A regisztráció csúszik, a rendszer mindenképpen elindul
Bár az e-útdíjról szóló rendelet szerint a fuvarozók június 20-tól regisztrálhatják járműveiket az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) rendszerében, a kezelő honlapján a kezdés dátumát átírták június 24-re – írta az utdijhirek.hu szakportál szerdán. Kibédi Varga Lajos, az ÁAK e-útdíjszóvivője szerint az információs technológiai rendszer végső tesztelése és validálása miatt tolódik a regisztráció kezdete. „A tesztelés befejezését követően azonnal indul a regisztráció – tette hozzá, és kijelentette: – A rendszer indulását az esetlegesen kitolódó regisztráció nem veszélyezteti." A regisztrációhoz név és jelszó szükséges, a személyes adatok, a számlázáshoz szükséges információk, valamint a gépjármű adatainak megadása. A szakmai szervezetek eleve szűknek találták a rendelkezésre álló időkeretet, így még kevesebb idő, mindössze egy hetük lesz mindenre. A nagyobb fuvarozótársaságok számára viszont jó hír, hogy lehetőség lesz flottás feltöltésre, tehát nem kell minden autót külön regisztrálni. (Az útdíjrendszer 10 nap múlva mindenképpen elindul.)
Próbaidőt kérnek a fuvarozók
A februári kormányhatározat 25 napos próbaüzemet írt elő, de a felhasználók többségének – 200 ezer magyar rendszámú teherautónak és több tízezer külföldinek – a próbaüzemre csak a fedélzeti eszköz beszerzése után lesz lehetősége. A fedélzeti egység hiányában vásárolható viszonylati jegy megvásárlásának betanulására – még a számítógéphez szokott járművezetőknek, vállalkozóknak is – kevés a június 20-tól rendelkezésre álló 10 nap. A határátkelőhelyeken azért alakul ki torlódás, mert – alternatív út hiányában – a fedélzeti egységgel rendelkező, illetve előre fizető járművek nem tudják kikerülni azokat, akik a határon rendezik az útdíjat. Végül a fuvarozók szerint nem létezik az a kártya, amellyel fizethetnék az útdíjat. A kormány és a fuvarozók közti stratégiai megállapodás egyik pontja szerint kedvező kondíciójú kártyával hidalhatják át az útdíj miatti átmeneti likviditási zavart a vállalkozók.
Drágulhatnak az élelmiszerek
Habár a kormány csinos kis kompenzációs csomagot állított össze a fuvarozóknak, a költségeik mindenképpen emelkedni fognak. A szállítmányozás árának emelkedése kellemetlen következményekkel járhat: ha a fuvarozók áthárítják megemelkedett költségeiket, az végső soron mindenképpen a fogyasztói árakban fog jelentkezni. Újra megszaladhat tehát az a jelenleg alacsony infláció, és így elmaradhat akár a kormány által remélt reálbér-növekedés is. A fuvarozás drágulása a vállalkozások számára újabb pluszterhet jelenthet, így kénytelen visszafoghatják fejlesztéseiket, ami visszavetheti a gazdaságban tapasztalható törékeny és egyelőre nagyon halovány fellendülést.
Az útdíj fogyasztói árindexre gyakorolt hatását nem lehet pontosan előre jelezni, de a rendelkezésre álló adatok és a külföldi – köztük szlovák, lengyel – példák alapján megállapítható, hogy annak mértéke nem lesz jelentős. A szaktárca ezt annak kapcsán közölte, hogy az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége szerint az olcsóbb alapélelmiszerek ára 30 százalékkal is nőhet az elektronikus útdíj rendszerének bevezetése miatt. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerint a makrogazdasági szempontokat figyelembe véve látható, hogy az infláció a visszafogott fogyasztói kereslet, a rezsicsökkentés és az erősödő árfolyam miatt tartósan alacsony szinten maradhat, amit az útdíj bevezetése nem veszélyeztet.
A szaktárca értékelése szerint az egyes áruféleségek értéke és szállíthatósága jelentősen befolyásolja az útdíj bevezetésének árnövelő hatását. Ebből a szempontból sem mindegy, hogy 1 kilogramm közúton szállított áru értéke 100 vagy 1000 forint. A gyakorlati tapasztalatokon alapuló szlovák számítások szerint hosszú távon, nagy tömegben szállított, viszonylag alacsony árú üdítő esetében az árnövelő hatás 0,75 százalék, pékáru regionális szállítása esetén 0,085 százalék. A szűk kereslet miatt a termelők és kereskedők sok esetben nem tudják érvényesíteni a magasabb előállítási költségeket a fogyasztói árakban. A tavalyi gabona terméseredményeket követően például a pékek jelentős, 20 százalékos kenyérár-emelést tartottak volna szükségesnek. Idén áprilisban azonban a kenyér ára mindössze 1,3 százalékkal volt magasabb, mint 2012 augusztusában, ugyanezen időszak alatt a liszt 12 százalékkal drágult – írja az NFM.