Időről időre érdemes összehasonlítani a bankok számlacsomag ajánlatait, jelentős eltérések lehetnek ugyanis az elérhető konstrukciók között. Most különösen aktuális lehet a tájékozódás, ugyanis október 29-től hatályba lép az a kormányrendelet, amely rögzíti a fizetésiszámla-váltás feltételeit és határidőit. Ennek értelmében az új bank elintézi a csoportos beszedési megbízások, állandó átutalási megbízások áthozatalát az előző pénzintézettől, valamint a beszedők és a számlára ismétlődő átutalást teljesítő felek tájékoztatását az új bankszámláról, továbbá – ha az ügyfél kéri – akár a korábbi számla lezárását is, így az adminisztrációval, ügyintézéssel töltött idő jelentősen csökkenhet – hívták fel a figyelmet a CIB Bank szakértői.
Bankszámlaválasztás előtt érdemes végiggondolni, milyen banki szolgáltatásokat veszünk rendszeresen igénybe. A bankszámla és az azon végzett tranzakciók bizonyos költségekkel járnak, azonban ma már találhatunk olyan számlát, amely díjmentes. Ráadásul a számlákhoz különböző időszakos kedvezmények, akciók is tartoznak, melyekkel a további költségeket is megtakaríthatjuk. Mint azt korábban megírtuk, egy vállalkozás évente akár 9 ezer forintból is ki hozhatja az átutalásokért és egyéb banki szolgáltatásokért fizetett díjakat. Ám ha nem vagyunk elég körültekintőek, akkor ennek a háromszorosába is kerülhet ugyanez, hiszen egy rosszul kiválasztott számla költsége évente 30 ezer forint is lehet.
Fontos, hogy mely díjakat vizsgáljuk, amikor a bankok ajánlatait mérlegeljük. A reklámokban sokszor láthatjuk, hallhatjuk, hogy a számlavezetési díj 0 forint. A valóságban azonban ez egy jóval kevésbé jelentős díjtétel, mint például az utalások díjai. Gondoljunk csak bele, hogy már a cégünk működésének kezdeti szakaszában is havonta több utalást kell indítanunk, lehetnek ezek bankon belüliek vagy kívüliek, lehetnek esetiek vagy rendszeresek. Ezeknek a díja sokkal inkább meghatározó a bankszámla összköltségeinek vizsgálatakor, mint a számlavezetési díj esetleges ingyenessége.
Egy cég, egy számla
Egy fejlődő gazdaságban a gazdasági társaságok banki termékpenetrációja elméletileg növekedő pályán mozog, mivel nő a hitelezés, és megindul a banki verseny az ügyfelekért, ami erőteljes termékfejlesztésben is megnyilvánul. Mivel a hazai bankrendszer sokszereplős, és viszonylag fejlett, a növekedő termékhasználat a bankkapcsolatok számának emelkedését hozhatná, de a cégbíróság által közzétett bankszámlaszámok nem ezt mutatják. A hazai vállalkozások átlagos bankkapcsolatainak száma ugyanis alig haladja meg az 1-et, de még az 1 milliárd forint feletti szegmensben is csak 2 körül mozog az átlag, és ezek az arányok az elmúlt években még csökkentek is. A szakemberek szerint a jelenség mögött három fő tényező állhat. Az első viszonylag prózai: az elmúlt évek banki kivonulásai, összeolvadásai következtében csökkent a választható bankok száma. Hiba lenne azonban tisztán ezzel magyarázni a jelenséget, hiszen a bankpiac főszereplői jellemzően megmaradtak, és változatlanul működnek. Ugyancsak fontos tényező a hitelezés visszaesése. Magyarországon a vállalati hitelezés volumene 2015-ben is csökkent, csakúgy, mint a projekthitelek száma és értéke és mindkettő jócskán elmarad még a 2008-as utolsó békeév értékeitől. Ennek következtében a kifutó hitelügyletek száma meghaladja az újakét, ami miatt sok bankkapcsolat szűnhet meg ezekben ez években.
Menő, de veszélyes az online bankolás
Az okostelefonok terjedésével változnak az ügyfelek igényei, szokásai is, ehhez pedig már a pénzügyi szolgáltatók is igyekeznek alkalmazkodni. Ma már rendkívül elterjedt az online pénzügyi szolgáltatások használata a magyar cégek körében: 10-ból 9 cég (94%) használ különféle online banki szolgáltatásokat a napi működése során. Több bank már rendelkezik nemcsak internetes felülettel, de mobilapplikációval is, amellyel akár a bankszámlákhoz kapcsolódó egyes szolgáltatásokat is kiválthatjuk.
Ugyanakkor ennek a kényelemnek ára van, mivel a vállalatokat kiteszi az online pénzügyi csalások kockázatának és lehetővé teszi a kiberbűnözők számára, hogy egy újabb módon férhessenek hozzá a vállalati IT infrastruktúrához. A bizalmas információk megvédése a cégek egyik legfőbb szempontja, amikor bankot választanak. A megkérdezett vállalatok közel háromnegyede (72%-a) mondta azt, hogy a bankokat biztonsági reputációjuk alapján választják, és 10-ből 9 vállalat (88%) hajlandó akár többet is fizetni, hogy egy olyan bank legyen a partnere, amely fejlett biztonsági szolgáltatásokkal és jó biztonsági múlttal rendelkezik. A cégek 43%-a szerint saját maguknak is további lépéseket kell tenniük a pénzügyi tranzakciók megvédése érdekében.