A 12 országra – Kanada, Franciaország, Németország, Olaszország, Japán, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok, valamint Brazília, Oroszország, India, Kína és Mexikó – kiterjedő kutatásban a nemzetközi piaci jelenlét előnyeit és a globalizációban rejlő üzleti sikerek lehetőségeit vizsgálták. A 410, 50 millió euró alatti árbevételű kis- és középvállalkozást (kkv-t) megkérdező vizsgálatból egyértelműen kiderült: a kkv-k többé nem jelentenek egyet a regionális piacok kiszolgálásával. Egyre több és több vállalkozás nyit az export és import tevékenységen túl a globális partnerek felé szolgáltatásai kiterjesztésével. Ez a nyitottság együtt jár a nemzetközi know-how, innováció és értékes gyakorlatok átvételével, ami a hazai piac számára is előnyös.
A tapasztalataik alapján a nemzetközi nyitásban a legnagyobb nehézségeket a 20. századi infrastrukturális körülmények, a külföldi piacok ismeretének hiánya, a célországok magas vámköltségei, és a nemzetközi partnerekkel való kapcsolatépítés jelenti, mutat rá a DHL Expressz megbízásából az IHS által 2012 utolsó negyedévében készített nemzetközi kutatás.
„A kutatás is alátámasztja azt a tapasztalatunkat, hogy a kisvállalkozások sok esetben nem rendelkeznek kifejezetten a logisztikai feladatok elvégzésre dedikált erőforrással. A felmérés ajánlása szerint a versenyképesség növelése érdekében a kkv-knak szükségük lenne megbízható és friss adatbázisokra is – mondta el Bándli Zoltán, a DHL Express kereskedelmi és marketing igazgatója.
A külpiaci nyitás ugyanis számos buktatót rejt magában. A Piac&Profit összegyűjtötte a sikeres piacra lépéshez elengedhetetlen lépéseket. Íme:
A sikeres piacra lépés 7 pontja
1. Pozícionáljuk a terméket!
Határozzuk meg valódi erősségeit, az hogy valami „egyedi” nem elég.
2. Válasszuk ki a célországot!
Legfeljebb 3 országot érdemes megcélozni először. Azokról azonban mindent tudnunk kell, értenünk kell a kultúrájukat, üzleti szabályaikat.
3 Térképezzük fel a versenytársakat!
A külföldi piacokon nagyobb versenyre és globális játszótéren gyakorlott versenytársakra számíthatunk.
4. Határozzuk meg az üzleti modellt!
Csalóka egy-egy exportszállítás sikeréből kiindulni. A hosszú távú piaci jelenléthez exportcsapatra, marketing stratégiára, kapacitásbővítésre, forrásokra, jogi ismeretekre, az adott piacra szabott logisztikára és árképzésre van szükség.
5. Legyünk jelen a piacon!
Legolcsóbb megoldás a helyi szereplő értékesítési partnerként való bevonása akár kizárólagos disztribútorként. A partnerek számának növelésénél gyakran szerencsésebb az árbevételre fókuszálni. Az egyes partnereknek elő lehet írni minimumforgalmat.
6. Évente utazzunk oda!
Az e-mail és a Skype sem helyettesíti a kézfogást. Legalább évente egyszer muszáj a partner szemébe nézni. A különböző kiállításokon való részvételnek is ez lehet a legfontosabb hozama, akkor is, ha elmarad a tényleges üzletkötés.
7. Fejleszteni kell!
A piacok állandóan változnak. Ha nem reagálunk rá, versenyhátrányba kerülünk.