Bárki lehet célpont. De megéri?

A kockázati tőke manapság mondhatni „divatos” formája a pénzszerzésnek, de egyáltalán nem biztos, hogy minden cég számára jó megoldás. A Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért konferenciáján Dr. Oszkó Péter a Portfolion Zrt. elnök-vezérigazgatója abban segített, hogy mit kérhet, és mit várhat egy cég, ha kockázati befektető bevonásában gondolkodik.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Oszkó először is leszögezte, amellett, hogy most nagy lelkesedés övezi a kockázati tőke bevonás lehetőségét, nem szabad elfelejteni, hogy alapvetően pénzért dolgoznak a befektetők. A befektető cégek külső forrásoktól – más befektetőktől gyűjtenek pénzt, ennek megfelelően vannak hozam elvárásai, amiket teljesítenie kell saját befektetői felé.

Oszkó Péter Fotó:PP archív

Kinek éri meg?

Kockázati tőkét annak érdemes igényelnie, aki látja magában a lehetőséget kb. 25%-os éves hozamban gondolkodni. Csak azért, hogy 2-3 évig lehessen költeni és biztonságban élni nem érdemes belefogni a kockázati tőke bevonásba, mert ennek megvan az ára. Valamennyi kockázati befektető licenszet, részesedést vagy egyéb, hasonlóan nagy súlyú ellenértéket kér biztosítékként, tehát ha nem megfelelően megalapozott a tőkebevonás, akkor a cég számára keserves lehet a vége. Ha szépen gyarapodik a hozam, akkor viszont óriási közös siker lehet az eredmény. Ha jól megy, mindkét fél nagyon sokat kereshet.

A kockázati tőke a motor nagy erővel való berobbantása, ami ott hatékony, ahol ettől a csapat és üzleti koncepció nem szétesik, hanem tényleg nagyobb sebességre kapcsol.
A kockázati tőke azonban csak egy lehetőség a fejlődésre, nem mindenkinek jó, és nem is mindenkinek kell feltétlenül efelé törekednie. Organikus fejlődéssel is szép eredményeket lehet elérni – hangsúlyozta a szakember. A kockázati tőke a motor hirtelen, nagy erővel történő berobbantása, de ez csak ott hatékony, ahol ettől a meglévő csapat és üzleti koncepció nem szétesik, hanem tényleg nagyobb sebességre kapcsol.

Bár stratégiai befektetésekről ritkán hallani, ez is létező alternatíva a tőkebevonás terén. Mi több, a stratégiai befektető nemcsak az innovatív vállalkozásokat keresi, hanem nyitott a tradicionális iparágak (mezőgazdaság, élelmiszeripar, építőipar) felé is. Erről itt olvashat bővebben. 

Mint mondta, ma viszonylag könnyű kockázati tőkéhez jutni Magyarországon, mivel jelentős a kínálat. De a befektetés megszerzése csak egy lehetőség, onnantól drasztikusan kikényszerített elvárásoknak kell megfelelni, a győzelem akkor van, ha a tőkét jól sikerül felhasználni.

Elvárások mindkét részről
Mit vár el a kockázati tőke befektető?
Abban, hogy egy kockázati tőke befektető befektetésre érdemesnek minősítsen egy céget, az üzleti modell szerepe kevesebb, mint 50 százalék. A befektetők alapvetően azt nézik, hogy a csapat személyi állományát tekintve mire képes. Rengeteg a briliáns ötlet, de ha nincs képesség a végrehajtásra – menedzsment és üzleti tudás- akkor nem lesz belőle semmi. Egy briliáns csapat egy átlagos ötlettel is képes hatalmas sikert elérni. Nincs lemásolhatatlan ötlet és utolérhetetlen fejlesztés, ami a sikerhez kell, az azok a képességek, amelyekkel képes hosszan megállni a piaci versenyben megállni a helyét – hangsúlyozza Oszkó. A szakember szerint nagyon fontos, hogy mindkét fél tisztában legyen azzal, hogy mi az amihez ő ért jobban, és mi az, amiben el kell fogadnia a másik tanácsát vagy kérését. Egy zseniális fejlesztőnek is tudnia kell elfogadnia, hogy nem tud mindent ami az üzleti sikerhez kell. Szüksége van menedzsment tanácsokra és akár pénzügyi szakember bevonására a döntésekbe ahhoz, hogy az ő, egyébként kiváló termékéből üzleti siker legyen. Ahhoz, hogy a befektetők érdemben foglalkozzanak a céggel, vagy profi menedzsment benyomását kell tudni kelteni, vagy késznek lenni arra, hogy elfogadjuk a kockázati tőkés ilyen típusú segítségét.
Mit várhat a cég a kockázati befektetőtől?
Oszkó Péter szerint kifejezetten meg kell követelni, hogy a befektető ne csak pénzt adjon. A kockázati tőkés elemi feladata az értékesítési (sales) támogatás, az üzleti kapcsolatok adása és menedzsment támogatás nyújtása, ami a sikerhez éppen olyan fontos, mint az anyagi alapok.
Mit keresnek most a befektetők?

A hagyományos e-kereskedelmi modell mostanában nem vonzza a kockázati tőkét. Nincs „hype”, nagy lelkesedés kizárólag az e- szócska miatt. Az internet terültén az innováció sebessége persze nagyobb, tehát sok az ilyen a befektetések között, ha ezek jellemzően nem is webáruházak. Természetesen azért ezen a területen is vannak sikeres példák, többek között a Vatera, amely akkor újszerű üzleti modelljével kiválóan alkalmas volt kockázati tőke bevonására. A technológiai innováció nem feltétel, de előny, ami piacszerzésre és tartásra predesztinálja a céget. Az innováció azonban nem csak technikai lehet. Kiváló példa a közösségi vásárlás modellje, ami különösebb technológiai újítás nélkül sikert hozott számos más cégnek is az azt kitaláló Groupon mellett.

Keményen tárgyalni

Pénzben hatalmas a verseny a kockázati tőke piacon – egyre fokozódó tőke kihelyezési kényszer lesz a piacon főleg 2013-tól a Jeremie II miatt - amely esetében november végén hirdetik majd ki a pályázaton nyertes befektetési alapokat. Oszkó Péter szerint most van az ideális időpont a kockázati tőke keresésre, mivel a Jeremie I-ben még bent lévő nagy mennyiségű pénzt az alapoknak 2013 végéig kell kihelyeznie. (Már szeptemberben látható volt, hogy gyorsítanak is az alapok.) A jövő év a konjunktúra azoknak, akik kockázati tőkét akarnak bevonni. De nem olcsó pénzként kell rá tekinteni, ennél sokkal többet kell várni tőle. A hozam elvárások mindenhol hasonlóak, tehát a döntést az alapján kell meghozni, hogy még mit tud adni. Ha egy kockázati tőkés érdeklődik már a projekt iránt, akkor érdemes keményen tárgyalni, megtudni, hogy pontosan mit fog még kapni cserébe a cég.

Jó példák
Gravity – ajánló rendszerek kifejlesztésével foglalkozó cég, a vásárlók szokásait figyeli. Önmagában alkalmas volt kockázati tőke befektetésre Cellum mobil fizetési technológiák - Innovatív, Ny Európában is piacvezető technológia LeonarDo – 3D modellezés – ennek a technológiáját is egyre inkább szippantja be az e-kereskedelem. Napi tapasztalattal igazolja, hogy ennek egyre nagyobb szerepe lesz. Most amerikai céggel együtt fog fejleszteni éppen a virtuális eszközvásárlások fejlesztése miatt. (Nyomtass magadnak konyhakést!)

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo