„Magyarországon 20-25 éve zajlott le a privatizáció, a nagy cégalapítások korszaka. Ugyanakkor annak a generációnak – jellemzően az akkori 30-40 éves korosztály –, aki ezt az időszakot eredményesen levezényelte, korára való tekintettel lassan el kell gondolkodnia azon, hogyan fogja átadni az üzletfolytonosságot, mint cégértéket” – hívta fel a figyelmet Tresó István, a K&H Agrár üzletág fejlesztési főosztály vezetője a K&H és az Agrár Európa Kft. által szervezett Agrár Klubon. (A mezőgazdaságból egyébként is hiányzik egy teljes generáció.)
A világ országaiban a legnagyobb foglalkoztatók és adófizetők a családi cégek. A működésüket érintő egyik legnagyobb veszély a generációváltás, amit a vállalkozások mindössze harmada él túl, holott a családi vállalkozások kifejezetten a hosszú távú értékteremtésre törekednek. Az utódlás kérdése pedig különösen aktuális, hiszen a közeljövőben a vállalkozások nagy részének kell szembesülnie a generációváltás kihívásaival. Mindezt ráadásul korábbi tapasztalatok és viselkedésminták hiányában kell majd levezényelniük az első generációs cégalapítóknak.
A családi vállalkozások életében a tipikus üzleti helyzetek – mint például a beruházási döntések, hitel és tőkebevonási kérdések – mellett a különböző élethelyzetek is jelentősen befolyásolhatják a cég működését, értékét. Ilyen helyzet lehet az egészségügyi változás, haláleset vagy baleset, de az új életszakaszok – házasság, gyermekszületés, válás – is nem várt változást hozhatnak a vállalkozás életébe. Ezeken felül akár komoly nézeteltéréshez is vezethet a vezetők, tulajdonosok együttműködési és karrier dilemmái, mint például az utódlás kérdése. „A magyar gazdaság még sok kihívás előtt áll, többek között a cégutódlás is ilyen, amivel nem csak tulajdonosi, hanem banki oldalról is foglalkozni kell” – tette hozzá Tresó István.