Attól, hogy a marketingen belül lassan külön speciális területté növi ki magát a marketing szövegírás, szinte misztikummá is vált. Azt sejteti, hogy olyan trükkjei vagy szabályai vannak, amelyeket nem tudhat bárki, amit specialistától, szövegíró szakembertől kell elsajátítani. Van is ebben valami, de szerencsére nem ilyen nagy ördöngösség ez.
Tény, hogy kiindulásképpen össze kell szedni néhány nélkülözhetetlen hozzávalót a szövegíráshoz, és be kell tartani újabb néhány törvényszerűséget. Ezek valóban nagyon fontosak, hiszen kifejezetten vásárlás- és reklámpszichológiai hatások indokolják őket.
A szöveg akkor jó, ha 4 elvárást is teljesíteni képes:
1. Megkapó az olvasó számára, vezeti őt – lehetőleg úgy, hogy azt tegye, amit mi szeretnénk. Ehhez kell bevetni a pszichológiai trükköket.
2. Azzal a szóhasználattal készül, amivel az olvasóink gondolkodnak.
3. Akkor eredményes, ha minél nagyobb arányban valósítja meg a konverziós célt: az ajánlatkérést, vásárlást vagy adott esetben a kapcsolatfelvételt, esetleg regisztrációt.
4. Online marketingszövegek esetében pedig a szövegeknek a Google kulcsszó-sűrűségi követelményeit is teljesíteniük kell ahhoz, hogy a kereső relevánsnak ítélje az oldalt.
Álljunk neki
Először készítse össze a szövegírás hozzávalóit! A hatásos szövegírás ugyanis NEM a szavakon múlik! Vagy legalábbis nem teljesen, csak kb: 40-50 százalékban.
Ahhoz, hogy jó és hatásos szöveget írjon, át kell gondolnia a stratégiáját. Stratégia nélkül képtelenség jót írni: még a legnagyobb guruknak sem menne. Melyek azok a legfontosabb kérdések, amelyekre össze kell gyűjtenie a válaszokat ahhoz, hogy a szövegírás már játszi könnyedséggel menjen, és Ön még élvezhesse is az alkotást?
1. Jól gondolja át, hogy kik lehetnek az Ön ideális vevői! Az ideális vevő nem csupán a célcsoport meghatározását jelenti. Önnek azoknak a körét, attitűdjét, problémáit, félelmeit, vágyait, sőt, szóhasználatát kell definiálnia, akik az Ön termékével /szolgáltatásával tökéletesen ki tudják elégíteni szükségleteiket.
A példa kedvéért: egy kastélyhotel olyan házasodni vágyó fiatal párok számára ideális helyszín, akik a nagy romantikára, nagy felhajtásra, eleganciára, „hercegi” bánásmódra vágynak. Ezért a szövegírásban ezeket az igényeket kell domborítani. Ha az ideális vevők jellemzőit sikerül pontosan tisztáznia, akkor nagyon nagy eséllyel őket fogja bevonzani, hiszen ők érzik magukat megszólítva. Ha szimplán esküvőt hirdetne, akkor a 3. házasságkötésére készülő, „kiskocsmába szánt szűk körű lagzit akaró” párok is betévednének Önhöz. Ezek az ügyfelek azonban rossz ügyfelek lennének, hiszen egészen biztosan nem azt kapnák, amire vágytak.
2. Jól gondolja át azt is, hogy mi a szövegírás célja! Ezt persze nagyban meghatározza, hogy milyen eszközzel dolgozik épp: ha google adwords hirdetést ír, ha szórólapot szövegez, vagy webes tartalmat alkot, más-más célokat rögzítsen! A célok azonban meghatározzák a szöveg jellegét, stílusát, hosszát is. Milyen célok lehetségesek? Például: feliratkozásra akarja rávenni az olvasóit? Kattintásra? Megrendelésre? Valamilyen visszajelzésre? Arra, hogy telefonáljon? Kérjen ajánlatot? … stb.
3. Végül pontosan fogalmazza meg magában mi legyen az az ajánlat, amivel felkeresi a vevőit! Érdemes elgondolkodnia azon, hogy ha az ajánlat magas árú termékre vonatkozik, akkor nem biztos, hogy egy féle eszköz, vagy egy email elég lesz! Jobb rögtön kitalálni a lépéssorozatot, amivel meggyőzhetők az olvasók. Az ajánlattal szemben további követelmény, hogy legyen ellenállhatatlan, vagyis lényegesen kedvezőbb feltételekkel megvásárolható – néhány napig, amíg a kampány tart – mint egyébként.
Ha már így összeszedte a hozzávalókat a sikeres szövegíráshoz, neki is láthat. Most már könnyebben fog menni, hiszen a legfőbb gondolatok, célok, lépések és az irány adottak.
Kívánok Önnek sikeres szövegírást és eredményes reklámkampányokat!
Farkas Erika marketingszoveg.hu