A kamionsofőrök helyét is átveszik a robotok

Október 20-án kezdődött a közúti árufuvarozás történelmének új fejezete: az Uber fejlesztőcége, az Otto ugyanis ekkor szállította le „élesben” az első szállítmányt az egyik önvezető kamionjával. A 120 mérföldes út négyötödét, több mint száz mérföldet a sofőr közbeavatkozása nélkül tette meg a Volvo típusú tehergépjármű, amely határidőre szállította le az ötvenezer doboznyi Budweiser sört.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kép: Otto

A személyszállítás után az árufuvarozásban is történelmet írt az Uber: a startup cég által augusztusban felvásárolt Otto egyik önvezető kamionja már élesben szállít árut Colorado Springs és a Loveland-i Anheuser-Busch sörgyár között, ahol Amerika kedvenc sörét, a Budweisert gyártják. Az első szállítmány október 20-án tette meg a 120 mérföldes távolságot – javarészt anélkül, hogy a sofőr akár egyszer is a volánhoz nyúlt volna. A Volvo kamiont, amelyet a biztonság kedvéért egy rendőrségi járőrkocsi kísért, az Otto kamerákkal és szenzorokkal kiegészített saját fejlesztésű szoftvere „vezette” céljáig. Az Otto-t, amelyet augusztusban 680 millió dollárért vásárolt meg az Uber, ugyanis ahelyett, hogy saját önvezető kamionokat fejlesztene, olyan hardver- és szoftverrendszert tervezett, amelyet bármelyik gyártó kamionjára fel lehet szerelni.

Az október 20-i dátum ezért történelmi fontosságúnak tekinthető, hiszen ez volt az első alkalom, amikor nemcsak kísérleti jelleggel, hanem tényleges áruszállításban teljesített az önvezető rendszer. A szakemberek szerint azonban a fejlődés hamarosan exponenciális léptékben fog gyorsulni, és 2020-ra elérjük azt a pontot, amikortól az emberi munkaerő elveszíti versenyképességét a logisztikai feladatokban – így a közúti áruszállításban is. Mint a Roland Berger tanácsadócég egy korábbi tanulmányából kiderül, jelenleg az egy egységre kiépített robotizációs megoldások bekerülési költsége 100 ezer, és 110 ezer euró között mozog Nyugat-Európában. Egy robot üzemeltetése körülbelül 18-20 eurót tesz ki óránként, míg az emberi munkaerő költsége nagyjából 14-15 euró/óra. Hosszú távon azonban termelékenység, illetve a robotok élettartamának növekedése és a berendezések árának csökkenése lesznek a fő érvek a robotizáció mellett, míg a humán munkaerő költsége viszont várhatóan növekedni fog. A tanulmány előrejelzése szerint 2020-ra a piaci költségek 100 000 euró alá süllyednek, köszönhetően az iparág agilis startup cégeinek, amelyek költséghatékony megoldásokra törekednek.

Mindez persze nem jelenti az emberi munkaerő teljes kiváltását: az Uber önvezető kamionja is „csak” az út négyötödét teszi meg önállóan, ugyanis egy emberi sofőr irányította a kamiont Colorado Spring utcáin, mivel az emberi elme még mindig hatékonyabban reagál a váratlan, gyors döntést kívánó közlekedési helyzetekre, mint bármelyik szoftver. Hasonlóan a közúti fuvarozáshoz, a logisztikai ágazat más területein, így a csomagolásban, rakodásban vagy raktározásban sem lehet egyik pillanatról a másikra robotokra váltani, hiszen még a lehető legteljesebben automatizált  rendszerek is állandó emberi felügyeletet igényelnek.

Hagynak munkát az embereknek a robotok?
A gőzgép megjelenése végleg leváltotta a lovakat a munka világában, emléküket csak a lóerő mint mértékegység jelzi. De vajon ugyanezt teszi-e a robotika és a minden területen hódító automatizálás az emberekkel is? A helyzet biztosan nem ilyen tragikus, de kétségtelen, hogy az Egyesült Államok elmúlt harminc éve a foglalkoztatás csökkenéséről szólt.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo