Az álláskeresők részéről leginkább a korábbi rossz tapasztalatok és az időpocsékolás áll a „miért ne?” lista élén, a munkatársat kereső HR-esek pedig arra hivatkozva hagynák ki a tanácsadókat, hogy alkalmazásuk drága, időigényes, és nem szeretnének bizalmas információkat kiszivárogtatni. Miért érdemes mégis munkaerő-közvetítő mellett dönteni?
- A megbízóval egyeztetve elkészítik a követelményprofilt és a kutatási tervet. A munkaköri felelősségeket, a szervezeti pozíciót és az elvárásokat azonosítják.
- Figyelembe véve a követelményrendszert, összeállítják azon iparágak listáját, ahol tapasztalt, megfelelő szakmai hátterű jelöltek dolgozhatnak (targetlista)
- Összetett keresés indítása több csatornán, kapcsolati listák, hálózatok segítségével.
- Felkutatják a megfelelő jelölt elérhetőségét, felkeresik és tájékoztatják az új pozíció paramétereiről, ekkor még a Megbízó neve nem kerül nyilvánosságra.
- Kiértékelik a pályázati anyagokat
- Meghallgatják és előszelektálják a jelölteket
- Ellenőrzik a tanulmányok, munkahelyek, referenciák helytállóságát
- Előzetes ajánlási listát készítenek a megbízónak (short-list)
- Bemutatják a kiválasztott jelölteket Forrás:Humán Centrum
Manapság egyre inkább elterjedőben vannak azok a rendszerek, amelyek a munkatársat kereső HR-eseket és a jelöltjeiket ajánló fejvadászokat kötik össze. „A crowdsourcing alapon működő rendszer rendkívül egyszerű és átlátható. A munkatársat kereső HR-es feladja megbízását, a pontos kritériumokat meghatározva. Ezen a megbízáson a rendszerhez csatlakozott valamennyi tanácsadó, fejvadász dolgozhat, ezáltal jelentősen megnövelve a megfelelő jelölt megtalálásának esélyét, egy inspiráló verseny kialakulásának lehetőségét és lerövidítve a keresés idejét. A munkatársat kereső vállalatok számára további könnyebbséget jelent, hogy a tanácsadók csak releváns, előre szűrt és interjúztatott jelöltjeiket ajánlják a munkatársat kereső vállalatnak” – magyarázza a rendszer működését Nyitrai Orsolya, a Talent360 ügyvezetője. A crowdsourcing alkalmazása számos területen jelentős költségcsökkenést és hatékonyság növekedést jelenthet, például a munkaszervezésben vagy az adatfeldolgozásban is. Erről itt olvashat bővebben.
A crowdsourcingnak alapvetően két alfaját különböztetjük meg. „Vagy a közösség egy cél érdekében együttműködve, egymás ötleteit kiegészítve dolgozik, és egy tökéletesített végeredmény születik, vagy versengésszerű események során mindenki a maga sikeréért hajt. Utóbbi esetben a szervezők a legjobb megoldást használják majd fel” – magyarázza Szöllősi Gergely, a KreaNod reklám és design crowdsourcing portál alapítója. A crowdsourcing a munkaerő-toborzás területén leginkább a második típusú együttműködésben jelenik meg.
Az idő mellett ugyancsak nagy jelentőségű a költségtényező is. Az általános vélekedés szerint tanácsadót alkalmazni nem éppen olcsó mulatság. Ezzel szemben, ha az álláshirdetésre szánt összeget, a HR-es kolléga munkaidejét – amelyet a rengeteg önéletrajz áttekintésével tölt –, valamint az interjúztatás idejét összeadjuk, akkor sem járunk feltétlenül jobban. Arról nem is beszélve, hogy ha olyan jelöltet választ a cég, aki végül nem válik be, újra elölről kezdődik a toborzás és interjúztatás folyamata, az új kolléga betanítása. A fejvadásznak érdeke, hogy valóban kompetens személyt ajánljon, hiszen amennyiben garanciát vállalt, és a jelölt nem válik be, előre meghatározott időn belül kell újat biztosítania, a saját költségére. Ezen túl az új kollégát kereső HR-es kollégák gyakran ellenérvként hozzák fel, hogy nem szeretnék, ha bizalmas információk kerülnének a piacra. A tanácsadók ezzel szemben számos bizalmas keresést bonyolítanak le, így tisztában vannak azzal, hogy mi az, amit elmondhatnak a jelöltnek, valamint a toborzás legelején ezt minden esetben tisztázzák is a megbízóval.
Rengeteg időt és energiát takaríthat meg a vállalkozás, ha a megfelelő vezető felkutatását külső cégre bízza. Ebben az esetben ugyanis olyan kényelmes helyzetbe kerül, hogy a munkaerőpiacon lévő legjobb jelöltekből választhat. A jelöltek felkutatását és előszűrését átvállalja a fejvadász cég, mindeközben pedig a megbízó megőrizheti inkognitóját. Sok esetben a jelölt csak akkor tudja meg leendő munkáltatójának kilétét, amikor sor kerül kettejük személyes találkozójára. Tehát amennyiben fontos, hogy a versenytársak ne szerezzenek tudomást a vállalkozás munkaerőigényéről, feltétlenül érdemes fejvadász cég szolgáltatását igénybe venni.