1. Bérelt vagy saját?
A legelső és a továbbiakban szinte mindent meghatározó kérdés a webáruház indítással kapcsolatban, hogy bérelt vagy saját részünkre fejlesztett megoldást választunk. Minden megoldás életképes és indokolható és mindkettőre lehet sikeres üzletet építeni, a fontos az, hogy mi magunk tudatosan döntsünk egyik vagy másik mellett - magyarázta a szakember. Bár a saját webáruház kezdeti bekerülési költsége nagyobb és nagyobb az esély arra is, hogy esetleg valamilyen szakmai trükk kihasználásáról lemaradunk, magunknak kell gondoskodnunk a fejlesztésekről is, viszont cserébe a végeredmény a miénk lesz. Ha mi találunk ki egy nyerő újítást, azzal valódi sikert érhetünk el. Megpróbálhatunk egyedi megoldásokat kidolgozni, amivel kitűnhetünk a webáruházak tömegéből és attól sem kell tartanunk, hogy a webáruházat üzemeltető cég valamilyen változtatása miatt kerülünk gondba. A bérlés mellett szól az olcsóbb indulási költség és az, hogy a mi webáruházunk is részesül azokból az újításokból és technikai fejlődésből, amit a központ eszközöl. Nagyon fontos figyelni arra, hogy a választott megoldáshoz járjon támogatás, hiszen biztos, hogy szükség lesz rá, mindig adódhatnak gondok - mondta el Bernáth Lajos, a Trendency Zrt. sales managere a Piac&Profit konferenciáján.
2. Személyre szabott árképzés
Jelentős versenyelőnyt jelenthet, ha olyat tudunk, amit a konkurencia nem:
a. adott vevőre vonatkoztatott cikkenkénti árakat tartalmazó úgynevezett IFS árlistát készítünk
b. a rendelési érték függvényében sávosan változó mennyiségi kedvezményt tudunk biztosítani vevőinknek
c. globálisan, vevőnként, esetenként vevőcsoportonként határozzuk meg a mennyiségi kedvezmény mértékét
Egy profi webáruházi rendszer minderre képes úgy, hogy ehhez nincsen szükség emberi beavatkozása, a rendszer teljesen automatikusan "intézi" a speciális árakat a beállított feltételeknek megfelelően. Ha valaki 100-150 terméknél többet kínál a webáruházában, már érdemes lehet ezzel a megoldással foglalkozni a szakember szerint, hozzátette azonban, ez már a "csillagromboló" szint a kategórián belül.
A legtöbb webáruház persze nem használja ki még részben sem a keresőoptimalizáció nyújtotta lehetőséget, holott egy webáruház rengeteg marketing kiadást megspórolhat rajta, nem is beszélve a magasabb látogatottságról. Fontos, hogy weboldalunk egy adott kulcsszóra (vagy szókombinációra) rákeresve a keresőkben (elsősorban Google-ban) előkelő helyen szerepeljen. Ehhez webáruházunk minden egyes oldalának keresőoptimalizáltnak kell lennie, méghozzá mindegyiknek arra a termékre vagy kategóriára, amiről szól. Jó, ha tudjuk, egy hatékony webáruház mindezt teljesen automatikusan csinálja, csak fel kell vinni a kategóriákat és termékeket, megadni a nevüket, és utána a rendszer magától úgy alakítja ki az adott termék/kategória oldalát, hogy az keresés szempontjából optimális legyen az adott kulcsszóra.
Néhány konkrét változtatással jelentősen javíthatunk a találati helyezésen
a. A termék neve szerepel az URL-ben
b. A termék neve szerepel az oldal TITLE-jében (a címsorban, a böngésző legtetején)
c. A termék neve szerepel H1 tagban (azaz header tagban, címben – ezt csak a forráskódban lehet megnézni, kívülről nem látszódik)
d. A termék neve szerepel az oldal meta tagjában (ez sem látszik kívülről).
Sajnos a webáruház is egy olyan terület, hogy elkészültünk, működik az áruház, fent vannak a termékek, akkor sem ülhetünk nyugodtan a babérjainkon, várva, hogy kattintsanak a vevők. A felmérések szerint a webáruházak jelentős részének az első években is jelentős változtatásokat kellett eszközölnie, hogy minden az elvárásoknak megfelelően működjön. Fel kell készülnünk arra, hogy követnünk kell a trendeket, elemezni a rendszerből érkező adatokat, hogy mindig akár apró, akár nagyobb mértékben alakíthassunk az áruházon az aktuális elvárásoknak és eredményeknek megfelelően.
5. Jól megtervezett marketing
Nagyon fontos, hogy az első 1 éves költségvetésünknek legalább a fele marketing költség legyen - a webáruház elkészítésével, feltöltésével és üzemeltetésével járó egyéb költségek maximum ezen büdzsé felét tegyék ki. Az egyik legsúlyosabb hiba amit elkövethetünk, hogy minden erőforrásunkat az áruház kialakításába tesszük, és nem marad pénz marketingre. Ha pedig így van, láthatatlanná válunk a netes kereskedések tömegében és hiába kínáljuk a lehető legjobb termékeket a legjobb áron, erről senki nem fog értesülni.
A webshopon regisztrált felhasználók által megadott adatok közül, az email cím stratégiai jelentőséggel bír az online marketingben. Egy jól megszerkesztett hírlevél vagy jól kitalált akció, a már meglévő saját email adatbázisra alapozva, komoly vásárlásösztönző eszköz lehet. A webshop számára a jó email alapú marketing tevékenység létfontosságú lehet. (Természetesen nagyon fontos, hogy ezt jogszerűen használjuk.)