Énmárka rombolás: amit inkább ne mondjunk magunkról

Az énmárkánk, a rólunk mások fejében kialakult kép akkor is létezik, ha nem foglalkozunk vele tudatosan. Jobban megéri hát, ha magunk irányítjuk. Megmutatjuk, mit az, amivel viszont többet ártunk, mint használunk a személyes brandünknek.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A személyes márka, énmárka jelenség már hosszú évtizedek óta ismert, hogy mennyire nagy hatása lehet, azzal azonban csak néhány éve kezdtek mélyebben foglalkozni a szakértők. Hogy egyre több szó esik róla, az annak is köszönhető, hogy a digitális világ fejlődésével, a mára szinte mindenki számára elérhető technikai eszközökkel, az internet robbanásszerű fejlődésével sokkal többen tudják kihasználni az énmárka építésének lehetőségeit. Ráadásul a világ változása meg is követeli, hogy egyre többen foglalkozzanak önmaguk márkamenedzsmentjével. A jól felépített énmárka a grow hacking, vagyis az áttörést jelentő kommunikáció része is lehet.

Ha úgy döntünk, hogy energiát fektetünk énmárkánk fejlesztésébe, fontos tudni, hogy nem a nulláról fogunk indulni. Valamilyen kép mindannyiunkról kialakult már azokban, akikkel kapcsolatba kerülünk. Hatást gyakorolunk másokra, már az egy első találkozás, egy kézfogás pillanatában, sőt, akár úgy is, hogy személyesen nem is találkoztunk. A közösségi oldalakon létrehozott profilunk megtekintésekor gondol valamit rólunk a másik ember. Ez lehet jó és lehet rossz, érzéseket váltunk ki, és kialakul egy kép rólunk.

Első lépésként tehát meg kell tudnunk, mit is gondolnak rólunk, hogy aztán belevághassunk az énmárka tudatos építésébe, vagyis abba, hogy a rólunk kialakult képet a lehető legjobbá tegyük. Számos eszköz van a kezünkben, amivel tudatosan alakíthatjuk ezt a képet – ezekről többek között itt olvashat. Van, amivel viszont nagyon mellélőhetünk. Nézzünk néhány alapvető hibát.

Lufifújás

Ha valaki túl korán kezd bele az énmárka tudatos kommunikációjába az, olyan, mintha egy gyönyörű, óriási lufit fújna. Hiszen a legfontosabb része a dolognak, hogy legyen egy stabil alap, amire építeni lehet. Szükséges a szakmai múlt, a tudás, a tapasztalat. Egy pályakezdő még nem tud tartós, stabil, komplett márkát kialakítani, mert nem csupán hitelesnek kell látszani, annak is kell lenni. Ehhez pedig valamit le kell tenni az asztalra. A teljesítményünk, a tudásunk, az erényeink együtt kell, hogy adják az énmárka építés alapját. Tehát maga a saját márka kialakítása elkezdődhet viszonylag korán, ám csupán a gyökerek növesztésével induljunk, ne a lombkoronát akarjuk először létrehozni.

Kép:Pexels

Önismeret hiánya

Egy jó cégvezető akkor lesz hatékony, ha kellő önismerettel rendelkezik. Feltérképezi az erősségeit, de mellette tisztában van a gyengeségeivel is, és tudja ezeket a tulajdonságokat egyensúlyba tartani. Ha nem sajnáljuk a befektetett energiát saját magunk megismerésére, a hibáinkból akár előnyt is kovácsolhatunk. A stabil személyes márka kialakításának ugyancsak első téglája az alapos önismeret. Ha ez nincs meg, nem tudunk mire építkezni. Hiszen nem csupán az erősségeinket kell kidomborítani. De ha nem tudjuk, miből főzünk, a végeredményt se tudjuk kiszámítani.

Kép:PP/BartosGyula

Mindenhol, mindenkor én, és én, és még mindig én

László Móni personal branding szakértő tapasztalati szerint az egyik leggyakrabban elkövetett hiba, hogy a csapból is az „én” folyik, az énmárkát keverjük az önreklámmal. Azt gondoljuk, hogy akkor alakítunk ki gyorsan jó képet magunkról, ha minden platformon magunkat mutatjuk. Ám ez hiba, mert visszafelé is elsülhet. A szakember szerint érdemes Chris Brogan ökölszabályát szem előtt tartani, aki szerint a 12:1 arány a megfelelő. Ez azt jelenti, hogy csak minden tizenkettedik bejegyzés, poszt szól rólunk, és a többi érdekes, hasznos tartalom. Ez az arány nem szentírás, de a lényeget fogjuk meg, nem minden rólunk szóljon, tartsunk egészséges egyensúlyt.

Sufnituning

A szakértő szerint az is gyakori hiba, hogy mindent saját magunk akarunk csinálni. Mindenki találkozott már gyatrán összerakott honlappal, rossz fókuszú képet tartalmazó Facebook bejegyzéssel, esetleg gyenge minőségű videóval. László Móni szerint a legjobb megoldás, ha mérlegeljük, hogy mi az amit professzionálisan kezelni tudunk, és mi az, amihez már szakember szükséges. Bár a technikának köszönhetően elárasztanak bennünket a jobbnál jobb ingyenes lehetőségek, mielőtt saját magunk barkácsolnánk valamit össze, gondoljuk át, hogy olyan lesz-e a végeredmény, amivel maximálisan elégedettek leszünk. Mert ha valamiről sugárzik az amatörizmus, az nem azt a képet fogja sugallni rólunk, amit elterveztünk.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo