Ne féljen a kérdésektől!

Képzelje el, mi történne, ha egyik nap a beosztottja odaállítana Önhöz, hogy kitalált egy módszert, amivel hatékonyabban lehetne dolgozni vagy megszüntetni egy felesleges tevékenységet! Támogatná az ötlet megvalósítását, vagy lehurrogná a dolgozóját, féltve az állását és a tekintélyét? Válaszoljon őszintén!

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kép:FreeDigitalPhotos.net/pakorn

A hasonló helyzetben adott válaszok sajnos meghatározzák a cégkultúrát, a dolgozó várható lelépésének valószínűségét és sajnos a cég jövőjét is. A mai vállalatok nagy többsége katonai hierarchia alapján épül fel. A főnökök parancsokat adnak és eredményeket várnak, nem pedig kérdéseket vagy ellentmondást. A kérdésfeltevést a vezetők jó része nem csak azért nem támogatja, mert félti az állását, hanem azért is, mert a csapat fő feladata, hogy elvégezze a rá szabott feladatokat, így a kérdések feltevése csak felesleges időpocsékolás.

Pedig a kérdések feltevése, az új(szerű) ötletek kipróbálása igenis rengeteget javít egy cég piaci rugalmasságán, hatékonyságán és végső soron túlélési képességén. (Sőt, még a motiváció is múlhat egyetlen jó kérdésen.)De hogyan hozhat létre egy cég olyan környezetet, ahol a dolgozók igenis mernek kérdezni? Méginkább: hogyan lehet olyan környezetet teremteni, ahol a legjobb kérdéseket teszik fel, azokat, amelyek valóban hatékony eredményeket hoznak? Ha valóban sikeressé szeretné tenni cégét, az alábbi négy pontot tartsa szem előtt:

- A kérdezés kultúrája a csúcsról indul. A mai cégvezetők egyik fő feladata, hogy felvegyék a "fő kérdező" szerepét. Ez rengeteg vezető számára nehézséget jelent, mivel többségük úgy került a pozíciójába, hogy a megfelelő válaszokat adta a felmerülő kérdésekre, így ők maguk nem túl jók a kérdésfeltevésben. Ráadásul nem mindegy, egy vezető milyen kérdéseket tesz fel, hiszen a gyakorlatias, célratörő kérdések mellett bizony szükség van a szélesebb körű, átfogó kérdésekre is, melyek segítségével új lehetőségeket lehet felfedezni és kiaknázni. A jó vezetők manapság párbeszédet folytatnak a dolgozóikkal: "Mi ezt gondoljuk ebben a témában, mi a ti véleményetek?". Ez azonban újabb nehézség elé állítja a felelős pozíciókat betöltőket, hiszen akármilyen nehéz is egy kérdés vagy felvetés a dolgozók részéről, a vezetőségnek meg kell tudnia válaszolni. Mindez éles ellentétben áll a korábban megszokott, felülről érkező utasításokra épülő modellel, azonban csak ez tud megfelelő rugalmasságot és életképességet adni a vállalatnak.

- A kérdést feltevőket jutalmazni kell. De legalábbis nem büntetni. Hiába küldd ki körleveleket, ragaszt hangzatos szlogeneket a falra, a beosztottaknak el is kell hinniük, hogy nem kockáztatnak semmit azzal, ha kérdéseket tesznek fel. Sőt. Meg kell értetnie a vezetőkkel is, hogy a kérdések feltevése bátorítandó. "Ha megtaláltad a hibát, oldd is meg" - az ilyen típusú hozzáállás biztos, hogy mindenkit csak elijeszt a jövőben a kérdések feltevésétől. A legtöbb vállalatban azokhoz folyik a pénz, akik a legmagabiztosabban adják elő terveiket, vagy az eredménylistájuk a lehető legtökéletesebb. Pedig a cég szempontjából azok a tervek kecsegtetnek a legtöbb eredménnyel, ahol az ötletgazda képes rengeteg megválaszolatlan kérdést feltenni, ígéretes előzetes eredményeket mutat fel és képes ésszerűen kockázatokat vállalni.

- Hagyjon időt és teret az embereknek kidolgozni a kérdéseiket. Ahhoz hogy a beosztottai a meglátások és a hozzájuk kapcsolódó kérdések összességét valóban használható módon tudják kidolgozni, időre lesz szükségük, no meg egy kis térre, hogy egyet hátralépve átlássák a problémát. A Google például ara bátorítja a dolgozóit, hogy idejük 10-20 százalékában azzal a projekttel foglalkozzanak, amivel szeretnének, hogy így szülessenek újabb kreatív és eladható ötletek. Ha valóban kreatív munkakörnyezetet szeretne kialakítani, hagynia kell a dolgozókat, hogy kiléphessenek a cég által meghatározott korlátok közül és kielégíthessék kíváncsiságukat.

- Fejlessze a beosztottakat. A kérdezés nem magától értetődő tevékenység, sokkal inkább annak a készsége, hogy "a gondolatainkat olyasmi iránt szervezzük, amelyet nem iskerünk" - a Right Question Institute definíciója alapján. Hogy ezeket a készségeket minden munkatárs elsajátíthassa, szervezzen nekik közös gyakorlatokat, ahol megtanulhatják, tökéletesíthetik a kérdezéstechnikájukat. Különösen szükséges ez a vezetők megnyugtatására, akik attól félnek, hogy a dolgozók hülye kérdések tömkelegével fogják elárasztani őket. A cél az, hogy olyan kérdések feltevését támogassa a cég, amelyek kifejezetten a cég ügyeit, kihívásait érintik.

A cikk az alábbi írás alapján készült.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo