Hollandia áll az élen az e-mobilitás versenyben

Az innovatív autóipar piacon csak Hollandia tudja felvenni a lépést az ázsiai országokkal, ahol Kína vezeti a mezőnyt. Európa komoly lemaradásban van: Ázsiában 2017 első felében kétszer annyi elektromos és hibrid autót adtak el, mint Nyugat-Európában. Ez derül ki a Roland Berger legújabb, autóipari tanulmányából.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Roland Berger folyamatosan nyomon követi az autóipart érintő jelentős változásokat, melyekről az év elején már tett közzé egy tanulmányt “Automative Disruptive Radar” címen. A radar az adott piac aktivitása, technológia felkészültsége, szabályozási keretrendszere, infrastrukturális helyzete és a fogyasztói érdeklődés tükrében értékeli az országokat. Az ennek folytatásaként 2017 őszén kiadott újabb tanulmány szerint az új mobilitási koncepció gyakorlati megvalósításában Hollandia áll az élen az országok közötti versenyben.

Az értékelési rendszer legfontosabb tényezői közé tartoznak a közösségi mobilitás, az autonóm vezetés, a digitalizáció, az e-mobilitás és mindenekfelett a szabályozási-keret és az infrastruktúra megléte, amely lehetővé teszi az ilyesfajta innovációk létrejöttét. Ezeken a területeken Hollandia vezeti a sort, Németország csak a középmezőnyben található a maga ötödik helyével, míg az Egyesült Államok a tizedik a rangsorban. Ezek a főbb megállapításai a Roland Berger második “Automative Disruptive Radar” című tanulmányának, amelyben tizenegy ország összesen tizenegyezer fogyasztóját kérdezték meg Kínában, Németországban, Franciaországban, az Egyesült Királyságban, Indiában, Olaszországban, Japánban, Hollandiában, Szingapúrban, Dél-Koreában és az Egyesült Államokban.

Főbb változások az első tanulmányhoz képest

Az első tanulmányhoz képest a legfőbb változás a fogyasztói érdeklődésben, a technológiában és a szabályozásban történt. Az iparági aktivitás mellett az előbb említett három kategóriában is az ázsiai országok – Kína, Szingapúr és Dél-Korea – állnak az élen. Szingapúr például csökkentette az autonóm vezetés bürokratikus korlátait és tesztjelleggel bevezette az önvezető turistabuszokat és a vezetőnélküli teherautókat. Ha ezek a próbálkozások sikerrel járnak, akkor a városállam komoly lépést tehet az innovatív forgalom-koncepció felé.

“A jövőt az autonóm vezetés jelenti – elsőként és legfőképpen Ázsiában” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. “Míg az olyan országok, mint Szingapúr ráléptek a gázra a törvényhozás terén, addig az olyan hagyományos piac, mint Németország azzal van elfoglalva, hogy csökkentse a dízel botrány káros hatásait.” Mindazonáltal a tanulmány eredménye kimutatta, hogy a felhasználók nyitottak a változásra: a válaszadók 45%-a világszerte érdeklődését fejezte ki az autonóm vezetéssel kapcsolatban.

Elektroautó: csöbörből vödörbe
Ha figyelembe vesszük azt is, milyen természeti erőforrásokat igényel egy nagy elektromos autó gyártása, kiderül: a kisebb, robbanómotoros kocsi előállítása és használata összességében kevesebb károsanyag-kibocsátáshoz vezet. A kiutat a kis elektromos és benzinmotoros autók jelenthetik.
Az elektromos autók még mindig túl drágák

Az autóvezetők nyitottak az új e-mobilitási fejlesztésekkel szemben. Az összes válaszadó 35%-a tartja elképzelhetőnek, hogy elektromos autót vásároljon magának, de Ázsiában az arány elérte az 50%-ot, egyes ázsiai országokra lebontva pedig a közel kétharmadot.  A nyugat-európai országok esetében ez az adat 30%, az Egyesült Államokban pedig alig 15%. „Ezek a változó preferenciák szintén megmutatkoznak az értékesítési adatokban” – elemezte a helyzetet Schannen Frigyes. „A tölthető hibrid autók és az elektromos autók eladási számai 2017 első felében kétszer olyan magasak voltak Ázsiában, mint Nyugat-Európában, és két és félszer olyan magasak, mint az Egyesült Államokban.”

Ugyanakkor egy dologban az összes országban egyetértenek a fogyasztók: az elektromos autók még mindig túl drágák. A második legerősebb érv az elektromos autókkal szemben a kezdetleges töltési infrastruktúra. A nyugat-európai országok közül egyedül Hollandiában tűnik elfogadhatónak a helyzet. “Habár az értékesítési mutatók a tölthető hibrid és az elektromos autók esetében is csökkentek a támogatások hiányában, az ország kimagasló töltő infrastruktúrával büszkélkedhet” – magyarázta Schannen Frigyes. “Ez pedig alapot nyújt a jövőbeli növekedésnek.”

A szabályozási keretrendszer új lökést adhat az automata vezetésnek

Kína vezető pozícióban van az e-mobilitás és a közösségi autózás területén, így az összetett rangsorban is a második helyen végzett, emellett még további jelentős fejlesztési potenciállal rendelkezik. Schannen Frigyes szerint: “Az e-mobilitásban szerzett vezető szerepe mellett, Kínának minden esélye megvan arra, hogy az autonóm vezetés területén is piacvezetővé váljon.” Az autonóm vezetés elterjedésének egyik alapvető mozgatórugója az adott ország jogi és szabályozási kerete. “Ezen az autópályán pedig Kína halad a belső sávban új autonóm jármű modellekkel a tarsolyában.”

Európa még mindig le van maradva. Bár már vannak önvezető autókra vonatkozó iránymutatások, arról továbbra sincsenek hírek, hogy az egyes típusok mikor lesznek jóváhagyva. “Ha Európa nem akar lemaradni, akkor a törvényhozásnak minél előbb támogatnia kell az új közlekedési koncepciót és az innovatív mobilitási megoldásokat” – mondta Schannen. “Csak így lesz képes növekedni és fejlődni a piac.”

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo