a fordulópont, amikor azt vettük észre, hogy a Facebookról több vevő érkezik, mint az elmai listákról. Így érthető a kisvállalatok Facebook iránti lelkesedése. Ma a Facebookon olcsóbban lehet a vevőt szerezni mint bárhol. Ráadásul Facebook csoportot építeni is könyebb, mint email listát” – vélekedik Wolf Gábor.
Egyre többen használnak remarkeitnget is, azonban a számuk még nem túl jelentős. Ugyanakkor elgondolkodtató adat, hogy a válaszadók 11 százaléka szégyenszemre már spammelt és 1 százalékuk rendszeresen használja azt a tiltott eszközt. „Pedig nem érdemes spammelni, mert rövid távú előnyökért kockára kerül a cég jó híre és jövője. Ráadásul ma már egyre több, egyre olcsóbb becsületes lehetőség van vevőszerzésre” –figyelmeztetett Wolf Gábor.
Offline eszközök közül a legnépszerűbb a szórólap, melyet a vizsgált kisvállalkozások 24 százaléka használ új vevők szerzésére. Ugyancsak vevőszerzésre a válaszadók 19 százaléka hirdet sajtóban. A postai direkt marketinget használók aránya 11 százalék.
Kapcsolattartás: jól megfér a régi és az új
A vevőkkel való kapcsolattartás legföbb eszköze a Facebook, melyet a válaszadó kisvállalkozások 55 százaléka használ. Emailek és online hírlevelek segítségével a válaszadók 48 százaléka tart kapcsolatot a vevőkkel. Emellett azonban még jelentős szerep jut a személyes kapcsolattartásnak, melyet a válaszadók 44 százaléka használ. (Ez nem is gond, mert ügyfélkezelésben még így is mérföldekre vagyunk lemaradva a nyugati cégek mögött.)
Kapcsolattartásra és edukálásra használnak még blogot (21 százalék), YouTube csatornát (12 százalék), Facebook zárt csoportot (13 százalék) és nyomtatott hírlevelet (5 százalék). A megkérdezettek 48 százaléka fejben készít merketing tervet, csak a vizsgált kisvállalkozások 24 százaléknak írja is le, 28 százalékuknak pedig egyáltalán nincs. A többség, 41 százaléka évente 1-2 alkalommal indít kampányt, 28 százalék negyedévente, 30 százalék havonta vagy sürűbben.
Üsd a vasat amíg meleg
„Nem csak a világ változik gyorsan, hanem a marketing is. Kísérletezni kell az új eszközökkel, tanulni, tesztelni és nem szabad sajnálni rá az időt. A Facebookból most kell kihozni a maximumot, érdemes hirdetni mert itt kapható a legolcsóbban vevő. Ütni kell a vasat amíg meleg, mert a marketingben az opportunizmus kifizetődik” – mondta Wolf Gábor.