Nem lehetőség, hanem a túlélés feltétele a Google legújabb fejlesztéseinek, a hirdetési rendszerek és követési metódusok, a rendszerek összekapcsolásának lehetőségeinek követése – mondta Sebestyén Márton a SEOLab ügyvezetője a Marketing Commando konferenciáján.
A nagy szolgáltatók gyarmatosítják az internetet, ami praktikusan azt jelenti, hogy nem fog „hozzáférni” a potenciális vásárlókhoz az, aki nem jól használja ezt a rendszert. A Google szoftverrendszere számára is az a fontos, hogy a lehető legjobb, legrelevánsabb stb. hirdetéseket jelenítse meg – hisz ő maga is ezen keres. Aki nem felel meg, azt tulajdonképpen nem fogják „odaengedni” a felhasználókhoz, vagyis nem jeleníti meg a hirdetést, hisz a rendszer választhat helyette olyat, amin jobban keres – magyarázza a szakértő.
300 millió új wifi hozzáférés lesz a következő években csak Európában, ami teljesen új alaphelyzetet teremt. Végső soron a hirdetési platform lesz kvázi monopol, és az fogja tudni eladni a termékét, aki ezt a platformot megfelelően kezeli. Nincs választási lehetőség, aki nem hirdet ezeken a felületeken, beláthatatlan bevételektől esik el.
A kisebb cégek szempontjából ez annyiban jó hírnek tekinthető, hogy a kereső hirdetések demokratikusabbak a hagyományos hirdetési csatornáknál, hiszen jelentősen kisebb összegekből is – a rendszer megfelelő ismeretével és némi munkával – jelentős elérést lehet produkálni.
Mennyit ér?
Nem kérdés, hogy nem csak meg kell tanulnunk a lehetőségekkel élni, de pénzt is kell áldoznunk rá. Ahhoz, hogy mennyit érdemes költeni a Google hirdetésekre (persze bármilyen más hirdetés esetében is így van, csak itt sokkal direktebb módon számolható), szükségünk van egy mérőszámra. Ez evidenciának hangzik, de a tapasztalatok szerint ez a legnagyobb hiányosság a cégeknél: pontosan ki kell számolnunk, hogy mennyit ér egy látogató nekünk, hogy kevesebbet költsünk rá, mint amennyit vásárol nálunk.
A mostanra bevett, de még egy-két évvel ezelőtt is teljesen elképzelhetetlennek tűnő lehetőségek, mint a dinamikus remarketig, amely esetében annak alapján, amit egy felhasználó megnéz, a rendszer automatikusan állít össze hirdetéseket, pedig még mindig csak a kezdet. (A remarketingről itt olvashat részletesebben.)
Ez még csak a kezdet
A Universal Analytics mérőrendszer, ami egy éve él körülbelül, egy újabb áttörés a korábbiakhoz képest, mert nem csak az oldalon belüli eseményeket méri, hanem bármilyen más, internetkapcsolattal rendelkező eszköz ráköthető – például egy pénztárgép, az üzletben lévő esetleges vevőirányító rendszerek stb. Az új rendszerben minden látogató kap egy egyedi kódot, amivel követhető minden, amit az adott vevő velünk kapcsolatban tett. Így valóban átlátható, hogy mennyit költ egy adott ember. Így személytelen látogatások helyett valós emberekhez köthető egy adott viselkedés, ennek alapján lehet akár dinamikusan megjeleníteni egy adott fogyasztónak tartalmat. Megnézhetjük például, hogy egy adott vásárló milyen napszakban, milyen eszközről érkezett. Ha ennek alapján tudjuk, hogy valaki hazafelé a mobilján olvas, este az ágyban viszont tabletet használ, egészen más üzenetet, és máshogy jeleníthetünk meg neki. (Pl. mert tabletről már vásárolnak többen, mint mobilról.)
A Measurement Protocol rendszer, aminek különböző oldalak összeköttetésére szolgál, szintén óriási lehetőséget tartogat a hirdetések optimalizálása szempontjából. Egy hotel esetében például összekötötték a foglalási rendszert az időjárás jelentéssel és azt látták, akkor vannak foglalásaik, ha süt a nap. Ezután úgy állították be a rendszert, hogy csak akkor szállnak be a Google licit versenyébe, ha éppen napos idő van – hiszen ilyenkor drasztikusan nagyobb arányban lesz a szobafoglalásból kifizetett szolgáltatás az esetükben .
A rendszer folyamatosan fejlődik, és csak a cégek elszántságán múlik, hogy mennyire tudatosan használják ki az újabb és újabb lehetőségeket, hogy minél nagyobb hatékonysággal érjék el a vásárlókat. Itt most tényleg igaz, aki lemarad, az kimarad. Viszont ha pontosan tudjuk, hogy kik a vásárlóink és ők hogyan viselkednek, akkor többet is fizethetünk egy adott hirdetésért, hiszen biztosak lehetünk abban, hogy „behozza az árát”.