Ajándékozni öröm, főleg akkor ha a megajándékozott is így vélekedik. A karácsony, év vége sok céget „meglepetésként” ér, az utolsó pillanatban választ valami egyszerű, könnyen beszerezhető ajándékot és azt postázza ügyfeleinek. Pedig egy jó ajándékválasztás megalapozhatja jövő évi sikereket is.
Karácsonykor a legtöbb cég meglepi valamivel az ügyfeleit. Alapesetben egy köszönő e-mail megy,esetleg egy képeslap, vagy valami boríték méretű ajándékot küldünk ki hogy egyszerűen „letudjuk” a kötelezőnek vélt ajándékosztást. (A karácsonyi üdvözlet fontos! Etikett szakértőnk itt ad tanácsokat, hogy mit és hogyan küldjünk.)
Vegyük figyelembe azonban, hogy karácsonykor mindenki küld valamit, az eddig „elfelejtett” ügyfeleket hirtelen sok cég, köztük konkurenciánk is megrohamozza, így kimondottan nehéz kitűnni a tömegből.
Hogy csináljuk jól?
A legjobb, ha évente többször felkeressük az ügyfeleinket– húsvét, névnap és karácsony lehetnek a fix pontok, illetve folyamatosan több csatornán keresztül információt is adunk nekik. Ha ez elmaradt, vagy nem folyamatosan volt jelen az év során, a karácsonyi ajándékozás akkor is megfelelő alkalom, melyet megragadva újból felvehetjük az elejtett fonalat ügyfélnél. De hogyan?
Ajándék választáskor először is szegmentáljunk: készítsünk sorrendet, kik a jó ügyfelek, VIP ügyfelek, akik akár nagyobb értékben kaphatnak ajándékot, és kik azok az ügyfelek, akiket szívesen viszont látunk jövőre is, hiszen évente rendszeresen elköltik azt a kisebb összeget.
Kérdezzünk!
A legjobban úgy tudjuk „megfogni” az ügyfelet, ha megkérdezzük vágyairól. Mit szeretne kapni: ajándéktárgyat vagy inkább azt, hogy az ajándéktárgy összegét költsük jótékony célra, ültessünk egy fát, adakozzunk a rászorulóknak az ő nevében... stb.
Találjuk meg, ki az ügyfél!
Ha egy cégnél több emberrel is kapcsolatban voltunk, állítsunk fel sorrendet. Kivel kommunikáltunk legtöbbször, ki a döntéshozó, mennyit rendel tőled a cég éves volumenben. A főnöki ajándék jellemzően ne legyen 20%-nál drágább, mint a beosztottaké.
- A legrosszabb, amit tehetünk, ha az első boltban veszünk valami édességet vagy bort és azt postán/futárral kiküldjük. Bár így is örülni fog az ügyfél, költöttünk is ajándékra, viszont, amikor elfogyasztja azt, valószínűleg nem is emlékezik már arra, kitől kapta. Tehát mindig márkázzuk az ajándékot!
- Válasszunk lehetőleg egy hosszú távon hasznos használati tárgyat, így ha az év során alkalmazza az ügyfél, folyamatosan ránk kell gondolnia. Például a naptárat, gondoljuk naivan, az ügyfél egy egész évig használja, de az okostelefonok terjeszkedésével a naptárat használó emberek száma drasztikusan csökken. Informatikai forradalom korát éljük,ehhez kapcsolódó ajándéktárgynak a jellemzően számítógépes munkát végző ügyfelek és a naponta 2-3 órát internetező emberek nagyon tudnak örülni. Ma már minden 5. embernek van okostelefonja, a tablet-tulajdonosok száma is hihetetlen mértékben nő. Célszerű lehet egy telefonhoz alkalmas „kütyü” vagy egy laptophoz ideális periféria választása.
- Az ajándék legyen összhangban cégünk imázsával – ha cég dinamikus, innovatív újdonságot ajándékozzunk! Ha konzervatív és a megbízhatóság a fő érték, a letisztult, elegáns formák mellett döntsünk.
- A legjobban úgy tudjuk folyamatosan fenntartani ügyfelek figyelmét, ha egyedivé tesszük az ajándéktárgyat. Bármit ajándékozunk, a fő, hogy legalább céglogó, egy apró, a cégre utaló jel legyen az ajándékon. Diszkrét, de látható – ez a kulcsszó.
- Ha az ajándéktárgyra rányomjuk cégnév mellett az ügyfél nevét is, garantáltan hosszabb ideig használja majd – és nem is adja tovább a gyerekének.
- Karácsonyi ajándékról lévén szó a csomagolásra is figyeljünk oda! Az átadás módja sem mindegy: személyesen, vagy céges kapcsolattartón keresztül érdemes eljuttatni az ajándékot a címzetthez, a személyes találkozó ugyanis jó alkalmat kínál az elmúlt év közös munkájának értékelésére, az ügyfél jövő évi terveinek felderítésére és a következő évi közös teendők felvetésére.
- Nem kell belecsúszni az év végi hajrába az ajándékozással! Már hetekkel az ünnepek előtt is karácsonyi a hangulat, érdemes nem az utolsó hétre hagyni a dolgot amikor már mindenki a véghajrában tart.