A jó munkaerő érték, de a kiváló munkaerő felbecsülhetetlen. Nem kis tétre megy a játék: egy frissen publikált felmérés szerint a „jó” munkaerőnél a „kiváló” dolgozó csaknem kétszer produktívabb. Azonban a folyamatosan változó piaci viszonyok között a cégvezetőnek fel kell ismernie, hogy melyik alkalmazottja a csúcs. De honnan? Jack Zenger és Joseph Folkman a Harvard Business Manager szerzői több mint négyezer munkavállalóról készült értékelést analizáltak, hogy kiválogassák azokat a tulajdonságokat, amikről felismerhetjük a kiváló munkaerőt. Erre jutottak.
Magas célokat tűz ki
A kutatás eredménye szerint ez a kiváló munkaerő legfontosabb tulajdonsága. Olyan célokat tűz ki maga elé, amelyek másoknak elérhetetlennek tűnnek – és el is éri őket. Az átlagosabb dolgozó ezzel szemben hajlamos abban a hitben élni, hogy ha jó munkát végez és gyorsan elkészül vele, akkor csak még több munkát kap.
A közös célért dolgozik
Habár a legtöbben úgy vélik, hogy a kiváló munkaerő szakmai felkészültsége és profizmusa fontosabb, a valóságban ezek egy átlagos dolgozó képességei. A kiváló dolgozó azonban nem csak a személyes érdekeiért munkálkodik, hanem a csapat, vagy a vállalat eredményességét tartja szem előtt, ezért „jó csapatjátékos”. Az átlagos munkaerő ezzel szemben szívesen dolgozik egyéni projekteken, mert így saját teljesítményét sokkal jobban kidomboríthatja a főnöke előtt. Csakhogy a vállalat érdekeit – és ezzel együtt a munkavállaló érdekeit is – a legtöbbször a közösen elért eredmények szolgálják leginkább.
A legjobb alkalmazottak nem félnek akár nagy tömeg előtt is képviselni a cég érdekeit vagy bemutatni a céljait. Legyen szó akár egy prezentációról, vagy egy konferencia előadásról. Az átlagos munkavállaló ezzel szemben inkább húzódozik a feladat elől, nem azért, mert nincs feltűnési viszketegsége, hanem mert nem feltétlenül ért egyet a képviselni szándékozott célokkal.
Nem fél a változásoktól
Az a vállalat, amelyik a jelenlegi környezetben a munkatársak, vagy a középvezetők ellenállása miatt képtelen a változásra, halálra van ítélve. A kiváló munkaerő a változásoknál nem a székét félti, hanem lehetőségként tekint erre. legyen szó akár stratégiai, akár taktikai váltásokról.
Nem csak beszél, cselekszik is
Sok ember könnyedén megígér bármit, majd azután meg is feledkezik róla. Ez egy vállalatnál azonban súlyos összegekbe kerülhet. A csúcsmunkaerő azonban nem csak a levegőbe beszél, hanem valóra is váltja, amit megígér.
Nem fél beismerni, ha hibázik
Nem lehet mindig, mindenkinek igaza, és mindenki követ el hibákat. Az igazán produktív munkavállaló nem próbálja meg elsunnyogni a hibáját, hanem őszintén belátja - és tanul belőle. Megértette ugyanis, hogy sokkal károsabb, ha valaki nem ismeri be tévedését – és esetleg újra és újra elköveti ugyanazt a hibát.