Ma már kevés az ügyfélközpontú megközelítés. Ahhoz, hogy bármit képesek legyünk bárkinek eladni, először is meg kell ismerni az ügyfelet, akár egy pszichológusnak a páciensét, másodszor segítséget kell számára nyújtani a problémája megoldásában, harmadszor együtt kell működni vele, és el kell érni, hogy úgy érezze, közösek a céljaink. Az értékesítési folyamatot különféle értékesítési iskolák különböző egységekre osztják, attól függően, hogy ki mit helyez a fókuszba. Szalai Károly értékesítési és marketingszakértő szerint négy alapvető szakaszokból épül fel az eladási folyamat.
A bizalom kiépítésétől az értékesítés lezárásáig
Nem lehet ajtóstul rontani a házba. Az értékesítés folyamat, aminek van egyfajta íve, vannak különféle szakaszai, amelyekből ha egy is kimarad, általában nagy eséllyel nem jön létre az eladás. Szalai szerint először a bizalmat kell kiépíteni magunk iránt. A hallgatóságnak bíznia kell az előadóban, a vásárlónak az értékesítőben, a főnöknek a beosztottjában, az állást kínálónak a pozícióra jelentkezőben. A bizalom egy állapot a társas kapcsolatokban: önként függő helyzetbe hozzuk magunkat a másikkal szemben valamilyen cél elérése érdekében. Mivel minden személyes kapcsolat a bizalmon alapul, fontos, hogy ezt meg tudjuk teremteni értékesítőként is, hiszen így könnyebben tudunk eladni, könnyebben győzzük meg a vásárlónkat.
Ezután pedig már nem maradt más hátra, mint le kell zárni az értékesítést. Ez a legnehezebb feladat, és az értékesítők közül sokan ezt szeretik a legkevésbé. Pedig, ha tudjuk, mikor kell zárni, sokféle technika van, amivel ez a szakasz eredményes lehet.
Minden a hitelességen múlik!
Minden üzleti kapcsolat vagy tranzakció két személy vagy csoportok valódi és hiteles kapcsolatán alapul. Nem feltétlenül mély kapcsolatról beszélünk, de valamilyen kapcsolatról. Ahhoz, hogy ez létrejöjjön, értő hallgatóságra van szükségünk. És ne felejtsük: az embereket nemcsak az érvek és az adatok motiválják, hanem az érzések és a primer szükségleteik is. Szeretnek hallani történeteket, tulajdonságokat, teljesítményeket. És kell, hogy halljanak érveket, adatokat, véleményeket. De ne feledjük, miután mindezt végighallgatták, és magukra maradnak, hogy döntést hozzanak, a történetekhez fűződő érzelmeik és a másik félről kialakult véleményük fogja motiválni őket.