Oszkó először is leszögezte, amellett, hogy most nagy lelkesedés övezi a kockázati tőke bevonás lehetőségét, nem szabad elfelejteni, hogy alapvetően pénzért dolgoznak a befektetők. A befektető cégek külső forrásoktól – más befektetőktől gyűjtenek pénzt, ennek megfelelően vannak hozam elvárásai, amiket teljesítenie kell saját befektetői felé.
Kinek éri meg?
Kockázati tőkét annak érdemes igényelnie, aki látja magában a lehetőséget kb. 25%-os éves hozamban gondolkodni. Csak azért, hogy 2-3 évig lehessen költeni és biztonságban élni nem érdemes belefogni a kockázati tőke bevonásba, mert ennek megvan az ára. Valamennyi kockázati befektető licenszet, részesedést vagy egyéb, hasonlóan nagy súlyú ellenértéket kér biztosítékként, tehát ha nem megfelelően megalapozott a tőkebevonás, akkor a cég számára keserves lehet a vége. Ha szépen gyarapodik a hozam, akkor viszont óriási közös siker lehet az eredmény. Ha jól megy, mindkét fél nagyon sokat kereshet.
Bár stratégiai befektetésekről ritkán hallani, ez is létező alternatíva a tőkebevonás terén. Mi több, a stratégiai befektető nemcsak az innovatív vállalkozásokat keresi, hanem nyitott a tradicionális iparágak (mezőgazdaság, élelmiszeripar, építőipar) felé is. Erről itt olvashat bővebben.
Mint mondta, ma viszonylag könnyű kockázati tőkéhez jutni Magyarországon, mivel jelentős a kínálat. De a befektetés megszerzése csak egy lehetőség, onnantól drasztikusan kikényszerített elvárásoknak kell megfelelni, a győzelem akkor van, ha a tőkét jól sikerül felhasználni.
A hagyományos e-kereskedelmi modell mostanában nem vonzza a kockázati tőkét. Nincs „hype”, nagy lelkesedés kizárólag az e- szócska miatt. Az internet terültén az innováció sebessége persze nagyobb, tehát sok az ilyen a befektetések között, ha ezek jellemzően nem is webáruházak. Természetesen azért ezen a területen is vannak sikeres példák, többek között a Vatera, amely akkor újszerű üzleti modelljével kiválóan alkalmas volt kockázati tőke bevonására. A technológiai innováció nem feltétel, de előny, ami piacszerzésre és tartásra predesztinálja a céget. Az innováció azonban nem csak technikai lehet. Kiváló példa a közösségi vásárlás modellje, ami különösebb technológiai újítás nélkül sikert hozott számos más cégnek is az azt kitaláló Groupon mellett.
Keményen tárgyalni
Pénzben hatalmas a verseny a kockázati tőke piacon – egyre fokozódó tőke kihelyezési kényszer lesz a piacon főleg 2013-tól a Jeremie II miatt - amely esetében november végén hirdetik majd ki a pályázaton nyertes befektetési alapokat. Oszkó Péter szerint most van az ideális időpont a kockázati tőke keresésre, mivel a Jeremie I-ben még bent lévő nagy mennyiségű pénzt az alapoknak 2013 végéig kell kihelyeznie. (Már szeptemberben látható volt, hogy gyorsítanak is az alapok.) A jövő év a konjunktúra azoknak, akik kockázati tőkét akarnak bevonni. De nem olcsó pénzként kell rá tekinteni, ennél sokkal többet kell várni tőle. A hozam elvárások mindenhol hasonlóak, tehát a döntést az alapján kell meghozni, hogy még mit tud adni. Ha egy kockázati tőkés érdeklődik már a projekt iránt, akkor érdemes keményen tárgyalni, megtudni, hogy pontosan mit fog még kapni cserébe a cég.