Magyarország exportteljesítménye fokozatosan növekszik, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) legfrissebb adatai szerint azonban az export 80 százaléka a nagy multinacionális vállalatokhoz köthető, míg a kis- és középvállalkozások (kkv) szerepe elenyésző. Az NGM által közreadott információk alapján a kkv-k teljesítménye javult az előző évekhez képest, de még így is kevesen képesek tartani a fokozatos növekedési tempót. A gépipar és gyógyszeripar húzóágazatok mellett dinamikusan növekszik a szoftver- és szolgáltatásexport aránya, köszönhetően az innovatív vállalatok, köztük jellemzően sok kis- és középvállalkozás fokozatos térnyerésének.
A kiváló termék alapfeltétel, de nem elég a nemzetközi sikerhez
Az informatika és kísérő ágazatai számára az egyik legnagyobb kihívás a versenyképes egyedi megoldások értékesítése a megfelelő célpiacon. A sikerhez idő, türelem és szakértelem szükséges. A hazai WebEye 10 éve nyitotta első romániai telephelyét, mára pedig a telematikai piac legnagyobb európai lefedettségével rendelkezik, és összesen 14 országban van jelen megoldásaival. Németh Pál, a cégcsoport nemzetközi piacokért felelős vezetője a WebEye exportpiacon szerzett tapasztalatait így foglalta össze: „Jelenlegi sikerünk hátterében az egyedi igényekre fejlesztett telematikai szolgáltatásaink állnak, amivel bátran vettük fel a versenyt a piac más szereplőivel szemben. A nemzetközi piacot a hazaitól esetenként teljesen eltérő kultúra jellemzi, ami miatt az itt szerzett előnyünkért a mai napig keményen meg kell küzdenünk. Ennek egyik fontos része, hogy egy előre jól meghatározott stratégia mentén tervezzük a határon túli jelenlétünket. Idei terveinkben a meglévő hálózatunk erősítésének részeként a további földrajzi terjeszkedés megalapozása szerepel Délkelet- és Nyugat-Európában egyaránt.”
4 alaplépés a sikeres exporttevékenység érdekében:
- Ismerjük a piacot. A lehetőségek teljes kiaknázása érdekében fontos, hogy kiismerjük a célpiacot, hogy tudjuk, mivel lehetünk többek a versenytársakkal szemben.
- Legyünk jelen (ügyféltámogatás, képviselet). A nemzetközi piacon elsődleges szempont, hogy a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban tudjunk reagálni a partnerek igényeire. A WebEye 14 európai országban van jelen leányvállalatain keresztül, ahol az ott dolgozók a nyelvi akadályok elkerülésével tudnak segíteni partnereinknek. Egyes célpiacokon (például német és lengyel) hátrányból is indulhat egy-egy vállalkozás, ha nem egy nyelvet beszél a megrendelővel. Éppen ezért fontos, hogy helyi emberekkel, anyanyelvi szinten beszélő kollégákkal intézzük a helyi képviseletek operatív feladatait (például ügyfélkiszolgálás). (A jelenlét mellett a láthatóság is fontos! Mutatunk 5 stratégiai lépést a nemzetközi márkaépítéshez.)
- Válasszunk jó partnert. Arra is van megoldás, ha nem tudunk, vagy még nem éri meg helyi irodát nyitni. Ebben az esetben érdemes olyan partnerekkel megállapodni, akikkel az adott vállalat kiegészíti egymás szolgáltatásait, és hosszú távon közösek a céljaik. Figyeljünk arra, hogy termékünkkel, szolgáltatásunkkal hozzáadott értéket biztosítsunk a partnerünk számára.
- Szabjuk igényekre a terméket/ szolgáltatást. Ne feledjük, hogy nem elég ha ismerjük a piacot! Szolgáltatásunkban is mutassuk meg azt a pluszt, amivel kitűnünk a versenytársak közül. Minden országban más és más trendek, igények kerülnek előtérbe, amelyekre a termékeinkkel, szolgáltatásainkkal is kötelező reagálnunk a siker érdekében.