A jó munkaerő a siker kulcsa

Az alacsony növekedési környezet és a munkaerőpiaci nehézségek ellenére rugalmasak és sikeresek az európai családi vállalkozások - derül ki a KPMG felméréséből. A megkérdezettek szerint egy vállalkozás általában véve akkor sikeres, ha képes magához vonzani és megtartani a jó munkaerőt, illetve nyitott az innovációra.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Erősen bizakodók az európai családi vállalkozások és rugalmasan kezelik a rájuk nehezedő külső nyomást és a kihívásokat, multinacionális társaikhoz képest ugyanis gyorsabban és robusztusabban regenerálódtak a válságot követő években – derült ki a KPMG ötödik alkalommal elkészített felméréséből.

Kép:Pixabay

A családi vállalkozások vezetői számára a legnagyobb kihívást a jó munkaerő megszerzése és megtartása jelenti, aminek egyik kedvezőtlen következménye lehet, hogy alacsonyabban kvalifikált munkavállalók kerülnek magasabb elvásásokat támasztó pozíciókba. Hasonló gondot okoz számukra az innováció, hiszen egyre nehezebb új projektötleteket találni. A családi vállalkozások egyre érettebbek, vezetőik célja, hogy vállalkozásukat felkészítsék a jövőre, ami tetteikben is megnyilvánul. Nyitottabbak a hosszú távú stratégiai gondolkozásra.

Mádi-Szabó Zoltán, a KPMG szenior menedzsere biztatónak tartja a felmérés megállapításait. „A közelmúlt eseményei ellenére jó eredményekkel büszkélkedhetnek az európai családi vállalkozások, optimisták a jövőt illetően. Úgy tűnik, vezetőik megtalálták a siker kulcsát, erősen kötődnek a hagyományos struktúrákhoz, a kultúrából fakadó előnyökhöz, és folyamatosan tesznek azért, hogy professzionálisabbá tegyék vállalkozásaikat.  Érdemes megjegyezni ugyanakkor, hogy a felmérés résztvevői közül sokan adtak munkaerőpiaci nehézségekkel kapcsolatos aggodalmuknak hangot” – hangsúlyozta a szakember.

A nagyobbaknak jobban megy

Európában közel 14 millió családi vállalkozást tartanak nyilván, melyek összesen több mint 60 millió embernek adnak munkát. Az idei felmérés eredményei szerint továbbra is optimizmus jellemzi a szektort. A megkérdezettek 54 százaléka forgalombővülésről számolt be tavaly, 83 százalékuk pedig további növekedésre számít a következő évben, érdemes azonban megjegyezni, hogy a szektoron belül korántsem egységes a kép. Míg a nagy családi vállalkozások 74 százalékának nőtt a forgalma, addig a közepes vállalkozásoknak már csak 57, a kisvállalkozásoknak pedig mindössze 47 százaléka mondhatta el ugyanezt magáról.

Ennyi kéne ahhoz, hogy növekedni kezdjen a családi cég
A vállalkozások közel negyede nehezen tör ki az otthoni keretekből – derül ki a CIB Bank és a BellResearch közös kutatásából. Itthon a kisvállalatok 22 százaléka ugyanis egy-két személyes családi vállalkozásként működik, pedig néhány egyszerű ötlettel valódi, nyereséget termelő gazdasági szervezetté válhatnának. A CIB szakértői összeállítottak egy listát arról, mit kell ezért tennie a tulajdonosoknak.
Bár összességében optimisták a vállalkozások, 37 százalékuk aggódik a munkaerőpiaci nehézségek (jó munkaerő megtartása és toborzás) miatt. A munkavállalókért folytatott harc olyannyira felerősödött az utóbbi három évben, hogy jelenleg emiatt aggódnak leginkább aggódnak a családi vállalkozások vezetői (a munkaerőpiaci nehézségek 2013-ban még a top5 kockázati tényező között sem szerepeltek). Ez figyelmeztető jel lehet a vállalkozások jövőbeli növekedési lehetőségeire nézve. (Itthon a generációváltás az egyik legnagyobb veszély a családi vállalkozásokra.)

A megkérdezettek világosan látják, hogy a siker a jó munkaerőben és az innovációban rejlik. A felmérésből az is kiderül, hogy a választott stratégiától függetlenül – eladások növelése, új piacokon való megjelenés, vagy felkészülés a vállalkozás átadására - a vállaltvezetők törekednek arra, hogy professzionálisabbá tegyék vállalkozásaikat.  Vezetési struktúrákat hoznak létre (a válaszadók 88 százaléka már rendelkezett formális vezetési struktúrákkal), bevonják a következő generáció tagjait a menedzsmentbe (49%), illetve szükség esetén külső tudást és szakértelmet importálnak (a családi vállalkozások 79 százaléka rendelkezik családon kívüli vezetővel).

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo