Egy vállalat szervezeti egységei közül gyakorlatilag szinte mindegyiknek van szerepe a pozitív ügyfélélmény kialakításában, az értékesítéstől kezdve az ügyfélszolgálaton át, a HR-en keresztül természetesen a felsővezetésig. Sok helyen még kevésbé definiáltak az elvárások, vagyis, hogy mit kell tenniük a munkatársaknak azért, hogy pozitív ügyfélélményt érjenek el. Sokszor nincs összhangban a vezetői rutin az elvárásokkal, azaz nem azt a viselkedést támogatja, amely pozitív ügyfélélményt képes okozni - derül ki a Develor Tanácsadó Zrt. Második Országos Ügyfélélmény Kutatásából. (Az előző kutatás eredményeiről itt olvashat.)
Az ügyfélélményt egyetlen kérdéssel mérik: ajánlaná-e ismerőseinek ezt a szolgáltatást? A tízes skálán adott pontok alapján alakítják ki az NPS (Net Promoter Score) értéket - 6 pontos érték alatti válasz pedig már a márkával/céggel szembeni ellenérzés kifejeződésének számít. A felmérések szerint az ügyfelek elvárásai évről-évre emelkednek. Amelyik cég csak nem változtat semmit, az egy év alatt 7 ponttal esett vissza. Érdemes küzdeni, hogy emeljük a szintet, hiszen felmérések szerint 10, 20, olykor akár 30 százalékkal is többet vagyunk hajlandóak fizetni a jó ügyfélélményért.
Egy vállalat számára a pozitív ügyfélélmény megteremtése ma már elengedhetetlen a kiváló üzleti eredmények eléréséhez. A cél az ügyfelek elégedettségének növelése és lojalitásának megtartása. A jó ügyfélélmény ott kezdődik, hogy a kollégáinknak pozitívak az érzése a céggel kapcsolatban és hitelesen képesek a magas szintű szolgáltatás biztosítására. Ha egy vállalkozás csak a minimumot nyújtja az ügyfeleinek, azzal nem generál elégedettséget az ügyfélben, aki „csak” azt kapja, amit várt, így egy előnyösebb árajánlat hatására bármikor elpártolhat. (Évtizedeken keresztül az elégedett vevő volt a cél, ezért küzdött mindenki. És bár az elégedettség fontos, ami ennél is többet ér az a vásárlói hűség. A Piac&Profit szakértője sorozatában végigveszi a vásárlói hűség 7 feltételét és azt, hogyan érhetjük el!)
Megoldásként hatékony eszköz lehet a vállalatvezetés számára az úgynevezett governance, vagyis irányítási modell. Ennek szerepe már a magyar vállalatok között is egyre nagyobb, az ugyanis, hogy a front-office munkatársak viselkedése és attitűdje az elvártak szerint alakul-e, elsősorban a vezetők gyakorlatán múlik. A Develor kutatásából ehhez kapcsolódóan kiderül az is, hogy sok esetben a legfőbb hiányosságokat és fejlődési lehetőségeket inkább az alsóbb szinteken látják a felsővezetők, vagyis pont azoknál a kollégáknál, akik közvetlen kapcsolatban állnak az ügyféllel, így jórészt éppen az ő feladatuk és felelősségük, hogy azok pozitív ügyfélélményt szerezzenek.
Baranyi Attila a Develor szakértője a Piac&Profit KKV-Akadémiáján osztotta meg tippjeit.
- Sok mindenben kell kompromisszumot kötni, a motivációban nem lehet – válasszunk szenvedélyes munkatársakat, ez az első lépés a jó ügyfélélményhez.
- Legyen mérhető a fejlődés! Adjunk olyan visszajelzéseket, amivel fejlődést tudunk generálni! A pozitív visszajelzésre mindenki áhítozik – sok vezető ezért nem tud delegálni feladatokat, mert maga is vágyik a sikerélményre. Adjunk és kérjünk visszajelzéseket!
- Arra szocializálódunk, hogy akkor szóljunk, ha valami baj van. De ez nem jó. Ne a hibákról és hiányosságokról beszéljünk csak! Adjunk hiteles pozitív visszajelzéseket, amelyektől jobbak akarnak lenni a kollégák!
„Az ügyfélélmény kollektív felelősség, a vállalat valamennyi munkatársának szerepe van benne a legfelsőbb szintű vezetőktől a közvetlen ügyfél-kapcsolattartókig.Egy, az ügyfélélmény pontokhoz (touchpoint) illeszkedő, az ott elvárt front-office hozzáállás és viselkedés megvalósítását célzó irányítási modell kialakítása már rövidtávon is pozitív, és tartós változásokat hoz.”- mondja Szabó Csaba, a Develor Tanácsadó Zrt. vezérigazgatója
Itt ugyan a magyar vállalatok vezetői még nem tartanak, de az már itthon sem kérdés, hogy a pozitív ügyfélélmény elérése és kialakítása egy vállalat, szolgáltató számára kiemelt fontosságú. Van mit tenni tehát e tekintetben a cégeknek, annál is inkább – és erre szintén a Develor kutatása mutat rá - mert az a szolgáltatási szint, ami tavaly, vagy a korábbi években még megfelelt, ma már közel sem elegendő. Az ügyfeleknek folyamatosan egyre több, és kell ahhoz, hogy egy adott cég, szolgáltató ügyfelei maradjanak.