A Fekete Pénteket, vagyis az őrült vásárlás napját egyre kevésbé kell bemutatni a magyaroknak. Az amerikai szokás szerint a Hálaadás ünnepét követő péntek – november utolsó péntekje – a karácsonyi vásárlási szezon nyitónapja. A kereskedők pedig, hogy egy kis lendületet adjanak, hatalmas kedvezményekkel csalogatják a vásárlókat. A Fekete Péntek Amerikában sem hivatalos szünnap, de sokan szabadságot vesznek ki erre a napra (a kereskedelemben és a bankszektorban dolgozók kivételével), ami megnöveli a lehetséges vásárlók számát. Sok kereskedő igen korán kinyit: többségük reggel 5 órakor de akár még korábban. Vannak nagyobb áruházláncok, melyek ezen a napon huszonnégy órában szolgálják ki a vásárlókat.
Magyarországon hagyományosan Advent első vasárnapját szokták az ünnepi szezon kezdetének tekinteni, először tavaly tört ki hatalmas vásárlási láz, de a Fekete Péntek őrület idén indulhat be igazán itthon. 2014-ben még csak pár internetes műszaki áruház próbálkozott ezzel a marketing akcióval. Egyikük egyetlen nap alatt 1,7 milliárd forintos forgalmat bonyolított le – valószínűleg ez is szerepet játszik benne, hogy idén már sokkal több bolt, köztük nagy áruházláncok is élnek a lehetőséggel. Van, aki egy héttel a „hivatalos” dátum előtt próbálkozott, mások pedig egész hétvégére kiterjesztik a kedvezményeket. Ráadásul november 29-től, az adventi időszakban vasárnapi is nyitva tartanak majd az üzletek.
Országos összesítés egyelőre nincs a csatlakozó üzletekről, mondta Vámos György a kereskedelmi szövetség főtitkára hozzátéve, hogy viszonylag kevés üzletben ugyan, de már 5-6 éve megjelentek a "fekete péntekhez" kapcsolódó akciók Magyarországon is. A gazdasági válság éveiben azonban a karácsony előtti hetekben sok helyen próbálták leárazásokkal becsábítani a vevőket a kereskedők, ezért akkor kevésbé tűnt fel a "fekete péntek". A tavalyi után viszont az idei is jó év a kiskereskedelemnek, ezért az üzletek valószínűleg szívesebben hívják fel magukra a figyelmet a karácsonyi vásárlási szezon elején ezzel a reklámfogással.
Érdeklődés, az lesz
A magyarok 54 százaléka már hallott a Black Friday-ről, vagyis a fekete péntekről. A Millward Brown felmérése szerint a 18-50 év közöttiek 28,1 százaléka tervezi, hogy a fekete pénteken vásárol majd, 40 százalékuk az online csatornát részesíti előnyben. A fiatalok (25-34 évesek), az átlagnál tájékozottabbak az eseményről, 61 százalékuk hallott róla. A válaszadók 36 százaléka ruházatot vásárolna, ők épp kétszer annyian vannak, mint akik elektronikai cikkeket és autókiegészítőket vennének. A "bevásárlólistákon" szerepelnek továbbá konyhai kisgépek (porszívó, mixer, konyhai robotgép), ezeket a válaszadók 15 százaléka keresi, tévékészülékeket pedig 13 százalék vásárolna. A számítógép alkatrészeket és szépségápolási termékeket 8, illetve 7 százalék választotta. A vásárlók negyede 30 és 60 ezer forint között tervez költeni a Black Friday eseményen.
Kinek éri meg?
Marketing szempontból biztosan megéri az árengedmény is, hiszen a felgerjesztett vásárlók jelentős része nem fog hozzájutni a nyomott áron kínált pár darabból egyhez sem. Jó eséllyel viszont annyira beleéli magát az adott termék megszerzésébe, hogy később, nyugalmasabb körülmények között, normál áron is megvásárolja majd. Az sem megvetendő a kereskedők szempontjából, hogy a Black Friday hetekkel előbbre hozza a karácsonyi bevásárlás megkezdését annál, ahogy az emberek azt maguktól tennék. Felmérések szerint ugyanis a vásárlók háromnegyede csak az utolsó pillanatban kezd hozzá általában az ajándékok beszerzéséhez.
Boltban vagy neten?
A Fekete Péntek eredetileg hagyományos boltokat érintett, mostanra viszont az internetes értékesítésben is kiemelkedően fontos szerepe lett. A fizikai boltoktól sokakat elriaszthat az (egyelőre külföldön látott) hisztéria, a kényelem érdekében sokan választják az online rendelés lehetőségét. Ennek ellenére , az offline értékesítésben továbbra is rendkívül intenzív forgalmat generál az akciós nap.
A világhálón a tülekedésből legfeljebb annyit lát a vásárló, hogy a kereskedő oldala összeomlik, elérhetetlenné válik. Vonzó lehet az is, hogy a netes vásárlások esetében természetesen ilyenkor is érvényes az elállási jog. Fontos viszont hangsúlyozni a vásárlók számára ,hogy a vásárlás csak akkor érvényes, ha azt az üzlet e-mailben megerősítette – tehát nem csak a rendelés beérkezését igazoló e-mail-re van szükség. A vásárlói elégedettség érdekében ennek is mielőbb meg kell történnie, de ha ezt előre tisztázzuk, elkerülhetjük a későbbi, készleten felül rendelő vásárlók panaszáradatát.