Stagnálás nincs, vagy fejlődés van vagy visszafejlődés – a legtöbb agilis vezető számára alaptétel ez a gondolat. Ha nem fejlődünk, elsorvadunk. Nem lehet megállni, mert itt lihegnek a többiek a nyakunkban. Amennyiben mi vagyunk a piacvezetők, nem kell ahhoz paranoiásnak lennünk, hogy azt gondoljuk, mindenkinek a mi pozíciónkra fáj a foga.
Éppen ezért a sikeres vezetők többsége nem is áll meg a szakmai fejlődésében, időről időre kerít rá alkalmat, hogy tájékozódjon, képezze magát szakmailag. Sokan azt is belátják, hogy a pozíciójuk betöltéséhez mind saját maguk, mind a vezető munkatársak tekintetében szükséges a készségek, képességek fejlesztése is. Hasznos, üzletileg is megtérülő beruházás erre időt, energiát, figyelmet fordítani.
A harmadik fejlesztendő terület pedig a mentalitás (motivációk, magatartásmódok) világa, amiből a cégkultúra fog összeállni. A cégkultúra, ami mindennek az alfája és ómegája, aminek a jelentőségét oly könnyű elbagatellizálni. Nagyon könnyű negligálni, könnyű nagy hangon lesöpörni a cégkultúra kérdését az asztalról, mert felépíteni viszont nehéz. Erőfeszítést, önismeretet, őszinteséget, önreflexiót, intelligenciát, érzelmi intelligenciát feltételez. Ezek pedig nem teremnek meg minden bokor alján.
Jó lenne egy hatékonyan működő, jó légkörű szervezet, ahol lehet dolgozni! Ahol jó a hangulat, rendesek a kollégák, és jó fej a főnök is. Ilyen helyen általában jelen van a bizalom a munkatársak között (erről itt írtunk részletesen) energetizált a légkör és energikusak, jól teljesítők a munkatársak is.
Egy jól működő cégben
- motiváltak és lojálisak a munkavállalók
- nyitott, támogató a légkör a vezető és a munkatársak között
- a vezető figyelmének fókuszában az elérendő célok állnak
- a vezető tekintettel van a munkatársak személyes erősségeire, ezekre az erősségekre épít
Az a vezető, aki létrehoz egy ilyen szervezetet, tud valamit. Leginkább az emberekről tud fontos dolgokat. Így sokat tud az irányításról, vezetésről is – ami értelemszerűen emberek irányítása –, és sokat tud az emberi motivációkról is. Egy szóval jó Vezető.
„Ha a sikernek van titka, akkor az abban a képességben rejlik, hogy megértjük a másik ember nézőpontját, és az ő szemszögéből is látjuk a dolgokat, nemcsak a sajátunkéból” – vallja Henry Ford. Azt gondolom, osztják ezt a megközelítést a bevonó vezetők, a coaching típusú vezetők, mindazon vezetők, akik valami úton-módon megtalálják a hangot a munkatársaikkal.
A vezető folyamatokat irányít, és vezeti a munkatársakat. Értelemszerűen a munkahelyi csapat végzi el az operatív feladatok nagy részét, szállítja az eredményeket. A vezető feladata az, hogy segítse a csapatot a munka minél hatékonyabb elvégzésében, és a munkatársak számára ideális körülményeket teremtsen, ami végül a hatékonyság növekedéséhez és így a cég sikeréhez vezet.
Mi az a néhány kiragadott pont, amiben coaching típusú vezetés megnyilvánul? A vezető…
- Képes jövőképet és a munkatársakat motiváló célt megfogalmazni
- Számol beosztottjai egyéni erősségeivel, és épít azokra
- Kihívást jelentő feladatokat delegál a munkatársak felé
- Rendszeresen tart négyszemközti megbeszéléseket, ahol visszacsatolást ad az elvégzett munkáról és eredményekről
- Kérdésekkel támogatja a szükséges válaszok, megoldások megtalálását, de nem maga adja meg a végső választ mindenre, hanem segít, hogy mindenki maga találja meg azt
- Szabadságot ad a munkatárs, a team számára a feladatok végrehajtásában, de elérhető számukra, ha arra van szükség
- Ismeri a coaching mint támogató, bevonó, felhatalmazó fejlesztési megközelítés- és vezetésfilozófiáját, és használja annak eszközeit, megközelítésmódját
Sok útja-módja van annak, hogy valaki igazán jó vezető legyen, és az őstehetségek száma a legkevesebb. A született vezetők szűk köre mellett a túlnyomó többség számára a tanulás, gyakorlat, reflexivitás és önreflexió, képzés, önképzés a legeredményesebb utak. Léteznek már személyes segítők is, akik a vezető személyére, speciális helyzetére koncentrálva támogatják őt erőforrásainak tudatosításában, minél hatékonyabb kihasználásában és fejlesztésében.
Vezetőedzők – különösen sikeres business coachok – is vannak, akiknek különös ismertetőjegyük, hogy évente egyszer, nyár elején összegyűlnek, és megosztják egymással, aktuális és leendő ügyfeleikkel titkos és kevésbé titkos tudásukat. Tanácskozásukba ön is bepillanthat június 18–19-én. Száz üzleti coach egy helyen! Válogasson belőlük.
Héjja Csaba tréner, coach Email: [email protected]