Hiánycikk a tudatosság

Egyre nagyratörőbben terveznek, optimisták a magyar kisvállalkozások, de a tudatos tervezés még mindig hiánycikk. Még mindig óvatosak, kockázatkerülők a hitelek terén, ha fejlesztenek, akkor azt önerőből teszik.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kép:Pixabay

A kisvállalatok nagyratörően terveznek, jövőjükkel kapcsolatban optimisták, de ezt egyelőre nem egy tudatos stratégia, üzleti terv mentén teszik – derül ki a CIB Bank és a BellResearch közös reprezentatív kutatásából. Ugyanakkor jelentős mértékben nőtt az elmúlt egy évben azoknak a kisvállalkozásoknak az aránya, amelyek valamilyen fejlesztést terveznek a következő egy évben, azonban ezeket túlnyomó részben önerőből szeretnék megvalósítani. Nyolc évvel a válság után a külső források megítélésével kapcsolatban még mindig nagyon erős tényező az óvatosság és a kockázatok minimalizálása.

Jó irányba, de még inkább csak sodródnak a kisvállalatok

A tervezés területén komoly hiányosságokkal küzdenek a hazai kisvállalatok. A CIB Bank felmérése szerint a 300 millió forint árbevétel alatti vállalkozások közül tízből négy tartja csak fontosnak a tudatos tervezést, egyharmaduk viszont egyáltalán nem. Ez az arány az előző időszakhoz képest javulást mutat, akkor a vállalkozások hozzávetőlegesen negyede készített még csak üzleti tervet. Ma már a vállalkozások jelentős része legalább fél évre előre tud tervezni. Ahogy nő a foglalkoztatottak száma, úgy emelkedik a tudatosan tervező vállalatok aránya is, de a tervezés alapján komoly régiós eltérések is megfigyelhetők: míg Közép-Magyarországon 51 százaléknyi az üzleti tervet készítők aránya, addig Kelet-Magyarországon 27 százalék.

Vannak akik fogadalmakat tesznek üzleti tervek helyett.

Bár a tudatos pénzügyi tervezés még kevés kisvállalatot jellemez, érezhető mértékben nőtt az elmúlt bő egy év alatt azoknak az aránya, amelyek valamilyen fejlesztést terveznek végrehajtani az előttük álló egy év során – derül ki a kutatásból. A felmérés eredményei szerint a megkérdezett vállalkozások több mint egyharmada (35 százaléka) lát lehetőséget jövedelmezőségének növelésére kisebb beruházás, fejlesztés révén – szemben a 2014 végi 23 százalékkal –, körükben tízből kilencen konkrétan terveznek is ilyet a következő egy éven belül. Figyelemre méltó emellett, hogy a belföldi és a külföldi terjeszkedésre, a tevékenység, profil bővítésére, illetve új értékesítési csatorna bevezetésére is magasabb arányban látnak lehetőséget a kisvállalkozások az előző évhez viszonyítva.

Számoljunk, vagy ne?
Egy vállalkozás komplex rendszer, rengeteg területet kell figyelni, egyensúlyban tartani, miközben nem csökkenhet a kreativitás és a lelkesedés sem, ha sikeresek akarunk lenni. Hiába működik azonban jól számos részterület, ha működésükről nem állnak rendelkezésünkre számok, és nem derül ki, hogy az egész rendszer esetleg veszteséget termel.
A hitelfelvételi kedvet továbbra is az óvatosság jellemzi

A vállalkozások túlnyomó része saját forrásból valósítja meg beruházásait, külső finanszírozás esetén leginkább a pályázati és banki forrásokra támaszkodnak a kisvállalkozások. Az elmúlt 3 évben a 0-300 millió forintos árbevételű vállalkozások csupán 14 százaléka vett fel valamilyen hitelt, a távolmaradás egyik legfontosabb oka pedig a kockázatok minimalizálása. A hitelfelvételi kedv az elmúlt időszakban gyakorlatilag nem változott, azok a cégek, akik mégis külső forrásból valósítják meg beruházásaikat leggyakrabban folyószámla- vagy beruházási hitelt vesznek igénybe. „A saját ügyfélkörünkben pozitív változásokat látunk, hiszen a tavalyi évben hozzávetőlegesen 20 százalékkal nőtt a finanszírozott ügyfélszámunk. A legkeresettebb finanszírozási forma a folyószámlahitel, amely likviditási problémák esetében nyújtja a legrugalmasabb megoldást. Ügyfeleink többsége a kereskedelmi és szolgáltató szektorban működik, a legtöbb esetben alvállalkozóként. Nekik különösen fontos, hogy át tudják hidalni a hosszabb fizetési határidőket, illetve a hirtelen jelentkező kiadásokat” – emelte ki Bodnár Zoltán, a CIB Bank Kisvállalati Szegmens vezetője.

Optimista jövőkép

A vállalkozás jövőjéről alkotott kép alapján is javult kissé a kép az egy évvel korábbihoz képest. A vállalkozások közel fele fejlődést, kétötöde stagnálást prognosztizál az elkövetkező egy-két évre, és mindössze egytizedük számít csökkenésre. A nagyobb árbevételű cégek ugyanakkor optimistábban látják helyzetüket. A kutatás szerint a 0-300 millió forintos árbevételű vállalkozások kétharmada legalább kismértékben nyereséges volt, míg a foglalkoztatottak létszáma nem változott számottevően.

Így enyhíthető az üzleti kockázat
Vállalkozni kockázatos dolog, de ez nem azt jelenti, hogy fejest kellene ugranunk az ismeretlenbe. A sikeres vállalkozók minden lehetséges dolgot megtesznek, hogy csökkentsék a kockázatokat - aztán viszont bátran állnak az ismeretlen elébe.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo