Sok vállalakozás nagy összegeket áldoz a különböző marketing eszközökre, a leendő vásárló meggyőzésére, hogy üljön le a cég képviselőjével tárgyalni egy szolgáltatásról. Képzeljük el az alábbi helyzetet: megérkezik a sales-es kolléga, csinosan öltözve, profin összeállított ajánlattal, bónuszokkal, és a munkavállalója faarccal, unottan elmondja a lelkes érdeklődőjének, hogy mit kell tudnia a szolgáltatásról. Az ügyfelek közel 90 százalékánál azonnali piros gomb a motiválatlan ügyintéző, értékesítő” – figyelmeztet Szombati Orsolya online marketing szakértő a Bisnode céginformációs szolgáltató blogján írt bejegyzésében.
Hogyan motiválhatjuk a dolgozót?
Sokan azt gondolják, hogy csak pénzzel lehet motiválni a dolgozókat, amit egy kis cég nem biztos, hogy ki tud termelni. Erre tökéletes ellenpéldákat lehet látni azoknál a cégeknél, ahol a minimálbérért is őszintén mosolyogva kérdezik meg a vendégtől, hogy „nagyobb üdítővel jöhet?”.
A dolgozók lojalitása egyenesen arányos a cég profitabilitásával. Ahol a munkavállalók szeretik a munkájukat, hisznek a cégben, és abban, hogy a vállalat valóban jó termékeket és szolgáltatásokat árul: sokkal hatékonyabb a munka.
Hogyan lehetséges ez:
Ha a dolgozók tudják, hogy a cégük kiváló termékeket, szolgáltatásokat árul, bátran odateszik a nevüket a vállalat mellé, büszkék hogy ott dolgozhatnak.
Ha vannak a cégnek bejáratott motivációs eszközei
Hogyan kommunikálhatjuk a termék minőségét a dolgozók felé?
Referenciákkal. Küldjük körbe a dicsérő e-maileket a kollégáknak, és külön köszönjük meg a munkájukat, amivel együtt kiérdemeltük a dicséretet.
Ha reklámvideót készítenek, szerepeljenek rajta a dolgozók is, és amikor elkészül: először nekik mutassuk meg.
Mutassuk be a kollégáknak a piackutatási eredményeket, a friss hatósági vizsgálatok eredményét.
Időről- időre kérjük ki a dolgozók véleményét a termékfejlesztés kérdéseiről, és ilyenkor ne csak a menedzsmentet hallgassuk meg.
Az egyes egységek között tartsunk nyílt napokat, amikor egy másik osztályról átmegy 1-2 kolléga megnézni, hogy mit és hogyan csinálnak, így megértik egymás munkáját, jobban átlátják a cég folyamatait.
Az, hogy a dolgozókat bevonjuk a mindennapi működésbe, hogy engedjük megismerni számunkra a különböző munkafolyamatokat az egyik legerősebb lojalitás növelő eszköz. Ennek hatására mindenki tudni fogja, hogy az ő munkája kire- milyen hatással van, hol helyezkedik el a nagy gépezetben, milyen hasznot termel a cég számára. Mutassuk meg a dolgozóknak, hogy milyen fontos a munkájuk!
Megfelelő munkaeszközökkel, kényelmes munkakörülményekkel: sajnos még mindig nem mindenütt evidens, hogy a megfelelő munkakörnyezet mennyire fontos: tisztaság, személyes tér, megfelelő eszközök, kellő alapanyag. (A legolcsóbb ösztönző egy irodai növény.)
Őszinte vállalati kommunikációval, ha nem csak a púderezés megy a cégen belül, hogy minden szép és jó, hanem őszintén bevalljuk, hogy most egy kicsit nehezebben megy a szekér, akkor a dolgozók segíteni fognak, hogy a vállalat kimásszon a gödörből, hiszen az az ő érdekük is.
Közös programok: ami akár egy bográcsos főzés, családi nap is lehet az egyik hétvégén. Kis költségvetésből is lehet tartalmas, csapatépítő programot szervezni.
Versenyek: értékesítési, termelési, referenciagyűjtési vetélkedő. A vetélkedők kisebb díjakért roppant motiválóak.
Értékeljük a régi dolgozókat! A legnagyobb kincs a cége életében az a kolléga, aki már 5-10-vagy 20 évet letöltött a cégnél. Jutalmazzuk valamilyen ajándékkal, prémiummal a jubileumot.
Építsünk fel karrierutakat a vállalatban, az új generációknál alapvető elvárás, hogy fejlődhessenek, legyenek előmeneteli lehetőségek a munkahelyükön. Ha nem kapnak kellő lehetőséget továbbállnak.
Rugalmas munkavégzéssel: számos olyan pozíció van egy cégnél, ami nem kötött időhöz vagy helyszínhez. Ahol erre lehetőség van, éljünk a rugalmasság lehetőségével.
A megfelelő embert, a megfelelő pozícióra! Nézzük végig, hogy egy adott munkakör milyen személyiségjegyeket, attitűdöt kíván, és ennek megfelelően toborozzuk a munkakörre a leendő kollégákat!
Barátságos légkörrel: a legtöbb cégnél szinte kötelező a tegeződés, de ettől még nem válik barátságossá egy munkahely. Kezeljük partnerként a dolgozót, sőt legyen ez elvárás minden vezetőnél!
Teljesítmény alapú bónuszrendszerrel, teljesíthető reális célkitűzésekkel.