Alig néhány hete, hogy a magyar fuvarozók összefogtak, mert Brüsszelben a közúti áru- és személyszállításra vonatkozó jogszabályalkotási tervek szerintük ki akarják szorítani a közép-kelet-európaiakat az unió nyugati részéből.
A magyar fuvarozók most megint kényszerhelyzetbe kerültek. Belgium és Franciaország után most már Németország is bírságol, ha a sofőr a heti 45 órás pihenőidőt a kabinban tölti. A protekcionista rendelkezés többlet költségeket okoz a magyar fuvarozóknak, ami magyar vállalkozások százait, munkahelyek ezreit szüntetheti meg - írja közleményében az MKFE.
A gépjárművezetők egyébként nem hagyhatják el a járművet a pihenőidőre sem, mert a szállított milliós értékek őrzés nélkül a dézsmálók zsákmányává válnának. Ráadásul a kamionok kabinja ma több komfortot biztosít a sofőrnek, mint egy átlagos szálloda. A szállás- és parkolási díjak miatt a vállalkozások kénytelenek lesznek a fuvardíjaikat 3-5%-kal növelni. Ezen díjak miatt éves szinten nagyságrendileg 21–37 Mrd forint többletköltség keletkezik a magyar fuvarozó vállalkozásoknál. Ez hozzáadódna a már korábban bevezetett nyugati minimálbér előírások 15-30%-os díjemelést indokló hatásához. A két hatás együttesen jelentős piacvesztéshez vezethet.
A német autópályák mellett nem épültek erre a célra alkalmas, őrzött, biztonságos kamionparkolók, sem a sofőrök szállását biztosító létesítmények. A legnagyobb nemzetközi fuvarozói érdekképviselet (IRU) adatbázisa Németországban 352 kamionparkolót tart nyilván, amelyből csak 82-ben van szálláslehetőség, 41 őrzött és csupán 13-ban biztosított egyszerre a szállás és a minimális szintű őrzés. Ez a szükségletek töredékére sem elég - írja a hazai egyesület.
Az MKFE szerint az intézkedés egyetlen célja a magyar vállalkozók kiszorítása a piacról, mivel az előírás betarthatatlan, és annak bevezetése ellentmond az Európai Unió az áruk és szolgáltatások szabad áramlásával kapcsolatos alapértékeinek.