Már senki nem a telefonkönyvből keres szakembert, ahogy számos cég megvált a fax készülékétől. Nem adunk fel állásajánlatot a hirdetési lapban, helyette a LinkedIn-t vagy speciális weblapokat használunk. Az ügyfeleknek pedig már egyáltalán nem kell bejönniük a boltunkba ahhoz, hogy eladhassunk nekik valamit.
A versenyelőnyt egyre többször az határozza meg, hogy mennyire ismerjük a legújabb technológiákat és hogyan vagyunk képesek azokat beépíteni az üzleti folyamatainkba, tehát egyre fontosabb, hogy megértsük az olyan szavakat, mint big data, felhő, vagy tartalommarketing. Hiába, hogy a vállalatok vezetőinek jelentős része a vezetékes telefonok korában született, ideje túllépni néhány berögzült szokáson.
1. Az üzletem az én dolgom
Régen meghaladtuk azt a tételt, hogy a világnak semmi köze ahhoz, ami a cégen belül történik. A vásárlók és partnerek egyre inkább minden részletet ismerni akarnak egy cég működésével kapcsolatban és az átláthatóság az egyik legfontosabb hívó szóvá vált. Minél több dolgot teszünk láthatóvá a cégünkkel kapcsolatban, annál inkább bizalmat fogunk tudni építeni. Ez már csak azért is nagyon fontos, mert kutatások szerint az online hozott vásárlói döntések több mint fele megszületik azelőtt, hogy direkt kapcsolatba lépne az ügyfél a céggel. Mutassuk meg, hogyan működünk, mit gondolunk a világról és azt is, mit tudunk. Az internet segítségével így szakértőként is tűnhetünk fel, – ez pedig sokkal többet ér, mint a titkolózásra fordított energia. (A teljesen átláthatóan működő B-vállalatok egyesek szerint egyenesen az üzlet jövőjét jelentik.)
2. Uralkodom a felett, amit rólam mondanak
Sok márka még mindig azért nem jelenik meg például a Facebookon, mert attól félnek, hogy elveszítik a kontrollt a róluk folyó diskurzus felett. Nos, ez már réges-régen megtörtént, kár is lenne küzdeni ellene. A „webkettő” óta fogyasztók akár hatalmas tömegei találkozhatnak sok-sok információval a cégünkről úgy, hogy arról mi akár nem is tudunk. Menekülni semmi értelme, sokkal hatékonyabb, ha elfogadjuk és használjuk az új eszközök nyújtotta lehetőségeket. Hiszen ha nem is uralhatunk minden megszólalást, kizárva azért nem vagyunk a cégről folyó beszélgetésből. (Szakértőink itt adnak tippeket, hogyan kommunikáljunk eredményesen az online térben.)
3. A saját házam előtt söprök
Az üzlet mára egyáltalán nem helyhez kötött dolog az esetek többségében. A globális piac bárki számára elérhető, ahogy a tudás is szabadon áramlik a határokon át. Különleges cipőket árulni egy kisvárosnyi embernek? Nem nagy perspektíva. De nem kell hozzá sok, hogy a vásárlói körünk olyan távol legyen, ahol még nem is jártunk. Az e-kereskedelem és a modern logisztika az egész világot a piacunkká teheti, ha képesek vagyunk elég nagyban gondolkodni. (Még egy egészen speciális dologból is megélhetünk, ha elég széles körben érjük el a fogyasztókat vele.)
4. Az a biztos, amit kézbe tudok fogni
A fizikai jelenlét sok esetben még mindig értékes, de nagy hiba lenne figyelmen kívül hagyni a digitális eszközök fontosságát. Ha belátjuk, hogy használható, eladható és ellenőrizhető az is, amit nem tudunk kézben tartani (legyen az új áru vagy a cég könyvelése), nem csak hatékonyabbá válhat az üzlet, de jelentős megtakarításokkal is számolhatunk. (Csökkenhetnek a nyomtatási, raktározási, boltbérlési költségek, de akár még kisebb iroda is elég lehet, ha elfogadjuk a távmunka előnyeit.)
5. Az ügyfelek figyelmét meg kell venni
Azért azt most sem állítjuk, hogy hirtelen nullára lehetne húzni a marketing költségeket, de biztos, hogy nagyobb sikerre számíthat a cég, ha tudatosan használja a kiérdemelt figyelem eszközét is a vásárolt mellett. Meg kell ismerkednünk a szakértői szerepek, a személyes márka és más hasonló kifejezésekkel. Megéri továbblépni a megszokott formákon, az eredmény ugyanis érdeklődő és hűséges közönség lehet. (A márkánk akár a fogyasztó legjobb barátja is lehet - segítünk, hogyan.)