Az e-kereskedelemben egyre többen látnak lehetőséget, nem is alaptalanul. Tévedés lenne azonban azt hinni, hogy könnyű terepről van szó. A hazai piacon az újak helyett a visszatérő vásárlókban lehet a pénz, de csak akkor fog menni, ha követjük a trendeket. Megmutatjuk, mit érdemes!
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
2015-ben 270 milliárd forint volt a teljes online kiskereskedelmi forgalom a GKI Digital adatai szerint, a hamarosan nyilvánosságra kerülő 2016-os adatok a várakozások szerint azt mutatják majd, hogy a magyar piac elérte az egymilliárd eurós álomhatárt. Ehhez 15-18%-os növekedés társul. Ma ott tartunk, hogy 2,5-2,7 millió ember vásárolt interneten valamilyen terméket interneten – ebben nincsenek benne a kuponos oldalak, repülőjegy és szállás foglalások. Ez a szám azonban a közeljövőben nem nagyon fog tovább növekedni, egyszerűen a hazai jövedelmi szint miatt – hangsúlyozta a Piac & Profit Webáruház trendek 2017 konferenciáján Madar Norbert a GKI Digital üzletágvezetője.
A legnagyobbak tippjei a sikeres webáruházhoz
Már az online kereskedelemben sem jön be minden, sokan már hosszú évek óta csiszolgatják a tökéletes értékesítési technikákat. A nagyokat már nem könnyű utolérni, ha valaki csak most indulna, de tanulni tőlük bőven lehet. Lássuk három hazai e-kereskedelmi nagyágyú tapasztalatait!
Emiatt viszont az online kereskedőknek nem elsősorban az új vásárlók megszerzésére kellene koncentrálnia, hanem a visszatérő vásárlók megerősítésére, magukhoz kötésére. Hogy ez megéri, azt már a mostani adatok is alátámasztják: a vásárlók 35, a rendelések 65%-a olyan vásárlóktól származik, akik több mint tízszer vásároltak már az adott webshopban.
Tehát a nagy pénz nem abban van, ha olyanokat próbálunk meggyőzni, akik még soha nem vásároltak, hanem abban, ha az alkalmi vásárlók rendszeres, visszatérő fogyasztókká válnak. (Ebben sokat tudnak segíteni a profi ajánló rendszerek – nagyon jól célzott üzenetekkel lehet jelentős hatást elérni. Ezért mondják a szakértők, hogy a cookie a legjobb marketingeszköz manapság.)
A kutatás adatai szerint 4700 magyar nyelvű honlappal rendelkező, forintban árazó kereskedő van, vagyis szó sincs arról, hogy ne lenne komoly verseny ezen a piacon. Ráadásul egyre többen vannak, akik kizárólag online kereskedelemre próbálnak meg üzletet építeni. A szektor legnagyobb szereplőinek súlya továbbra is nagyon komoly a magyar piacon, a forgalom jelentős részét a top 10 e-kereskedő bonyolítja le. A szakértő szerint a legnagyobb, mindennel kereskedő szereplőket (Emag, Extreme Digital, Mall.hu) talán nem is lehet már nulláról indulva utolérni a magyar piac fejlettségét figyelembe véve, ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lennének lehetőségek.
A vásárlók több mint 50%-a még mindig felsőfokú végzettségű a hazai online vásárlók közül, ezt érdemes figyelembe venni. Tévhit viszont az is, hogy csak budapestiek, vagy csak fiatalok vásárolnának a neten. Az adatok szerint az idősebb és vidéki vásárlókra kifejezetten érdemes lehet célozni, jelentős arányban vannak a vásárlók között – hangsúlyozta a szakértő.
Nagyon erős a piaci koncentráció és korlátozott a vásárlói bázis, ezért nagyon fontos tudatosan átgondolni, hogy hova kívánunk belépni és kiket célzunk meg. Nincs sikerrecept, senkit nem lehet másolni. A marketingben és a kiváló logiszitkában kell hinnünk, tudatos stratégiával kell indulnunk, amelyet ugyanakkor rugalmasan képesek vagyunk változtatni. Ez a piac gyorsan változik, amihez muszáj alkalmazkodnunk.
De merre változik?
A 10 legfontosabb trend, amit követni kell a sikeres webáruházhoz
Az online kereskedelem már korántsem a munkanélküliek megmentője. Hatalmas a verseny, és nőnek a vásárlói elvárások is. Ha valódi sikert akarunk elérni, muszáj a trendeknek megfelelően folyamatosan fejleszteni. Zajdó Csaba, a Webshop-experts ügyvezető igazgatója a legfontosabbakat osztotta meg a Piac & Profit konferenciáján.
Hogy ezen a gyorsan változó piacon mire számíthatunk, arról dr. Ormos Zoltán Szek.org elnöke tett „jóslatokat” a konferencián.
Az omnichannel lesz a megoldás
Az e-kereskedőknek a fizikai infrastruktúra idegen, a fizikainak az online, pedig úgy néz ki, mind a kettőre szükség van. Ezért az lesz sikeres, aki eleve így termel, vagyis omnichannel értékesítésben gondolkodik. Bár a vásárlók értékelik a kényelmes és gyors online vásárlást, a fizikai boltokra vitathatatlanul még mindig szükség van. A Szek.org tapasztalatai szerint csak a fizikai bolttal is rendelkező üzletek képesek bármekkora bizalmi indexet felmutatni – eltekintve a top 5 ismertségű kereskedőktől.
A logisztika mindenek felett
A vásárlók gyors és kényelmes szállítást akarnak. A legnagyobbakkal ezen a területen sem lehet versenyezni, az Amazon annyira gyorsan szállít, hogy a szakértő szerint az már egyszerűen nem érheti meg a cégnek – vagyis a hipergyors kézbesítés inkább a marketingstratégia része. Az óriáscégnél elindulnak a furgonok olyan termékekkel, amelyeket még nem is rendeltek meg, de az analitika alapján az adott időszakban az adott környéken meg fogják rendelni. Úgy terveznek, hogy a nap végére kiürüljenek a furgonok. Ha ezt a szintet nem is ugorja meg egy hazai e-kereskedő, biztos, hogy a logisztika kiemelt szerepet kap a sikerben.
A nagyok diktálják a tempót
A verseny tulajdonképpen az Alibaba és az Amazon között zajlik ezen a piacon – véli a szakember. Aki labdába akar rúgni, ezekhez képest kell olyasmit kínálnia, ami megérheti a vásárlóknak, akik nem lesznek hajlandók kompromisszumot kötni.
Nem az a lényeg, milyen közeli piac, hanem, hogy mennyire jó nekünk
A kisebb vállalkozásoknak sokszor tanácsolják, hogy ha nemzetközi piacra lépésben gondolkodnak, válasszák először a szomszédos országokat. Ormos Zoltán szerint egyáltalán nem biztos, hogy ezekre kell koncentrálni. Komoly analitikával és stratégiai tervezéssel éppen a mi termékünkre vevő piacokat találhatunk, amelyeket jó szervezéssel ki is tudunk szolgálni. Van olyan hazai kisvállalkozás (e-Optika), amely például Olaszországban dobott igazán nagyot. A szakértő azt tanácsolja azoknak, akik online kereskedőként új piacot keresnek, hogy azt teszteljék először egy piactéren való megjelenéssel. Ez egy nagyon olcsó lehetőség, ami biztonságot jelenthet.