Mostanáig önerőből építette az üzletet Árendás Csaba, a SmartVineyard – Szőlőőr – megálmodója, a globális piacokban rejlő potenciál kihasználásához azonban kockázati tőkére van szüksége. Ha összejön, az egyelőre csak a borászok életét megkönnyítő high-tech megoldást kiterjesztik számtalan haszonnövényre és gyümölcsre, és a világ szinte összes gazdálkodója az innovatív megoldás piacává válik.
Az első lépés már megvolt: a cég dobogós helyezést ért el a világ egyik legrangosabb startup versenyének európai döntőjén, és ezzel bejutott az Intel Global Challenge egyesült államokbeli fináléjában.
Robbanás előtt
A jó minőségű borhoz jó minőségű szőlő kell. A szőlőnek azonban számtalan ellensége van, a permetezés pedig drága, és kevésbé természetes megoldás.
– Magyarországon a növénybetegségek miatt az átlagos terményveszteség tizenöt százalék. A gazdák legnagyobb problémája, hogy mikor, hol és milyen mértékben permetezzenek. A Szőlőőr használatával a szőlészek sokkal pontosabb képet kapnak a tőkéket megtámadó kórokozókról, az adott dűlő mikroklímájáról, a levelek nedvességtartalmáról és mindezek függvényében a permetezési szükségletekről. A hardverből és szoftverből álló, napelemmel működő high-tech eszközt a szőlőoszlopra kell rögzíteni öt–kilenc hektáronként. Az összegyűjtött adatokat a számítási felhőben egy intelligens szoftver azonnal feldolgozza, és a borászok internetes felületen, okostelefonjukon vagy a tabletjükön bármikor ellenőrizhetik a dűlők valós idejű állapotát. Anélkül tehát, hogy naponta végigjárnák a birtokot, bárhonnan, a szükséges mértékben és a kellő időben tudnak védekezni a betegségek ellen. A SmartVineyard technológiával készült bor előállítása olcsóbb, ráadásul a nedűben kevesebb lesz a mesterséges anyag – mondja Árendás Csaba, és hozzáteszi: ez a SmartVineyard a palack címkéjén is megjeleníthető, ami marketingszempontból fontos.
A startup mostanáig organikus úton fejlődött. Négy év alatt jutott el odáig, hogy a legnagyobb hazai borászok használják az okos megfigyelőrendszert, és nyolc országba, többek között Chilébe, Kaliforniába is szállítanak. A piaci igény egyértelműen látszik, sőt mivel az optimális növényvédelem nemcsak a szőlősgazdák problémája, más növénykultúrákkal foglalkozó agrárgazdák is érdeklődnek a szenzortechnológián alapuló megfigyelőrendszer iránt. A probléma hatalmas, és nincs rá jó megoldás sem Kaliforniában, sem Chilében.
– Az ugrásszerű növekedéshez szükséges tőkét azonban már nem tudjuk kitermelni önerőből. Kiváló mérnökökre és agrárszakemberekre van szükségünk a high-tech agrárprojekt kiszélesítéséhez, remek értékesítőkre a piacok lefedéséhez, és az adott régiót ismerő profi marketingesekre. Ahhoz, hogy a QuantisLabs az agrárium Google-jévé váljon, körülbelül negyven főre van szükségünk. Számtalan mezőgazdasági területről keresnek bennünket, és azt nem lehet mondani a vevőnek, hogy „nem tudjuk elkészteni”. Lehet, hogy most nem tudjuk, de fogjuk tudni – állítja Árendás.
A startup ma tizennégy főt foglalkoztat, bevétele százmillió forint volt a múlt évben, de a következő három évben ennek a sokszorosára ugorhat. Mivel a vevő az ajtóban toporog, a tőkebevonás sürgőssé vált. Ráadásul olyan egyezségre van szükség, amely nem zárja ki a második körös befektetést sem.
A siker titka
Ha most indítaná el a vállalkozását Árendás Csaba, megfordítaná a sorrendet, és előbb keresne tőkét. A QuantisLabs azonban mostanáig kizárólag saját tőkéből fejlődött, és a termékértékesítésből befolyó pénzeket is visszaforgatták.
– Az első évben mindössze egy egyetemi hallgatót tudtam alkalmazni négy órában. Időigényes az organikus fejlődési út, de rengeteget lehetett így tanulni, igaz, több a kudarc is. A legnehezebb a sikeres globális piaci jelenléthez szükséges menedzsmenttapasztalatok megszerzése volt. Ha a legelején bevonunk kockázati tőkét, a hiányzó szaktudás pótlásához is kapunk segítséget, és ahhoz is, hogy a pénzt hogyan kell hatékonyan felhasználni vagy az ügyféllel bánni.
A növekvő ügyfélkör igényeinek kiszolgálása, az elengedhetetlen supportrendszer kialakítása sokba kerül, ám a profi termékhez és a profi céghez a vevői utánkövetés és a támogatás is hozzátartozik. Ha ezt nem tudja biztosítani a cég, piacot veszít. Az igények egyre sokrétűbbek.
– Malajziából malájul jön a megkeresés, a chilei ügyfél pedig reklamál, hogy véletlenül az angol nyelű használati utasítást csomagoltuk és nem a spanyolt. Ahogy nő a vállalkozás, újabb és újabb megoldandó feladatok merülnek fel. Az igényeket pedig azonnal ki kell elégíteni, hiszen aki fizet, az diktál.
– Nincs idő és ember betanítani a kezdőt, aki még a piaci problémát sem látja tisztán. Csak profikkal dolgozom a kulcsterületeken. Az értékesítési vezetőt, a marketingest, a pénzügyest meg kell fizetni, máskülönben sokkal többe kerül a piaci veszteség. Inkább kevesebb emberrel bővültünk mostanáig.
Az üzlet: hétköznapi problémákra adott válasz
Árendás Csabának nem ez az első startupja. 2005-ben a Műszaki Egyetem mérnök-informatikus hallgatójaként egy IT-biztonságtechnikai terméken kezdett dolgozni. A 2005-ben alapított egyetemi spin off, a QuantisLabs erre a termékre jött létre. Pár ezer licencet eladtak Szingapúrban, de az ügy itt megrekedt.
– Inkább magunknak fejlesztettük a terméket, és az értékesítésre, marketingre nem helyeztünk súlyt. Nem csináltuk végig a piac közeli kutatást, és a termékfejlesztés is megrekedt. De felfigyeltek ránk szakemberek, és a csapat tagjai különböző helyekről kaptak megkereséseket. Így jutottam ki Svájcba egy PhD-kurzusra – idézi fel Árendás.
Svájcban számtalan startuperrel, valamint már befutott üzletemberrel találkozott. Olyanokkal, akik nemcsak ötleteltek, hanem végig is mentek az ötlettől a sikeres vállalkozáshoz vezető úton. Ekkor döbbent rá, hogy a banki titkosításban használható kvantum véletlenszám-generátorból akár vállalkozást is építhetett volna. Ahogyan fogalmaz, „az életben a legszomorúbb, ha valamit megtehettem volna, de nem tettem”.
– Itthon még kevés a hős, az ember kevésbé szembesül az elszalasztott lehetőséggel. Ezzel szemben Svájcban egyértelműen látszik, hogy lehet a semmiből naggyá válni egy jó ötlet és a kitartó, kemény munka révén. Nagyon erős motivációs erő látni a sikert, és szembesülni azzal, hogy bárki válhat befutott vállalkozóvá. Rájöttem, hogy én vállalkozni szeretnék.
Svájcban a PhD-kurzus keretében szenzorhálózatok fejlesztésén dolgozott a fiatal mérnök. Ez a tudás találkozott a családi szőlészetből ismert problémával, és vezetett a Szőlőőr kifejlesztéséhez.
– Nem a pénz motivált, hanem a kihívás. Azt láttam, hogy a szenzortechnológia megoldást adhat egy olyan problémára, ami a világon sokakat érint. A szőlőbetegségek kialakulásában szerepet játszó éghajlati paraméterek több ponton való mérése és az eredmények kiértékelésével kapott adatok segítségével jelentősen csökkenhetnek a növényvédelmi költségek, ami nemcsak a gazdák működését teszi hatékonyabbá, hanem azt is elősegíti, hogy egészségesebb szőlőből minőségibb bor készülhessen.